قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: دستور یا پیشنهادی برای بازگشایی رواق‌ها از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا به آستان قدس رضوی ارائه نشده است.

تدابیر خاصی برای مراسم دهه پایانی صفر اندیشیده‌ایم

قدس آنلاین: مصطفی خاکسار قهرودی در جمع خبرنگاران و در پاسخ به پرسش خبرنگار قدس افزود: همچنان که تولیت آستان قدس رضوی بارها تأکید کرده‌اند هر اقدامی در مجموعه حرم مطهر امام هشتم(ع) برای بازگشایی رواق‌ها، مکان‌های سرپوشیده و دیگر اماکن متبرکه حرم منور رضوی با هماهنگی ستاد ملی مقابله با کرونا و حوزه اجرایی ستاد استانی مقابله با کرونا انجام می‌شود و از طرف دیگر همواره این پیگیری جدی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی جهت حفظ و صیانت از سلامتی و امنیت زائران در این بارگاه مقدس مورد توجه مسئولان آستان قدس رضوی بوده است.

وی در نشست خبری تشریح برنامه‌های دهه آخر صفر این آستان مقدس که با حضور جمعی از مسئولان و اصحاب رسانه در محل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، تأکید کرد: مطابق فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی و تأکیدات تولیت محترم آستان قدس رضوی این نهاد مقدس هم تابع تصمیم‌های ستاد ملی مقابله با کرونا بوده و تاکنون و تا این لحظه هنوز دستوری یا پیشنهادی برای بازگشایی رواق‌ها از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا به آستان قدس رضوی ارائه نشده است.

«در پناه امام رضا(ع)»، شعار محوری دهه پایانی صفر

قائم ‌مقام تولیت آستان قدس رضوی همچنین شعار محوری برنامه‌های اجرایی دهه پایانی ماه صفر این آستان مقدس را «در پناه امام رضا(ع)» اعلام کرد.

مصطفی خاکسار قهرودی بیان کرد: در سال جاری، با توجه به مشکلات و مسائلی که مردم با آن مواجه هستند و با توجه به توصیه‌ها و تأکیدهای مقام معظم رهبری درباره توسل به ائمه اطهار(ع)، شعار محوری این روزها «در پناه امام رضا(ع)» انتخاب شده است.

وی اظهار کرد: سال‌های گذشته همزمان با دهه پایانی ماه صفر، برنامه‌ها و شرایط ویژه و خاصی در آستان قدس رضوی حاکم بود. در این روزها با حضور زائران، دلدادگان و عاشقان پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) و اهل‌ بیت عصمت و طهارت(ع) جلوه‌های ویژه‌ای از دلدادگی و اظهار محبت و عشق و ارادت را در بارگاه نورانی ثامن‌الحجج(ع) شاهد بودیم.

خاکسار قهرودی ادامه داد: آنچه در سال‌های گذشته در دهه پایانی ماه صفر شاهد بودیم سراسر شور، عشق، حماسه و صحنه‌های بسیار زیبا، ماندگار و به‌یادماندنی بود و در فضای ایران اسلامی، فضای خاص و متفاوتی را مشاهده می‌کردیم.

قائم‌ مقام تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور، شاهد محدودیت‌های زیارتی در بارگاه منور رضوی هستیم و اگرچه به دلیل این شرایط، حال و هوای سال‌های گذشته را نداریم و کمتر شاهد حضور فیزیکی مردم در حرم مطهر هستیم، اما تلاش شده با رعایت کامل موازین بهداشتی برنامه‌های مذهبی در این مناسبت‌های خاص در حرم مطهر برگزار شود.

وی در ادامه، مسئله شایان توجه در این شرایط را ارتباط معنوی و قوی مردم با اهل‌بیت(ع) ذکر کرد و گفت: در واقع، شیوع این بیماری شوک مثبت و تکان‌دهنده‌ای نیز داشت و آن این بود که اگر انسان در برابر حوادث به ‌ویژه حوادث تکان‌دهنده احساس بی‌پناهی کند، باید به پناهگاه اصلی خود و ارتباط معنوی با خالقش بازگردد تا این سختی‌ها و مشکلات او را از مسیر بندگی خارج نکند.

