دبیر کانون سراسری انبوه سازان مسکن بابیان اینکه اشتباهی که در حوزه ادغام وزارت راه و ترابری و وزارت مسکن و شهرسازی اتفاق افتاده شرایط را برای خانه دار کردن مردم بسیار سخت کرده است گفت:از وزیر راه بپرسید در پروژه اقدام ملی که الان ۴۰۰ هزار واحد را رونمایی کرده‌اند اعلام کنند که در کجا پروانه صفر گرفته شده است؟ اینکه بیایم پروژه قدیمی مسکن مهر قدیم را به عنوان طرح اقدام ملی معرفی کنیم درست نیست.

پروژه قدیمی مسکن مهر را به عنوان طرح اقدام ملی معرفی کردند

قدس آنلاین؛ «طرح اقدام ملی مسکن» در حالی پس از یک دوره طولانی کاهش شدید تولید مسکن و افزایش بی‌سابقه قیمت آن، با هدف تولید و ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در ۱۸ آبان سال گذشته کلید خورد که کارشناسان نسبت به تکرار مشکلات مسکن مهر در این طرح هشدار می‌دهند.

بر این اساس از جمله نگرانی‌های متقاضیان طرح اقدام ملی می‌توان به ابهام درباره چگونگی تأمین مالی پروژه، شیوه مواجهه دولت آتی با این طرح ملی و کیفیت نظارت وزارت راه و شهرسازی در روند پیشرفت پروژه اشاره داشت که به عنوان مهمترین عوامل، منجر به واریز وجه اولیه تنها از سوی ۱۰ درصد از متقاضیان شده است.

«فرشید پور حاجت» کارشناس حوزه مسکن و دبیر کانون سراسری انبوه سازان مسکن در گفت و گو با قدس آنلاین در رابطه با میزان موفقیت طرح اقدام ملی و سیاست گذاری‌ها در زمینه خانه دار کردن مردم، گفت: در خصوص ضوابط و مقررات، شورای عالی معماری و شهرسازی کشور تعیین کننده زیربنای مسکن در کشور است و به استناد قانون، این شورا تعیین کننده طرح های تفصیلی شهری در تمام مناطق کشور است؛ آنچه که بدیهی است ضوابط حاکم و مقررات کاملا مشخص است اما این که ما بخواهیم خارج از ضوابط اقدام به تولید مسکن کنیم مهمترین فاکتور این است که ما ابتدا باید ببنیم الگوی مصرف ما و سرانه‌های زمین در کشور ما به چه صورت است و متناسب با اقتصاد خانورا برای تولید مسکن اقدام کنیم. در خصوص بحث مسکن حمایتی در دنیا روال به همین شکل است و تولید مسکن حمایتی دنبال شده است این که بگوییم در کشور ما چیز جدیدی رخ داده نه. الان شما الگو های حمایتی را در کشورهای اروپایی و آسیای شرقی از جمله در ژاپنِ توسعه‌یافته ما شاهد این الگو هستیم.

امروز باید در کتاب‌ها از الگوی مصرفی مسکن ایرانیان یاد کنیم

پورحاجت در رابطه با پیشنهاد ساخت مسکن ۳۵ متری از سوی شهرداری تهران نیز گفت: واقعیت این است که اگر بخواهیم این موضوع را با بعد فرهنگی و ذائقه ایرانی بسنجیم بنده جزو اشخاصی هستم که موافق کوچک سازی نیستم؛ فرهنگ ایرانی و فرهنگ مبتنی بر سکونتگاه‌های ما در کشور عزیزمان پیشینه چندین هزار ساله دارد و ایرانی ها اساساً به خانه‌های بزرگ و دلباز و خانه هایی که دارای بهارخواب‌های زیبا باشند این الگوی زندگی را بیشتر می پسندند اما باید ببینیم که امروز آیا الگوی مصرفی مسکن در کشور ما با همان سبک و سیاق سازگاری دارد یا خیر؛ آنچه امروز می‌بینیم به نظر می‌رسد الگوی قبلی باید به فراموشی سپرده شود و صرفاً در کتاب‌ها از آن یاد کنیم که زیستگاه در فرهنگ ایرانی بسیار قابل توجه بوده است.

