انتخاب استاندار خراسان رضوی به همان اندازه که از جهت برآورده ساختن وعده‌های دولت در ماه‌های پایانی فوریت دارد از طرف دیگر نیز دقت نظر دست‌اندرکاران این انتخاب را می‌طلبد چرا که حفظ آرامش سیاسی و انتخاباتی این استان نباید دست‌مایه تندروی استاندار بعدی شود.

استاندار خراسان رضوی کدام یک از این ۶نفر است؟ / گزینه‌های ساختمان بهار؛ از تندروها تا اعتدالی‌ها و سنتی‌ها

به گزارش قدس آنلاین، وعده‌های روی زمین مانده دولت در خراسان رضوی میراثی است که باید سریع‌تر، آخرین میراث‌دار آن در این استان مشخص شود تا این بار را در گام آخر دولت بردارد و تلاش کند تا با تدبیر امید مردم را به وعده‌های داده شده ناامید نسازد.

  شنیده‌ها حاکی از آن است که اسم ۶نفر به عنوان گزینه استاندار خراسان رضوی مطرح است، به همین دلیل در شرایطی که گمانه‌زنی‌ها درباره جایگزین «رزم حسینی» داغ شده است، کارنامه‌ِ گزینه‌های احتمالی را در این گزارش بررسی کرده‌ایم، که در ادامه می‌خوانید.

  گزینه پرحرف و حدیثی به نام حسینی

  سیدجواد حسینی متولد ۱۳۴۶ در روستای رامشین از توابع شهرستان سبزوار چشم به جهان گشود وی دارای دکترای تخصصی جامعه‌شناسی از دانشگاه ملی علوم روسیه است و در حال حاضر رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور و معاون وزیر آموزش و پرورش است.

  مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی، مدیرکل امور اجتماعی و انتخابات استانداری خراسان، فرماندار مشهد، معاونت گردشگری و زیارت استانداری خراسان رضوی، معاونت سیاسی، امنیتی واجتماعی استاندار خراسان رضوی، معاون فرماندار مشهد و سبزوار بخشی از سوابق اجرایی و مدیریتی حسینی است.

  «قسم بخورد و بگوید غلط کردم»   تشکیل خراسان غربی از جمله صحبت‌هایی بود که سیدجواد حسینی را به دردسر انداخت: «قسم بخورد و بگوید غلط کردم» هنوز یک ماه از سخنانش نگذشته که الان تازه آمده و عذرخواهی می‌کند. در حالی که دو ماه فرصت داشت از مردم نیشابور معذرت‌خواهی کند»، اگر به خاطر داشته باشید این جمله‌هایی است که هاجر چنارانی، نماینده مردم نیشابور ۲۳ مهرماه ۹۶ در اعتراض به حسینی به زبان آورد و فیلم آن در فضای مجازی دست به دست ‌شد.

  حسینی نیز بعد از واکنش چنارانی عنوان کرده بود: «بنده به عنوان معاون استانداری یک ماه قبل به نیشابور رفتم و در شورای اداری پارلمان مشورت زنان حضور داشتم. قبل از حضور در نیشابور در منطقه داورزن بودم. این منطقه غربی‌ترین نقطه خراسان است. آن زمان من در سخنرانی سهوا گفتم «خراسان غربی» و به هیچ عنوان از اصطلاح استان خراسان غربی استفاده نکردم. در آخر برنامه خبرنگاری به من گفت که در سخنرانی خودم از استان خراسان غربی استفاده کرده‌ام. من همان جا تکذیب کرده و اعلام کردم به هیچ‌عنوان این اصطلاح را به کار نبرده‌ام و منظورم غربی‌ترین نقطه خراسان بوده است. جالب است که در آن جلسه خانم چنارانی اصلا حضور نداشتند».

البته واکنش حسینی بعداز اظهارنظرش در مورد خراسان غربی حاشیه‌هایی را در مقام معاون سیاسی استاندار برایش به وجود آورد که همچنان بر سر زبان‌ها است. خردادماه ۹۸ نیز مشهدی‌ها با برگزاری تجمع سیاسی به این منظور که وی متهم به عاملیت سند ۲۰۳۰ است برگزار کردند و حسینی در آن زمان سرپرست وزارت آموزش و پرورش بود.

آرامش در آستانه انتخابات برای خراسان رضوی ضروری است  حسینی و فعالیت‌های فرهنگی‌اش نیز مخالفان سرسختی دارد که یکی از آن‌ها مقصود فراستخواه، استاد دانشگاه تربیت مدرس تهران است، فراستخواه در خصوص مدیریت وی گفته است: «از فردی که آمدن خود به این مجموعه بزرگ و مهم را محصول و دستاورد تقدیر  می‌داند خیلی نباید انتظار تحول و خلاقیت داشت، خیلی نمی‌توان روی استقلال، صلابت شخصیت، شهامت و کارآمدی وی حساب باز کرد. خیلی روی مدیریت علمی و اشاعه آن که حلقه مفقوده در نظام روابط فردی و میان فردی جامعه و کلید پویایی و توسعه آن است حساب نکنید!».

