سخنگوی دولت گفت: ۲۶ میلیارد دلار ارز توسط ۱۰۸ صادرکننده تا کنون به کشور وارد شده است

 لغو جلسه سران قوا توصیه ستاد ملی کرونا بود/ ۲۶ میلیارد دلار ارز به کشور بازگشته است

قدس آنلاین: علی ربیعی در نشست خبری امروز خود با اشاره به در پیش بودن اربعین حسینی و یادآوری اینکه ملت ایران و ملتهای منطقه در طول تاریخ این رویداد مذهبی و مهم را به باشکوه‌ترین شیوه برگزار کرده‌اند گفت: متاسفانه امسال ما به علت شیوع کرونا از برگزاری این مراسم محروم هستیم اما باید این را به مثابه یک فرصت برای تحقق حول فلسفه قیام امام حسین(ع) و فلسفه راهپیمایی اربعین تبدیل کرد.

وی با بیان اینکه گفتمان حسینی برای ما گفتمان و مقاومت در مقابل متجاوزین به تمامیت ارضی و تفاوتهای مذهبی تبدیل کرده است، افزود: آرمان حسینی و دوستی اهل بیت یک امر فرامذهبی است. از باکو و قره باغ و شوشا، ایروان گرفته تا تبریز و اصفهان و کابل و هرات و بیروت تا دمشق و بصره و بغداد و آناتولی، ما یک جغرافیای واحد داریم که خاک آن با حب اهل بیت سرشته شده است.

سخنگوی دولت با اشاره به وضعیت کرونا در کشور تشدید وضعیت شیوع و همه‌گیری این بیماری، از کاهش رعایت پروتکل‌ها انتقاد کرده و اظهار داشت: متاسفانه علی رغم توصیه ها و تاکیدهای ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت و کارشناسان رعایت دستورالعمل های بهداشتی در سطح کشور به ۶۰  و در تهران به  ۴۵ درصد درسیده است.

وی گفت: به همین دلیل کمیته نظارت بر پروتکل ها، با توجه به کاهش رعایت دستورالعمل در برخی استانها، برنامه زمانبندی شده ارتقاء رعایت پروتکل‌ها، استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی تا میزان ۸۰ درصد را از استانها اخذ و جهت تصویب به کمیته امنیتی - اجتماعی و انتظامی داده است.

استمهال تسهیلات بخش گردشگری

سخنگوی دولت با اشاره به آسیب‌ها و زیانهای مالی وارده به بخش خدمات به ویژه گردشگری به دلیل عوارض ناشی از کرونا به اتخاذ سیاستهای حمایتی از این حوزه در ستاد اقتصادی دولت اشاره کرد و گفت: مقرر شد بازپرداخت تسهیلات بانکی که قبلا دریافت شده است تا پایان سال ۱۳۹۹ امهال شود. همچنین اجازه داده شد پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایی سال ۹۹ و هزینه آب، برق و گاز سال ۹۹ و هزینه های مالیاتی سررسید سال ۹۹ تا پایان امسال مهلت داده شود.

معافیت مالیاتی برای صادرکنندگان خوش حساب

ربیعی با بیان اینکه در شرایط فشار آمریکا بر عدم صادرات نفت یکی از تلاش های ستاد اقتصادی دولت افزایش صادرات غیرنفتی و تمهید بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور است، تاکید کرد: به منظور تحقق این امر یکشنبه ستاد اقتصادی دولت تصمیم گرفت، صادر کنندگانی که نسبت به انجام تعهدات ارزی خود به موقع اقدام نمایند حداکثر تا ۲ هفته مالیات بر ارزش افزوده دریافتی از آنها عودت داده خواهد شد.

بازگشت ۲۶ میلیارد دلار ارز به کشور

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره اظهارات همتی رئیس بانک مرکزی درمورد بازگشت ۸ میلیارد دلار ارز به کشور و تاثیر ان در کاهش نرخ دلار و التهابات بازار، با بیان اینکه این رقم از خرداد ماه به این سو وارد کشور شده و خیلی از واردات از همین محل تامین شده است گفت: در غیر این صورت با کمبود مواجه می شدیم.