خاکسار قهرودی اضافه کرد: از همین رو، شاهد این هستیم که با وجود شرایط سخت و مشکلات بسیار زیاد ناشی از شیوع بیماری کرونا، از میزان عشق و دلدادگی مردم کاسته نشده و اگر مردم به لحاظ فیزیکی از این بارگاه منور دور هستند، از اظهار محبت و علاقه آنان به ساحت ائمه اطهار(ع) کم نشده است.

وی تصریح کرد: در صورت رویارویی با مشکلات، احساس در پناه بودن و التجا به این مراکز نورانی بیشتر و بیشتر می‌شود. از این رو مسئولیت خطیری برعهده مسئولان آستان قدس رضوی است. خادمان این آستان مقدس باید برای ایجاد معرفت و شناخت بیشتر و همچنین ارتباط قوی‌تر مردم با این مراکز، با تغییر رویکرد، این وظیفه سنگین را به نحو احسن انجام دهند.

خاکسار قهرودی تأکید کرد: آستان قدس رضوی در روزهای محدودیت‌های ناشی از بیماری کرونا اقدام‌ها و برنامه‌های متعددی انجام داده است. همچنین برای دهه پایانی ماه صفر و مناسبت‌های خاصی که پیش رو است، برنامه‌ها و تدابیر خاصی اندیشیده که با رعایت کامل دستورهای بهداشتی برگزار می‌شود.

اجرای برنامه‌های دهه آخر صفر در سه محور حرم مطهر، مشهد و کشور

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی تأکید کرد: برنامه‌های فرهنگی و مذهبی حرم مطهر رضوی در سراسر کشور با رعایت نکات بهداشتی برگزار خواهد ‌شد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدحسن مهدوی‌مهر هم در نشست خبری تشریح برنامه‌های دهه آخر ماه صفر حرم مطهر رضوی که با حضور اصحاب رسانه در تالار شیخ طبرسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، بر اجرای دستور‎های بهداشتی در همه برنامه‌ها تأکید کرد و گفت: فعالیت‌های امسال دهه پایانی ماه صفر متأثر از شرایط کرونایی که بر جهان و کشور ما سایه افکنده است، به شکل متفاوتی برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به برگزاری جلسات مشترک میان آستان قدس رضوی و شورای هماهنگی مناسبت‌های ویژه گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌ شده، برنامه‌های این روزها در سه محور محدوده حرم مطهر رضوی، شهر مشهد و کشور برگزار خواهد شد.

حجت‌الاسلام مهدوی‌مهر خاطرنشان کرد: از حوزه‌های فعالیت‌های ما در دهه آخر ماه صفر می‌توان به مدیریت برنامه‌های حرم مطهر با ضرورت رعایت دستورهای بهداشتی اشاره کرد که آیین‌های مختلفی از جمله خطبه‌خوانی، شام‌غریبان و نظایر آن‌ها در حرم مطهر رضوی اجرا می‌شود.

وی درباره حضور هیئت‌های مذهبی در حرم مطهر رضوی نیز گفت: هیئت‌های مذهبی در این روزها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فضاهای مشخص ‌شده حضور خواهند داشت.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی اجرای برنامه ویژه ناشنوایان و روشندلان را از دیگر برنامه‌های حرم مطهر رضوی در دهه آخر صفر معرفی کرد.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در ادامه، به برنامه‌هایی که برای شهر مشهد تدارک دیده شده است اشاره کرد و گفت: برنامه «پلاک۸۳» یکی از این برنامه‌هاست که به تعظیم شعائر اسلامی، تکریم و تعظیم خانواده‌های شهدا می‌پردازد.

وی به برگزاری مراسم عزاداری مقابل منازل شهدا با حضور خانواده‌های‌ شهدا و اهالی آن منطقه اشاره کرد و گفت: این برنامه ذیل برنامه «پلاک83» برگزار می‌شود و 800 برنامه در این ‌باره پیش‌بینی شده است.

حجت‌الاسلام مهدوی‌مهر همچنین اجرای سرود «آوای رضوان»، اجرای برنامه «سرای عزا» در ادارات و فضاهای روباز ادارات و «سوگواره خورشید» با محوریت برگزاری نمایش خیابانی در ارتباط با موضوعات آخر ماه صفر را از دیگر برنامه‌هایی مطرح کرد که از سوی آستان قدس رضوی در شهر مشهد به اجرا درخواهد آمد.