ادغام وزارت راه و ترابری و مسکن و شهرسازی شرایط خانه دار کردن مردم را بسیار سخت کرد

دبیر کانون انبوه سازان با تاکید بر این که بنده اساساً سیاست های وزارت راه و شهرسازی را قبول ندارم و سیاست های وزیر راه را در این چند ساله را مبتنی بر سیاست مسکن‌دار شدن مردم نمی‌دانم، گفت:  ما در کشوری زندگی می‌کنیم که بالغ بر ۱۲ میلیون جوان ما به سن ازدواج رسیده یا از آن عبور کرده اند. بخش قابل توجهی از این جوانان به واسطه همین رفتارها و سیاست های اشتباهی که در حوزه مسکن داشتیم موفق به ازدواج و تشکیل خانواده نشدند.

در این رابطه بخوانید: مسکن ۳۵ متری مورد قبول جامعه نخواهد بود

آیا وزارت راه و شهرسازی بضاعت برنامه‌ریزی و سیاست‌ورزی برای خانه‌دارکردن مردم دارد؟

پورحاجت ادامه داد: ما نتوانستیم در حوزه مسکن سیاست ورزی مناسب را توسط وزارت راه و شهرسازی انجام دهیم و طی ۱۰ سال گذشته اشتباهی که در حوزه ادغام وزارت راه و ترابری و وزارت مسکن و شهرسازی اتفاق افتاده شرایط را برای خانه دار کردن مردم بسیار سخت کرده است.امروز باید یک واکاوی اساسی بشود که آیا وزارت راه و شهرسازی توان و بضاعت  برنامه ریزی و سیاست‌ورزی برای خانه دار کردن مردم دارد یا خیر. من به شما می‌گویم که عملکرد چند سال گذشته وزارت راه و شهرسازی مؤید این مطلب بوده است که ایشان این توان را برای این کار وجود ندارد؛ کما اینکه ایشان یک سال تمام وقت بخش خصوصی و رسانه‌ها و دولت را برای طرح اقدام ملی گرفت. امروز بروند آمار بدهند که چند نفر در کشور ثبت نام کرده و چند نفر توانسته‌اند خود را با شرایط اعلامی وفق بدهند.

وی در رابطه با عدم استقبال از طرح اقدام ملی مسکن تصریح کرد: عدم استقبال از این طرح از اینجا نشات میگیرد که جوان ایرانی امروز با حقوق ۲-۳ میلیونی قادر به گذران یومیه خود نیست آن وقت وزارت راه و شهرسازی دنبال این است که با وام ۱۸ درصد و پرداخت به روز هزینه ها مردم را صاحب مسکن کند. اگر قرار باشد سیاست ورزی به این گونه باشد بخش تعاون را فعال کنند خود وزارت تعاون بهتر می‌تواند مردم را در این زمینه یاری کند.

۴۰۰ هزار واحدی که در طرح اقدام ملی رونمایی شد کجا پروانه صفر گرفتند؟

پور حاجت ادامه داد: اگر بخش تعاون ما فعال می شد دیگر چه ضرورتی دارد به طرح هایی که طی دو سال اخیر مدام رنگ و بو و نام خود را تغییر می‌دهند دنبال کنیم؟ در همین ۲ سال چند مدل از مسکن رونمایی شده است؟  از وزیر راه بپرسید در پروژه اقدام ملی که الان ۴۰۰ هزار واحد را رونمایی کرده‌اند اعلام کنند که در کجا پروانه صفر گرفته شده است؟ اینکه بیایم پروژه قدیمی مسکن مهر قدیم را به عنوان طرح اقدام ملی معرفی کنیم درست نیست؛ پروژه هایی را که طی سالهای قبل با مشکل مواجه بوده اند را به عنوان طرح اقدام ملی معرفی کنیم.

در این رابطه بخوانید:اولویت طرح اقدام ملی مسکن با چه کسانی است؟

این کارشناس حوزه مسکن در پایان خاطرنشان کرد: به نظر بنده باید موضوع مسکن به عنوان یک اولویت اساسی در دستور کار حاکمیت قرار بگیرد. حاکمیت هم تنها قوه مجریه نیست بلکه مجلس محترم نیز باید نقش آفرینی بکند؛ اگر اشتباه بزرگی که طی ۱۰ سال گذشته با ادغام این دو وزارتخانه(وزارت راه و ترابری و وزارت مسکن و شهرسازی) رخ داده امروز حل بکنیم فکر می‌کنم بتوان برای سال آینده برای تامین مسکن مناسب متناسب با اولگوی فرهنگی اسلامی و ایرانی مرد عزیزمان برنامه ریزی کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.