مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تعداد زوج‌های مراجعه‌ کننده به ۲۵ مرکز خدمات جامع سلامت در این شهر طی سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یافته است.

مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت مشهد افزایش یافت

به گزارش قدس آنلاین،  دکتر محمد احمدیان افزود: از سال ۷۲ دانشگاه علوم پزشکی مشهد، برنامه آموزش همگام با ازدواج را با هدف تحکیم خانواده در مراکز بهداشتی منتخب "دارای آزمایشگاه" در سراسر حوزه تحت پوشش توسط افراد آموزش دیده برای زوج‌های در آستانه ازدواج ارائه می‌کند تا زوجین با مفاهیم کاربردی آموزش ازدواج، سلامت باروری و مسائل جنسی آشنا شوند.
وی ادامه داد: در راستای تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص اهتمام جدی همه دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی با هدف تحکیم بنیان خانواده و بهبود کیفیت و گسترش خدمات آموزش هنگام و پس از ازدواج، این آموزش‌ها از ۲ ساعت به ۶ ساعت در چهار محور کلی بهداشت و سلامت خانواده، اخلاق و احکام خانواده، حقوق خانواده و مشاوره و روانشناسی خانواده ارتقا یافته و تداوم این خدمات پس از ازدواج برای کنترل و کاهش طلاق در دستور کار این دانشگاه قرار گرفته است.
مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: نگاه ویژه به اهمیت ارتقای سلامت زوجین و فرزندانشان و ارتقای توانمندی زوجین در مدیریت زندگی زناشویی در همه ابعاد سلامتی، حقوقی و اخلاقی، لزوم توجه جدی به توسعه و ارتقای کمی و کیفی خدمات هنگام ازدواج را می‌رساند به همین منظور غربالگری بیماری‌ها، اعتیاد و آزمایش‌های لازم در کنار برگزاری کلاس‌های آموزش هنگام ازدواج و مشاوره ژنتیک در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام می‌شود.
وی افزود: با توجه به شرایط خاص حاکم بر کشور و شیوع بیماری کووید ۱۹ و با توجه به ضروری بودن تداوم فرآیند ثبت ازدواج زوجین و ارائه خدمات سلامت هنگام ازدواج، تمهیدات پیشگیرانه لازم (فاصله‌گذاری اجتماعی و هوشمند) جهت سلامت زوجین و خانواده‌هایشان در دانشگاه مدنظر قرار گرفته و سطوح و محل‌های مراجعه ضد عفونی می‌شود.
احمدیان ادامه داد: در صورت نیاز زوجین به واکسن،  این اقدام با رعایت موارد لازم در بخش واکسیناسیون انجام می‌شود و مرحله تکمیل غربالگری تالاسمی نیز برای زوجین طبق دستور انجام می‌گیرد.
وی با تأکید بر اینکه زوجین مراجعه‌کننده به مراکز در فضای داخلی مرکز باید ماسک داشته باشند گفت: تشکیل کلاس‌های آموزش‌ هنگام ازدواج با توجه به شرایط خاص شیوع کرونا در شهرستانهای مشهد و تابعه برگزار می‌شود به گونه‌ای که در شهرستان‌های با وضعیت سفید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کلاس‌های آموزشی برگزار و گواهی دائم جهت زوجین شرکت‌کننده صادر و در شهرستان‌های با سایر وضعیت‌ها، کلاس‌های آموزشی به بعد از زمان محدودیت تجمع موکول و برای زوجین گواهینامه موقت صادر شده و پس از این مرحله با دریافت گواهی، جهت فرآیندهای رسمی ثبت ازدواج به محضر منتخب ارجاع می‌شوند.
مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه تاکنون ۱۱ هزارو ۷۴۱ رسانه کمک آموزشی به‌ صورت رایگان توسط مربیان مراکز خدمات جامع سلامت شهری در اختیار تمامی زوجین متقاضی ازدواج قرار گرفته است، افزود: تعداد زوج‌های مراجعه‌کننده به ۲۵ مرکز خدمات جامع سلامت مشهد در پنج ماه نخست امسال ۱۶ هزار و ۸۲۳  زوج بوده که نسبت مدت مشابه سال قبل ۱۹۶ مورد افزایش داشته است.

۸۰ درصد جمعیت ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری استان خراسان رضوی زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار دارند و مابقی توسط دانشکده و دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه، تربت‌جام و نیشابور خدمات‌رسانی می‌شوند.  

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.