رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: در قسمت‌های روباز حرم رضوی روضه‌خوانی برگزار می‌شود، برنامه‌هایی نیز برای ناشنوایان و روشن‌دلان در نظر گرفته شده است.

روضه‌خوانی در اماکن روباز حرم رضوی / متبرکات رضوی با رعایت مسائل بهداشتی توزیع می‌شود

به گزارش قدس آنلاین،  محمد مهدوی‌مهر ظهر امروز در نشستی خبری اظهار داشت: فعالیت‌های دهه صفر در سال جاری متأثر از بیماری فراگیر کرونا به صورت جزئی‌تر برگزار شده و مسئولان برای صیانت مردم باید با دقت بیشتری برنامه‌ها را اجرایی کند، در ارتباط با موارد مذکور جلسات مختلفی با حضور ستاد ملی مبارزه با کرونا و شورای مناسبت‌های استان برگزار شده است.

وی خاطرنشان کرد: از حوزه‌های فعالیت‌های ما در دهه آخر ماه صفر می‌توان به مدیریت برنامه‌های حرم مطهر با لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اشاره کرد، آیین‌های مختلفی از جمله خطبه‌خوانی، شام غریبان و نظایر آنها در حرم مطهر رضوی (ع) اجرایی می‌شود.

مهدوی‌مهر تصریح کرد: اجتماع هیئت‌های مختلف نیز از دیگر برنامه‌های اجرایی در این مکان مقدس بوده است، همچنین در قسمت‌های روباز حرم روضه‌خوانی برگزار می‌شود، برنامه‌هایی نیز برای ناشنوایان و روشن‌دلان در نظر گرفته شده، در ارتباط با فضاآرایی حرم مطهر نیز کارهای خوبی در دست اجرا بوده است.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: برنامه "ما خادم‌الرضاییم" مانند گذشته برگزار شده و فرش‌ها به صورت مکرر تعویض می‌شوند، توزیع متبرکات نیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی صورت می‌پذیرد، در خارج از حرم مطهر رضوی نیز برنامه‌های مختلفی مانند برنامه پلاک ۸ برگزار می‌شود، این برنامه با محوریت برگزاری مراسمات و همچنین تکریم شهدا شکل می‌گیرد.

وی بیان کرد: علاوه بر موارد مذکور، در مقابل منازل شهدا روضه‌خوانی صورت می‌پذیرد، در ارتباط با برنامه پلاک ۸ حدود ۸۰۰ به اجرا می‌رسد، از دیگر برنامه‌ها می‌توان به آقای رضوان با محوریت فعالیت‌های چرخشی نیز در سطح شهر اشاره کرد، سوای عزا، سوگواره خورشید و نظایر این موارد نیز در دستور کار آستان قدس رضوی قرار دارد.

مهدوی‌مهر ادامه داد: در سطح کشوری نیز برنامه‌های مجازی مانند آقا سلام در نظر گرفته شده است، برگزاری این اقدامات برای هم‌گام بودن با شهدا در شرایط سخت کنونی محقق می‌شود، ۱۱ کرسی علمی، ۹ سمینار رونمایی آثار معنوی، ۱۳ برنامه رادیویی نیز به اجرا می‌رسد.

وی بیان کرد: در ارتباط با موضوعات جهانی برنامه‌هایی داشتیم اما به دلیل ایجاد شرایط متفاوت در جهان، برگزاری آنها ۱۰۰ درصد نیست، در صورتی که این اتفاق محقق نشود برنامه‌های جهانی به صورت مجازی در نظر گرفته می‌شود.

مالک رحمتی، رئیس بنیاد بهره بری موقوفات آستان قدس رضوی نیز در این جلسه اظهار داشت: اگر امروز بخواهیم مشکلات کشور را به دست مردم حل کنیم یکی از کارآمدترین نهادها وقف بوده است که در سال‌های اخیر به این نهاد کم‌توجهی شده است، وقف پیشران پیشرفت دین در جهان اسلامی در تمامی اعصار بوده است.

وی خاطرنشان کرد: وقف تولید زاینده بین نسلی بوده و هنوز که هنوزه نام وقف متعلق به این سازمان بوده است، اهمیت این اداره سبب شده تا آن مانند یک سازمان فعالیت کند، کار مردم باید به دست مردم سپرده شود و با بخش‌نامه، نظام‌نامه و آیین‌نامه مشکلات مردم مرتفع نمی‌شود، از این سو بنیادی به نام بهره بری موقوفات شکل گرفته است.

رحمتی ادامه داد: بهره وری موقوفات هدف اصلی این ارگان بوده و فعالیت‌های آن در ارتباط با زائران و مجاوران شکل می‌گیرد، فعالیت‌های اقتصادی تعیین شده توسط آستان قدس در ذیل اقتصاد مقاومتی تعریف شده‌اند، باید در نظر گرفت که آستان قدس در جایی که دولت وظیفه‌ای دارد در آن ورود پیدا نمی‌کند و قرار نیست جای دولت را پر کند، همچنین نباید خلاءها را برای بخش خصوصی تأمین کند.

وی گفت: ساماندهی حاشیه شهر نیاز مبرم ساکنان شهر مشهد بوده است، کمیته‌هایی در این باره تشکیل شده و جلسات مختلفی نیز برگزار شده است، قرار بر این شد که ساماندهی از دو منطقه محروم شهید رجایی و شهید باهنر در دستور کار قرار گیرد، در قدم نخست باید برای جابه‌جایی ۶ هزار نفر از ۲۴ هزار ساکن این مناطق اقدام کرد.

رئیس بنیاد بهره بری موقوفات آستان قدس رضوی عنوان کرد: آستان قدس رضوی زمین ۲۷ هزار هکتاری خود را در اختیار شهرداری گذاشت تا بتوان شرایط بهتری را از نظر اسکان در این منطقه فراهم آورد، این امر آغاز حرکت بزرگ ستان قدس برای بهبود شرایط ساکنان مشهد بوده است.

محمدمهدی برادران؛ مدیر عالی حرم مطهر رضوی نیز در این برنامه اظهار داشت: برنامه‌های مختلف هنری و نظایر این موارد در حرم مطهر با همکاری اغلب سازمان‌های فعال در نظر گرفته شده است، به عنوان مثال برنامه‌هایی برای ناشنوایان و نابینایان، هنرمندان و مانند این افراد برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: از مهم‌ترین برنامه‌های آستان قدس رضوی در حرم مطهر امام هشتم (ع) می‌توان به ویژه برنامه سلسله‌الذهب اشاره کرد، پس از نماز مغرب و عشاء نیز مرثیه سرایی صورت می‌پذیرد، امید است مانند سال‌های گذشته استقبال خوبی از برنامه‌ها صورت پذیرد.

برادران تصریح کرد: باید صددرصد پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود، در این راستا ورود به حرم مطهر رضوی صرفاً با ماسک بوده و برای سهولت زائران در ابتدای ورود به حرم مطهر ماسک رایگان در اختیار آنها قرار می‌گیرد، برای دهه آخر صفر ۲ میلیون ماسک در نظر گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: شرایط مناسبی از لحاظ پروتکل‌های بهداشتی در حرم مطهر رضوی (ع) ایجاد شده است، بنا بر نصب دستگاه‌های ضدعفونی کننده شده و تمامی مهرهای موجود در حرم مطهر ضد عفونی هستند، نماز جماعت نیز با نظام متفاوتی از همیشه برگزار می‌شود.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.