رئیس بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی گفت: در جایی که وظیفه ذاتی دولت باشد، ورود نخواهیم کرد چراکه قرار نیست آستان جای دولت را پر کند. از طرفی آستان جایی را برای فعالیت‌های بخش خصوصی تنگ نمی‌کند.

آستان قدس رضوی در جایی که وظیفه ذاتی دولت باشد ورود نمی‌کند

به گزارش قدس آنلاین،   رئیس بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی گفت: در جایی که وظیفه ذاتی دولت باشد، ورود نخواهیم کرد چراکه قرار نیست آستان جای دولت را پر کند. از طرفی آستان جایی را برای فعالیت‌های بخش خصوصی تنگ نمی‌کند.

 مالک رحمتی امروز،  در نشست خبری تشریح برنامه‌های دهه پایانی ماه صفر آستان قدس رضوی که در بنیاد پژوهش‌های اسلامی این مجموعه برگزار شد، با اشاره به آغاز دهه وقف اظهار کرد: اگر امروز بخواهیم مشکلات کشور را حل کنیم، یکی از کارآمدترین نهادها وقف است که متاسفانه به این نهاد اثربخش کم‌توجهی شده است.  
وی ادامه داد: وقف پیشران و موجب پیشرفت دین و جامعه اسلامی در همه اعصار بوده و یکی از منابع پایدار جوامع به شمار می‌آمده است. نمونه‌های این منبع پایدرا وقف آب انبار، مسجد، درمانگاه و... است.

رحمتی اضافه کرد: در واقع وقف یک تولید زاینده بین‌نسلی است. یعنی وقفی که ۵۰۰ سال پیش به وجود آمده، هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرد و زایندگی دارد. چنین پدیده‌ای در جامعه اثرگذار است و نقش خود را طی ادوار مختلف ایفا می‌کند.

رئیس بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی عنوان کرد: موقوفه‌ای مانند موقوفه ملک به اندازه‌ای بزرگ، مهم، کارآمد و اثربخش است که برای اداره آن اجبارا سازمان تعریف می‌شود که «سازمان موقوفات ملک» نام دارد.  

وی ضمن تاکید بر لزوم توجه به وقف و نذر ابراز کرد: با بخشنامه، آیین‌نامه و نظام‌نامه کار مردم حل نمی‌شود اما زمانی که کار با دست مردم و با ساختار مردمی اداره شود، مسائل مرحله به مرحله و آسان حل خواهد شد.

رحمتی اضافه کرد: تشکیل بنیاد بهره‌وری موقوفات نشان از استراتژی و سیاست‌های اقتصادی در آستان دارد که رویکرد خود را تغییر داده است. باید توجه داشت اساسا کار اقتصادی در آستان قدس به هیچ وجه برای ما هدف نبوده بلکه وسیله‌ای برای اجرای نیات واقفین است. لذا بهره‌وری موقوفات را هدف اصلی خود می‌دانیم.

رئیس بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی با بیان اینکه  در منابع حاصل از موقوفات در چهار بعد مصرف اتفاق می‌افتد، خاطرنشان کرد: اولین مرحله مربوط به زائر و زیارت است که معتقدیم هر آنچه در آستان قدس رضوی است، باید به خدمت زائر و زیارت درآید. بخش اصلی موقوفات هم با نیت ترویج سبک زندگی اسلامی و فرهنگ تشیع وقف شده که ذیل این سبک زندگی و فرهنگ، زیارت و زائر قرار دارد.

وی افزود: اگر از موقوفات به درستی بهره‌برداری شود، زائر به بهترین نحو خدمات دریافت خواهد کرد. در قدم بعدی نیز نوبت به مجاورین می‌رسد. پس از این مراحل اگر قرار بود کار اقتصادی صورت گیرد، با رویکرد حضور در مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته این فعالیت‌ها دنبال خواهد شد.  

رحمتی عنوان کرد: مساله دیگر بهره‌برداری از موقوفات در حوادث پیش‌بینی نشده مانند سیل و زلزله و... است.  

رئیس بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی اظهار کرد: فعالیت اقتصادی آستان قدس رضوی در زمینه موقوفه داری، ذیل اقتصاد مقاومتی تعریف شده است. لذا آنچه در مسیر و چارچوب اقتصاد مقاومتی نیست، آستان قدس بنایی بر ورود به آن ندارد.

وی ادامه داد: فعالیت‌های زنجیره ارزشی از دیگر موارد مورد توجه ماست. در واقعا آن جایی که امکان تکمیل زنجیره ارزش وجود نداشته باشد، ورود نخواهیم کرد. ما یک شاه کلید داریم و آن این است که در جایی که وظیفه ذاتی دولت باشد، ورود نخواهیم کرد چراکه قرار نیست آستان جای دولت را پر کند. از طرفی آستان قدس قرار نیست جای فعالیت‌های بخش خصوصی را نیز تنگ کند.

رحمتی عنوان کرد: در جایی که بخش خصوصی توان ندارد یا تمایل ندارد، بنیاد بهره‌وری ورود خواهد کرد. یک سیاست مهم برای تولیت که به ما نیز ابلاغ شده، این است که کار باید مردم محور باشد.

رئیس بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: امروز در سیستان بلوچستان ۴۶ هزار هکتار زمین باید به دست مردم سامان پذیرد. آستان قدس در این مسیر نقش حمایت کننده با رویکرد ترویجی دارد. نباید فراموش کرد در چنین فعالیت‌هایی  تصدی‌گری توسط آستان قدس اتفاق نخواهد افتاد.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.