خبر ابتلای دونالد ترامپ، چهل و پنجمین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا به کووید۱۹ نقل محافل خبری در رسانه‌های بین‌المللی شده است. با وجود این، ترامپ نخستین رئیس‌ جمهوری در آمریکا نیست که دچار یک بیماری همه‌گیر یا جدی می‌شود.

پرزیدنت‌های مریض!

قدس آنلاین: خبر ابتلای دونالد ترامپ، چهل و پنجمین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا به کووید۱۹ نقل محافل خبری در رسانه‌های بین‌المللی شده است. با وجود این، ترامپ نخستین رئیس‌ جمهوری در آمریکا نیست که دچار یک بیماری همه‌گیر یا جدی می‌شود. در طول ۱۰۰ سال گذشته، تعدادی از رؤسای جمهور آمریکا برای پیروزی در رقابت با دیگران برای رسیدن به این مقام و یا تکیه زدن بر کرسی ریاست برای مدت بیشتر، مشکلات جسمی خود را از دید رسانه‌ها مخفی کرده‌اند و اتفاقاً برخی از آن‌ها بر اثر بیماری جان خود را از دست داده‌اند. بر اساس گفته‌های مورخان و رسانه‌های آمریکایی، سه تن از رئیسان جمهور آمریکا تا کنون بر اثر ابتلا به بیماری جان خود را از دست داده، یکی از آن‌ها در زمان ریاست جمهوری به‌شدت بیمار و فلج شد و چهار تن دیگر با ترور حذف شدند. گزارش پیش رو، مروری بر تمام رئیسان جمهور بیمار آمریکاست.

۱. ویلیام هنری هریسون، نهمین رئیس جمهور (مارس تا آوریل ۱۸۴۱)، مرگ

ویلیام هنری هریسون تنها یک ماه در منصب ریاست جمهوری بود که بر اثر بیماری جان داد و دوره او تبدیل به کوتاه‌ترین دوره ریاست جمهوری در تاریخ این کشور شد. او از چهارم مارس ۱۸۴۱ تا چهارم آوریل ۱۸۴۱ رئیس‌جمهور بود. به گفته مورخان، هریسون پس از ایراد یک سخنرانی طولانی در مراسم تحلیف ریاست جمهوری در هوای سرد و بارانی به ذات الریه مبتلا شد و یک ماه بعد درگذشت.

۲. زکری تیلور، دوازدهمین رئیس جمهور (۱۸۵۰-۱۸۴۹)، مرگ

زکری تیلور یکی دیگر از رئیسان جمهور این کشور بوده که بر اثر بیماری حین حضورش در منصب ریاست جمهوری جان داد. تیلور از چهارم مارس ۱۸۴۹ رئیس‌جمهور آمریکا شد و بیماری وبا در نهم جولای ۱۸۵۰ جانش را گرفت.

۳. آبراهام لینکلن، شانزدهمین رئیس جمهور (۱۸۶۵-۱۸۶۱)، ترور

آبراهام لینکلن پس از پایان جنگ داخلی این کشور، توسط یکی از حامیان ایالت‌های جنوبی و شکست خورده در جنگ داخلی این کشور ترور شد. لینکلن از چهارم مارس ۱۸۶۱ تا زمان ترورش (۱۵ آوریل ۱۸۶۵) رئیس‌جمهور ایالات متحده بود.

۴. جیمز آبرام گارفیلد، بیستمین رئیس جمهور (مارس تا سپتامبر ۱۸۸۱)، ترور

جیمز آبرام گارفیلد دومین رئیس‌جمهوری بوده که در نتیجه ترور نتوانست دوره ریاست جمهوری را به پایان برساند. گارفیلد که چهارم مارس ۱۸۸۱ ریاست جمهوری خود را آغاز کرد، دوم جولای همان سال هدف تیراندازی یک جوان معترض قرار گرفت و خونریزی داخلی ناشی از تیراندازی، سرانجام ۱۹ سپتامبر ۱۸۸۱ جانش را گرفت.

۵. ویلیام مک‌کینلی، بیست و پنجمین رئیس جمهور (۱۹۰۱-۱۸۹۷)، ترور

ویلیام مک‌کینلی هم سرنوشت مشابهی با لینکلن و گارفیلد داشت. او از چهارم مارس ۱۸۹۷ تا ۱۴ سپتامبر ۱۹۰۱ (زمان مرگش) رئیس‌جمهور بود. بیست و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا ششم سپتامبر ۱۹۰۱ هدف تیراندازی یک معترض قرار گرفت.

۶. وودرو ویلسون، بیست و هشتمین رئیس جمهور (۱۹۱۳-۱۹۲۱)، بیماری

ویلسون در آوریل ۱۹۱۹ هنگامی که برای کنفرانس صلح به پاریس فرانسه سفر کرده بود به آنفلوانزای اسپانیایی مبتلا شد. مورخان جزئیات بیماری وی را در دهه‌های بعدی کشف کردند، اما دولت ویلسون در آن زمان به خبرنگاران گفت او به لطف باران و هوای نمناک پاریس به سادگی از سرماخوردگی رنج می‌برد. او هنگام سفر تبلیغاتی به نقاط مختلف آمریکا به نفع معاهده ورسای، دچار سکته مغزی شدیدی شد و تا پایان مدت ریاست جمهوری زمینگیر بود. ویلسون باوجود وضعیت جسمانی وخیم خود، دو سال در منصبش باقی ماند و امور کشور توسط همسر دومش که رابط میان او و دولت بود اداره می‌شد.