در این مدت کوتاهی که از عمر دولت باقی است و با توجه به شرایط حاکم بر کشور که متأثر از بیماری کرونا است، گزینه احتمالی باید کسی باشد که فضای خراسان رضوی را آرام نگه داشته از هر گونه تشویش جلوگیری کند، قطعا هرگونه تندروی در مسائل سیاسی، تغییرات مدیریتی بیش از حد در پست‌های استانی و تکرار تجربه‌های قبلی خراسان رضوی را در آستانه انتخابات به محل نزاع تبدیل خواهد کرد و از دولت انتظار می‌رود که در این زمینه تدبیر لازم را به خرج دهد.

شیران خراسانی، از شنیده‌های انتخاباتی تا عدم تمایل به ساختمان بهار

رضا شیران خراسانی متولد ۱۳۴۲ و زاده مشهد است که دانش آموخته دکتری حقوق بین الملل از دانشگاه علامه طباطبایی تهران است.

  از جمله سوابق مهمی که وی در کارنامه دارد نماینده‌ مردم و مشهد کلات در مجلس شورای اسلامی، مشاور ارشد قالیباف است.

البته شیران خراسانی ظاهراً تمایلی به استاندارشدن ندارد، شنیده می‌شود که فعالیت‌های انتخاباتی‌اش برای انتخابات شورای شهر مشهد آغاز شده اما الزاما قرار نیست خودش را به عنوان کاندیدهای انتخاباتی مطرح کند و می‌خواهد از جوانان حمایت کند.

شانس این گزینه احتمالی هم در دایره رقابتی برای جایگاه استاندار خراسان رضوی بالا برآورد شده ولی اگر مسا  ئل انتخاباتی در میان باشد بالاخره طبیعی است که استاندار باید ورود به چنین مسائلی پرهیز داشته باشد.

روحیه اجتماعی و پیگیری‌های وی در این حوزه در خاطر مشهدی ها مانده اما بسیاری گرایشات اصولگرایی او را مهمترین مانع تصدی پست استانداری خراسان رضوی می‌دانند.

محمدرضا هاشمی، از فرمانداری به استانداری

محمدرضا هاشمی، فرماندار مشهد نیز از گزینه‌های احتمالی استانداری خراسان رضوی است که سابقه سرپرستی استانداری قم و معاونت سیاسی امنیتی استانداری قم را در کارنامه دارد. وی جزو مدیرانی است که در مدت تصدی فرمانداری مشهد ثابت کرده است می‌تواند آرامش و تعامل را در حوزه مدیریتی در این شهر حفظ کند.  

اردیبهشت‌ماه ۹۸ بود که به دلیل پیشگیری از شیوع کرونا مقرر شد از فردا و هم‌زمان با آغاز به‌کار اتوبوس‌ها در مشهد بهای خدمات نیز افزایش یابد، اما هاشمی با این اقدام شهرداری مخالفت کرد و در این‌باره اظهار کرد: «روز گذشته به صورت مکتوب به شهردار ابلاغ کردیم که تا اطلاع ثانوی با توجه به وضعیت کرونا هیچ‌گونه افزایش بهایی در حمل‌ونقل عمومی نداشته باشیم». مورد ذکر شده نمونه‌ای از مخالفت هاشمی با بعضی از مصوبه‌های شورای شهر و شهرداری مشهد است که باعث شد نگرش‌ها به او حزبی نباشد.

با توجه به اینکه توجه به مسائل مذهبی و فرهنگی در مشهد و خراسان رضوی امری مهم است. به نظر می‌رسد هاشمی با توجه به شناختی که از وضعیت مشهد دارد شانس بیشتری برای جایگاه استاندار خراسان رضوی دارد.

  گزینه احتمالی چهارم: سیدمحسن صادقی

  سید محسن صادقی یکی از مدیران بومی زنجان، کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل و دکترای تاریخ سیاسی ایران است و هم‌اکنون معاون ریاست دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهوری است.

از جمله سوابق صادقی در مدت زمان ۳۰ ساله‌ای که در کشور مشغول به کار است می‌توان به معاون معاون سیاسی و امنیتی استاندار خراسان‌رضوی، معاون سیاسی و امنیتی استاندار سیستان و بلوچستان، مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضائیه، مدیرکل اطلاعات استان یزد و مدیرکل امنیتی وزارت کشور اشاره کرد.

