معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم از جذب پژوهشگران پسا دکتری در نهادهای دانشگاهی و پژوهشی خبر داد و گفت: برنامه ما این است که دانش آموختگان دکتری را به عنوان دستیار پژوهشی جذب کنیم.

سیاست وزارت علوم این است که دوره دکتری دیگر گسترش کمی نداشته باشد

قدس آنلاین: غلامحسین رحیمی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در نشست خبری که امروز به صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به اینکه ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت و جامعه، برنامه بسیار مهمی در وزارت علوم به شمار می‌رود، بیان کرد: خوشبختانه در سالهای اخیر برنامه ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت رشد شتابنده‌ای گرفته و تعداد دوره‌های کارورزی و مهارت‌های آموزشی در دانشگاه‌ها قابل مقایسه با گذشته نیست. در سال ۹۸، مبلغ قراردادهای صنایع و دانشگاه‌ها به دو هزار میلیارد تومان رسیده است.

رحیمی با اشاره به راه اندازی سامانه «ساتع» گفت: براساس قانون مجلس ۴۰ درصد بودجه و اعتبارات پژوهشی دستگاه‌ها باید با عقد قراردادها هزینه شود. در این سامانه دستگاه‌ها و شرکت‌ها، نیازهای خود را اطلاع رسانی و دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در مقابل توانمندی خود را برای برطرف سازی آن نیاز اعلام می‌کنند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم ضمن بیان این مطلب که سال گذشته ۴۰ میلیون یورو برای تجهیز آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها اختصاص یافت، افزود: این اعتبار تا پایان سال توزیع و باعث شد دانشگاه‌ها، آزمایشگاه‌های خود را تجهیز کنند. در ادامه به همه دانشگاه‌ها ابلاغ شد که باید آزمایشگاه مرکزی احداث یا آزمایشگاه‌های موجود را تقویت کنند.

برنامه ویژه برای ارتقای علوم پایه و انسانی / تزریق ۲۰ میلیون یورو برای تجهیز آزمایشگاه‌ها

وی خاطرنشان کرد: در سال ۹۹، ۳۰ میلیون یورو به تجهیز آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها اختصاص یافته که از این مبلغ ۱۰ میلیون یورو به وزارت بهداشت و ۲۰ میلیون یورو به وزارت علوم اختصاص یافته است که هم اکنون در حال توزیع این اعتبار بین دانشگاه‌ها هستیم.

رحیمی تصریح کرد: برنامه ویژه ای برای ارتقاء علوم پایه، علوم انسانی و علوم اسلامی مرتبط با نهادهای پژوهشی وابسته به وزارت علوم و یا نهادهایی که با مجوز این وزارتخانه تأسیس شده‌اند، در دستور کار داریم که این برنامه در سال ۹۹ ابلاغ خواهد شد و امیدواریم شاهد رشد شتابنده در این حوزه‌ها باشیم.

پذیرش دستیاران پژوهشی و جذب پژوهشگران پسادکتری

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم یکی دیگر از برنامه‌های این معاونت را ملی کردن پذیرش دستیاران پژوهشی و جذب پژوهشگران پسادکتری در پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها عنوان کرد و گفت: این برنامه از آن جهت مهم است که ما در دوره دکتری از نظر کمی رشد کرده‌ایم به طوری که هم اکنون ۱۰۰ هزار دانشجوی دکتری داریم و سالانه ۲۰ هزار دانشجوی دکتری، دانش آموخته می‌شود. سیاست ما این است که در دوره دکتری دیگر گسترش کمی نداشته باشیم.

وی ادامه داد: جذب ۲۰ هزار دانش آموخته دکترا، امکان پذیر نیست و در خوشبینانه ترین حالت می‌توانیم ۴-۵ هزار نفر را در مراکز آموزش عالی به عنوان هیئت علمی جذب کنیم. سایر دانش آموختگان نیز می‌توانند در واحدهای تحقیق و توسعه مشغول به فعالیت شوند و یا بخشی از آنها در مراکز تحقیقاتی غیر رسمی ما جذب شوند.

رحیمی اظهار داشت: برنامه ما این است که دانش آموختگان دکتری را در نهادهای دانشگاهی و پژوهشی به عنوان دستیار پژوهشی جذب کنیم به طوری که اگر حتی یک ایرانی مقیم خارج که دوره دکترای خود را گذرانده می‌تواند به عنوان پژوهشگر پسادکترا و یا دستیار پژوهشی در نهادهای دانشگاهی و پژوهشی جذب شود.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.