۷. وارن جی. هاردینگ، بیست و نهمین رئیس جمهور (۱۹۲۳-۱۹۲۱)، مرگ

وارن جی. هاردینگ که از چهار مارس ۱۹۲۱ تا ۲ آگوست ۱۹۲۳ رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا بود، نتوانست دوره ریاست جمهوری خود را به پایان ببرد و سکته قلبی عامل مرگش شد.

۸. فرانکلین روزولت، سی و دومین رئیس جمهور (۱۹۴۵-۱۹۳۳)، مرگ

معروف است فرانکلین دی روزولت از فلج اطفال رنج می‌بُرد و برای کتمان استفاده خود از ویلچر و عصا، درد و رنج زیادی را تحمل می‌کرد. آنچه کمتر شناخته شده این است که در ژوئیه ۱۹۴۴، هنگامی که روزولت برای چهارمین دوره ریاست جمهوری نامزد می‌شد، پزشکی که به طور مخفیانه در مورد سلامتی وی اطلاع داشت اعلام کرد او احتمالاً پیش از پایان دوره‌اش بر اثر نارسایی قلبی خواهد مُرد. دکتر فرانک لاهی در نامه‌ای که تا سال ۲۰۱۱ مهر و موم شده و در مکان امنی قرار داشت، نوشته بود: «من باور نمی‌کردم اگر آقای روزولت دوباره به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود، توانایی جسمی لازم برای تکمیل دوره خود را داشته باشد». روزولت ۸۲ روز پس از چهارمین دوره ریاست جمهوری خود در سال ۱۹۴۵ بر اثر خونریزی مغزی درگذشت.

۹. دوایت آیزنهاور، سی و چهارمین رئیس جمهور (۱۹۶۱-۱۹۵۳)، بیماری

آیزنهاور در طول دوران ریاست جمهوری، با سه مشکل جسمانی بزرگ روبه‌رو شد. در سال ۱۹۵۵ مشکل قلبی او موجب شد سه هفته در بیمارستان بماند و پس از گذشت کمتر از یک سال، برای درمان التهاب روده تحت عمل جراحی قرار گرفت. او در سال ۱۹۵۷ دچار سکته مغزی شد و زبانش در اثر آن به‌طورموقت به لکنت افتاد.

۱۰. جان کندی، سی و پنجمین رئیس جمهور (۱۹۶۳-۱۹۶۱)، ترور

جان اف کندی که از سال ۱۹۶۱ تا زمان ترور در سال ۱۹۶۳ خدمت می‌کرد، در طول زندگی خود از بیماری‌های مختلفی رنج می‌برد، اما بیشتر بیماری‌های او تا سال‌ها پس از مرگش از مردم مخفی ماند. رابرت دالک، نویسنده کتاب زندگی‌نامه کندی نوشته: «او در دوره نوجوانی به بیماری‌های متعددی همچون بیماری‌های شدید روده و عفونت مبتلا بود که برخی از پزشکان فکر می‌کردند سرطان خون است. او از زخم و کولیت و همچنین بیماری آدیسون رنج می‌بُرد که تجویز درمان‌های استروئیدی منظم را ضروری می‌کرد و مدتی نیز درد کمر وحشتناکی را متحمل شد». در نهایت، کندی در عصر جمعه ۲۲ نوامبر ۱۹۶۳ در دالاس ایالت تگزاس بر اثر گلوله یک اسلحه دوربین‌دار به قتل رسید.

۱۱. رونالد ریگان، چهلمین رئیس جمهور (۱۹۸۹-۱۹۸۱)، بیماری

رونالد ریگان بیش از ۲۰ سال بیماری قلبی خود را مخفی نگه داشت که این موضوع را پزشکان پس از سال‌ها فاش کردند. ریگان هنگام انتخاب به عنوان رئیس جمهور ۶۹ سال سن داشت و پیرترین رئیس جمهور آمریکا تا آن زمان به شمار می‌آمد. پیش از آن چندین بار تحت عمل جراحی قرار گرفته بود که همین موضوع، ابهاماتی را درباره توانایی انجام مسئولیت ایجاد می‌کرد. در سال ۱۹۸۵ و هنگام عمل جراحی یک تومور بدخیم در روده بزرگ، اختیارات او به مدت هشت ساعت به معاونش جورج بوش پدر سپرده شد.

۱۲. جرج بوش پدر، چهل و یکمین رئیس جمهور (۱۹۹۳-۱۹۸۹)، بیماری

در سال ۱۹۹۲، جرج بوش در ضیافتی که توسط کیشی میازاوا، نخست وزیر وقت ژاپن ترتیب داده شده بود، جلو دوربین‌های تلویزیون استفراغ کرد و از هوش رفت. بعدها سخنگوی او این حادثه را کم اهمیت جلوه داد و گفت رئیس جمهور از آنفلوانزای روده رنج می‌برد.

۱۳. دونالد ترامپ، چهل و پنجمین رئیس جمهور (از ۲۰۱۷ تا کنون)، بیماری

پس از روی کار آمدن ترامپ از ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷، رویکرد ضد چینی یکی از شاخصترین عناصر سیاست خارجی او قلمداد می‌شد. پس از شیوع گسترده ویروس کرونا از دسامبر ۲۰۱۹ از ووهان چین، ترامپ بهانه خوبی برای گسترش حملات خود علیه این کشور پیدا کرد. اما یک اکتبر ۲۰۲۰ او در توییتر از ابتلای خود به این بیماری خبر داد. حال باید دید آینده او چه خواهد شد و ترامپ در زمره کسانی قرار می‌گیرد که حین دوران ریاست جمهوری بر اثر بیماری جان خود را از دست داده‌اند یا خیر.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.