عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: به اعتقاد بنده افزایش تعداد مناطق آزاد با این سرعت و شدت غیر منطقی است و موضوعیتی ندارد. درحال حاضر مناطق آزاد مشکلات زیادی برای کشور ایجاد کرده‌اند. واردات و قاچاق کالا ازجمله آن‌ها هستند.

 عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: افزایش تعداد مناطق آزاد غیرمنطقی است

قدس آنلاین؛ لایحه ایجاد ۸ منطقه آزاد تجاری- صنعتی و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی تیر ماه سال ۱۳۹۵ توسط مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد. لایحه مذکور پس از ۲ سال بررسی با اصلاحات و اضافات متعددی در نهایت شهریور ماه سال ۱۳۹۷ به تصویب رسید. در لایحه پیشنهادی دولت تنها ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی پیشنهاد شده بود اما در مجلس شورای اسلامی تعداد زیادی منطقه ویژه اقتصادی دیگر نیز به آن اضافه و در مجموع با ۱۰۳ منطقه ویژه و آزاد به تصویب مجلس رسید.

با توجه به اضافه شدن بیش از ۸۰ منطقه توسط نمایندگان مجلس به لایحه دولت، شورای  نگهبان قانون اساسی با استناد اصل ۷۵ قانون اساسی ( بار مالی طرح های مصوب مجلس) نسبت به لایحه مذکور ایراد گرفت.

باتوجه به پافشاری مجلس و از طرف دیگر مخالفت شورای نگهبان، لایحه مذکور به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاده شد. درهمین راستا، عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام هم مصوبه حاضر را مغایر برخی از بندهای سیاست‌های کلی نظام در حوزه‌های مختلف تشخیص داد.

در همین راستا، جعفر قادری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره طرح افزایش تعداد مناطق آزد در کشور گفت: افزایش تعداد مناطق آزاد در شرایط فعلی مشکلی را در کشور حل نخواهد کرد. لایحه ای در مجلس گذشته در این خصوص به مجلس آورده شد در مجلس ۸۰ تا منطقه آزاد و ویژه به آن اضافه شد. این موضوع باتوجه به اینکه بار مالی زیادی را به دولت تحمیل می‌کرد با مخالفت شورای نگهبان مواجه شده است.

وی در ادامه افزود: اصل ۷۵ قانون اساسی می­گوید که موارد این چنینی حتماً با هماهنگی دولت باید باشد. چون به هر حال معافیت­های مالیاتی و تسهیلاتی که آنجا دیده می­شود بار مالی اضافی به دولت تحمیل می­کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: به اعتقاد بنده افزایش تعداد مناطق آزاد با این سرعت و شدت غیر منطقی است و موضوعیتی ندارد.

وی در پایان تصریح کرد: درحال حاضر مناطق آزاد مشکلات زیادی برای کشور ایجاد کرده‌اند و واردات و قاچاق کالا از جمله آن‌ها هستند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.