منتقدان صادقی پیشینه امنیتی وی را در شرایط کنونی برای او نکته مثبت تلقی نمی‌کنند و در حالی که استان خراسان رضوی با انوهی از وعده‌های دولت و انتظارات محقق نشده روبرو است طرفداران دولت نیز معتقدند استاندار اجرایی تری برای جمع‌بندی دستاوردهای دولت روحانی باید به کار گرفته شود.

گزینه احتمالی پنجم: سید سلمان سامانی 

سید سلمان سامانی معاون هماهنگی وزارت کشور نیز از افراد مورد اعتماد و نزدیک به رحمانی فضلی است، که همین امر احتمال انتخاب وی را به عنوان استاندار خراسان رضوی پررنگ می‌کند.

مشاور رئیس کل و مدیرکل حوزه ریاست دیوان محاسبات کشور، سرپرست امور بین الملل دیوان محاسبات کشور، نماینده شوراهای سراسر کشور در مجلس شورای اسلامی، سخنگو و عضو هیات رئیسه شورای عالی استان‌ها، دبیر کمیسیون برنامه ریزی شورای دستگاه‌های نظارتی کشور از جمله سوابق مدیریتی است که سلمانی در کارنامه خود دارد.

او در دوره پیشین نیز به عنوان گزینه احتمالی استانداری خراسان رضوی مطرح شده بود اما درنهایت رزم حسینی بر صندلی ساختمان بهار تکیه زد.

سامانه تجربه وزارت کشور را دارد و خیلی ها هماهنگی او را با وزیر کشور دلیل موفقیت وی تلقی می‌کنند. دلایلی که شاید بتواند حسن ختام بهتری را برای این دولت در استان رقم بزند اما منتقدان او نیز نقطه ضعف اقتصادی کارنامه وی را برجسته می‌کنند تا در دوره‌ای که اقتصاد مساله اول مردم در کشور و استان است بگویند او نمی‌تواند گزینه مناسبی برای تکمیل مثلث توسعه اقتصادی استان خراسان رضوی باشد.

  گزینه احتمالی ششم: احمدعلی موهبتی

 احمد علی موهبتی دانش‌آموخته رشته اقتصاد کشاورزی گرایش آبیاری از دانشگاه زابل و استاندارد وقت سیستان و بلوچستان است.

فرمانداری تربت حیدریه، فرمانداری مشهدمقدس، فرمانداری چابهار، فرمانداری سراوان، مسؤولیت حراست سازمان عمران سیستان و بلوچستان از جمله سوابق مدیریتی وی است.

  وی جزو گزینه‌هایی است که ۲۶آبان‌ماه ۹۷ سُکان استانداری سیستان و بلوچستان را بر عهده گرفت و نامش این روزها زیاد بر سر زبان‌هاست اما با توجه به اینکه بومی مرزی سیستان و بلوچستان‌های به حساب می‌آید، شاید بتوان گفت ماندنش در سیستان و بلوچستان بیشتر مؤثر باشد.

طلسم انتخاب استاندار خراسان رضوی!

نباید این نکته را فراموش کنیم که خراسان رضوی به‌ عنوان یکی از استان‌های حساس و تاثیرگذار در سطح کشور و به خصوص فضای انتخاباتی مطرح است و شاید به دلیل این حساسیت‌ها هنوز مشخص نیست چه کسی استاندار آینده خراسان رضوی خواهد بود! حال باید منتظر بود و دید طلسم انتخاب استاندار جدید خطه خراسان با نام چه کسی شکسته می‌شود.

  بعد از وزارت رزم حسینی باید دید کدام یک از گزینه‌های روی میز سُکان‌دار خراسان رضوی می‌شوند، یک نفر از این ۶تن یا شاید گزینه‌ای جدید امیدواریم دولت به ویژه وزیر کشور حساسیت خراسان رضوی و نگرانی فعالان و دغدغه‌مندان عرصه سیاسی و اقتصادی استان را درک کرده و فردی را انتخاب کنند که بتواند در مدت زمان باقی‌مانده به دور از هرگونه حاشیه‌ای به مشکلات استان سروسامان بدهد، حفط آرامش و امنیت در خراسان رضوی در سایه پیشرفت اقتصادی اصلی است که باید به دور از حاشیه مدنظر دست‌اندرکاران انتخاب استاندار قرارداشته باشد، التهاب سیاسی انتخاباتی در این استان چیزی است که سود آن را کسی نخواهد برد و تنها دودش به چشم دولت و مردم خواهد رفت، کاش دست‌اندرکاران انتخاب استاندار خراسان رضوی که حالا شنیده می‌شود از طیف‌های مختلف دولت را شامل شده، به اولویت‌های استان نیز توجه ویژه‌تری داشته باشند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.