شبکه خبر ۲۴ قرقیزستان روز سه شنبه گزارش داد که معترضان به نتیجه انتخابات پارلمانی این کشور با ورود به مراکز امنیتی و ساختمان ریاست جمهوری ، خواستار بازشماری آرا شده‌اند.

تنش در بیشکک بالا گرفت/ معترضان قرقیزی وارد مقر ریاست جمهوری شدند

قدس آنلاین: این رسانه قرقیزی با اعلام این مطلب افزود: در جریان اعتراضات مردمی در قرقیزستان به نتایج انتخابات، معترضین ساختمان پارلمان این کشور را تصرف کرده و رئیس جمهوری پیشین این کشور را از زندان آزاد کردند و در عین حال خواستار بازشماری آرای این انتخابات شدند.

با این وجود کمیسیون مرکزی انتخابات قرقیزستان بازشماری بیش از ۸۵ درصد آرای این انتخابات را به صورت دستی آغاز کرده است تا بعد از پایان این اقدام، نتایج رسمی بازشماری انتخابات دوباره اعلام عمومی شود.

شبکه خبری الجزیره قطر نیز در گزارشی از بیشکک نوشت: مردم قرقیزستان شامگاه گذشته در بیشکک پایتخت این کشور تجمع کرده و خواستار استعفای «سورونبای جینبکوف» رئیس جمهوری این کشور و لغو نتایج انتخابات شدند.

بر پایه این گزارش، در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه در این کشور سه حزب طرفدار دولت موفق به کسب حدنصاب ۷ درصدی آراء و ورود به مجلس شده‌اند، اما چندین حزب مخالف دولت نتایج را مورد مناقشه قرار داده‌ و رد کرده‌اند.
این پایگاه خبری افزود: پلیس قرقیزستان با استفاده از ماشین آب پاش، بمب صوتی و گاز اشک آور معترضین را متفرق کرد.
فیلم ها و تصاویر منتشر شده در رسانه های اجتماعی نشان می دهد که «آلماس بیک آتامبایف» ۶۴ ساله رئیس جمهوری سابق قرقیزستان پس از خروج از زندان در حال صحبت با هوادارانش بود، وی به اتهام آزاد سازی رئیس یکی از گروه های جنایتکار محلی به ۱۱ سال و ۲ ماه زندان محکوم شده بود.
گفته می شود پس از اینکه یک تجمع ابتدائی مسالمت آمیز از کنترل خارج شد، جرقه درگیری های روز گذشته نیز زده شد. هنگامی که معترضین تلاش کردند خود را به زور به ساختمان اصلی دولت معروف به کاخ سفید برسانند، پلیس تلاش کرد تا معترضان را متفرق کند.
به گفته مقامات بهداشت و درمان قرقیزستان، دست کم ۱۲۰ نفر به دلیل جراحات وارده در این اعتراضات تحت درمان هستند، اما تا شب گذشته گزارشی مبنی بر کشته شدن معترضین منتشر نشده است.

نارضایتی ها از فساد و سلطه سیاسی که با پیامدهای شیوع کرونا همراه گشته، از دلایل این اعتراضات بوده است.

قرقیزستان با ۶ و نیم میلیون نفر جمعیت در آسیای میانه که با روسیه متحد است، سابقه نوسان سیاسی طی سال های گذشته را دارد؛ در ۱۵ سال گذشته دو رئیس جمهور این کشور به وسیله شورش های مردمی سرنگون شده اند.

شبکه خبر ۲۴ قرقیزستان به نقل از سیستم اطلاعات کمیسیون مرکزی انتخابات اعلام کرد که از ساعت ۱۲ نیمه شب دیشب، ۱ میلیون و ۷۱۰ هزار و ۲۳۰ رای (۸۵.۹ درصد) مجدداً شمارش شده و در مجموع ۱ میلیون و ۹۹۰ هزار و ۳۹۷ برگ رأی صادر شده است.

طبق نتایج اولیه انتخابات پارلمانی قرقیزستان تا پیش از اعتراضات مردمی و صدور حکم بازشماری آراء، چهار حزب از جمله سه حزب طرفدار دولت موفق به کسب حدنصاب ۷ درصدی آراء و ورود به مجلس شده‌اند اما احزاب مخالف نتایج را رد کرده‌اند.

به گزارش ایرنا از رسانه‌های قرقیزستان، کمیسیون مرکزی انتخابات این کشور تا آخر وقت یکشنبه کار شمارش آرای ماخوذه در بیش از ۹۷ درصد حوزه‌های رای‌گیری را به پایان رساند. این کمیسیون میزان مشارکت مردمی در انتخابات را نزدیک به دو میلیون نفر معادل ۵۵.۶۵ درصد از واجدان حق رای اعلام کرد.

پایگاه خبری "۲۴ کی جی" تاجیکستان در این باره نوشت: بر اساس این نتایج احزاب "بیریمدیک" Birimdik  با کسب ۲۴.۵۴ درصد آراء معادل ۴۶ کرسی، "مکنیم قرقیزستان"  Mekenim K.با کسب ۲۳.۹ درصد آراء معادل ۴۵ کرسی، حزب قرقیزستان با کسب ۸.۷۴ درصد آراء معادل ۱۶ کرسی و حزب "بوتون قرقیزستان" Butun K. با کسب ۷.۰۹ درصد آراء معادل ۱۳ کرسی موفق به ورود به پارلمان شده‌اند. سایر احزاب حاضر در انتخابات حد نصاب ۷ درصد آراء برای ورود به پارلمان را کسب نکرده‌اند.

سه حزب از میان احزابی که موفق به کسب حدنصاب آراء نشده‌اند، نتیجه انتخابات را رد کرده و عصر یکشنبه تجمعی در میدان اصلی شهر بیشکک بزگرار کردند. این احزاب اعلام کردند که اعتراض خود را ادامه خواهند داد. یکی از مقامات حزب سوسیال دموکرات مدعی شد که این حزب شواهد و مدارکی از صدها مورد نقض مقررات انتخاباتی دریافت کرده است. 

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.