وی در ادامه به اجرای برنامه «آقا سلام» در گستره کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به محدودیت‌های کرونایی حاکم بر کشور و حضور نداشتن بسیاری از علاقه‌مندان و دلدادگان حضرت علی‌بن ‌موسی‌الرضا(ع) در مشهد، این برنامه علمی از طریق فضای مجازی به نمایش درمی‌آید.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی همچنین برگزاری ۱۱ کرسی علمی- ‌ترویجی در مشهد و قم با محوریت مباحث علمی، وبینار تخصصی با مسائل روز جهان اسلام، نشست‌های تخصصی، ۱۳ برنامه رادیویی در ارتباط با علم و دانش رضوی، کرسی‌های تلاوت رضوی، بزرگداشت خادم‌الرضا(ع) سردار شهید سلیمانی در مزار شهدای کرمان و رونمایی از آثار منتشر شده با موضوع رضوی را از دیگر برنامه‌هایی دانست که در دهه آخر ماه صفر در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

ساماندهی حاشیه شهر مشهد از مطالبات جدی مقام معظم رهبری است

رئیس بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی هم در این نشست در پاسخ به پرسش خبرنگار قدس مبنی بر اینکه آیا سیاست جدیدی برای بهره‌مندی از منابع موقوفاتی در آستان قدس رضوی برای برطرف شدن مشکلات ساکنان حاشیه شهر مشهد وجود دارد، تصریح کرد: ساماندهی حاشیه شهر مشهد از مطالبات جدی مقام معظم رهبری بوده و همواره مورد تأکید و مطالبه تولیت معزز آستان قدس رضوی قرار داشته است و همچنین این امر از موارد مورد نیاز و مبرم شهر مشهد به حساب می‌آید.

دکتر مالک رحمتی افزود: در این زمینه کمیته‌های متعددی همراه با جلسات منظم برگزار شد و آستان قدس رضوی هم نقش جدی و آماده به کار در این جلسات داشته است.

وی تصریح کرد: 5/1 میلیون نفر از اقشار مختلف مردم، ساکن حاشیه شهر مشهد هستند و بر اساس یک خرد جمعی و کار مشورتی قرار شد ساماندهی حاشیه شهر مشهد از دو منطقه کم‌برخوردار شهرک‌های شهید رجایی و شهید باهنر آغاز شود.

این مقام مسئول اظهار کرد: در این زمینه قطعه زمینی به مساحت حدود 27 هکتار از سوی آستان قدس رضوی به عنوان آغاز کار با رعایت استانداردهای شهری و رعایت غبطه وقف و نیت واقفان در اختیار مدیریت شهری و اجرایی استان قرار گرفت.

وی ادامه داد: قرار شد مساعدت و خدمات‌رسانی در این زمینه مرحله به مرحله انجام شود و از 24 هزار خانوار ساکن حاشیه شهر در این دو منطقه حدود 6 هزار خانوار در مجاورت مناطق مزبور اسکان داده شوند.

رحمتی خاطرنشان کرد: طراحی و ساخت واحدهای مسکونی در این زمینه با رعایت استانداردها و معیارهای ساختمانی و به‌روز و همچنین لحاظ کردن مواردی همچون فضای سبز، معابر، استانداردهای بهداشتی، آموزشی و... از جمله شاخص‌ها و مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی یادآور شد: واگذاری این زمین از سوی آستان قدس رضوی آغاز کار است و مدیران و مسئولان مدیریت شهری و استانی باید با پیگیری مداوم و برنامه‌ریزی مدون، دقیق و هدفمند با مدیریت جهادی تلاش کنند تا اهداف مورد نظر برای ساماندهی حاشیه شهر مشهد با همکاری همه دستگاه‌های ذی‌ربط در سال‌های آینده به نتیجه برسد.

رحمتی یادآور شد: آستان قدس رضوی نقش خود را در این نهضت جمعی و گروهی با واگذاری یکی از ابزارها و مقدمات کار یعنی اختصاص زمین ایفا کرده است.

وی از خبرنگاران خواست که با پیگیری مداوم نگذارند ساماندهی حاشیه شهر مشهد، یک موضوع موردی، فصلی یا کم‌اهمیت تلقی شود بلکه همگان وظیفه داریم تلاش کنیم تا تحقق موضوع مهم ساماندهی حاشیه شهر هر چه سریع‌تر(مطابق برنامه زمانی مدون و هدفمند) به نتیجه برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.