وی اظهار داشت: برای بازگرداندن ارز سیاستهای تشویقی برای بازرگانان دیده شده و گسترش صادرات یکی از برنامه های جدی ما است به همین دلیل صمت صادرات هدفمند را دنبال می‌کند و در هر وزاتخانه‌ای  که بتواند صادرات انجام دهد کمیته ویژه صادراتی تشکیل شده.

وی افزود: تلاش برای بازگرداندن ارزها یکی از کارهای جدی ما است و متاسفانه برخی کشورها با فشار آمریکا و برخی با بهانه گیری و کارشکنی خودشان مانع تراشی می‌کنند که در خاطره ما خواهد ماند. ولی  بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در تلاش است و توفیقاتی بدست آورده است.

ربیعی خاطرنشان کرد: با صادرکنندگان مذاکره شد و  ۱۰۸ صادر کننده‌ای که صادراتشان بالای ۱۰ میلیون دلار بوده مجموعا ۲۶ میلیارد دلار برگردانده‌اند که تعهدات انها از سال ۹۷ تا کنون بوده است.

انتقاد ربیعی از ادبیان منتقدان دولت

وی تاکید کرد: در سال ۹۹ صادرات غیر نفتی ما بیش از سالهای  گذشته خواهد بود.سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره لغو نشست سران قوا از سوی رئیس جمهور که موجب انتقادهای تند و شدید در مجلس به این اتفاقو قرار گرفتن روحانی در قرنطینه به تعبیر نمایندگان شد هم اتهام زنی و بکار بردن الفاظ و ادبیان بدندر مورد رئیس جمهور و دولت در این زمینه را بی‌انصافی و اقدامی مضر برای افکار عمومی خواند و گفت: . ما چنین ادبیاتی را در تریبون های رسمی و ساخت قدرت نداشته‌ایم. که مثلا یک نفر پشت تریبون بگوید دولت از بالا تا پایین فلان اتهام را دارد. این افراد اگر علیه یک قوه دیگ اینگونه حرف می زدند چه می‌شد؟.

وی افزود: رمز موفقیت اینست که با نقدهای راهگشا بتوانیم مشکلات را حل کنیم. اخلاق در جامع بسیار مهم است و ایده ها از بیانانت افراد ما که در ساخت قدرت هستیم الگو برداری می‌شود.

لغو جلسه سران توصیه ستاد کرونا بود

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور ادامه داد: من می‌دانم که پیشنهاد جلسه را آقای رئیس جمهور دادند. اما زمانی که رئیس مجلس برای بازدید به بیمارستان امام خمینی رفتند از وزیر بهداشت سوال شد در کدام بخشها بودند که اعلام کردند آقای قالیباف در بخش های بیماران بدحال هم حضور داشته اند.

وی افزود: نظر وزیر بهداشت در مورد امکان انتقال بیماری(توسط رئیس مجلس) سوال شد که  از سوی کمیته بهداشتی ستاد کرونا توصیه شد که بهتر است چند روز جلسه (سران) عقب بیفتد.

ربیعی با بیان اینکه الگوی ما رهبری است و همه ما موظفیم به پوتکل های بهداشتی عمل کنیم، اظهار داشت: البته سرکشی به بیمارستانها هم هم امر نیکویی است ولی باید در شرایطی  و زمانی باشد که جلسه سران بعد از یک فاصله منطقی با آن برگزار شود.

سخنگوی دولت با انتقاد از برخی موضع‌گیری ها در این زمینه گفت: از قبل دیدم کسی پیش بینی کرده بود که این اتفاق می‌افتد، گویی پیشگو برخی افراد  بودند.

تاکید تهران بر تخلیه مناطق اشغالی آذربایجان

ربیعی در پاسخ به سوال دیگری درباره تعرض به شهرها و مناطق مسکونی در جنگ آذربایجان و ارمنستان بر سر قره باغ و موضوع ایران در مورد این بحران، با تاکید بر اینکه مواضع اصولی ما پیرامون این مسئله بدون ابهام بیان شده، گفت:  ما به حفظ تمامیت ارضی آذربایجان و احترام به قوانین بین‌المللی و مصوبات سازمان ملل در این مورد تاکید کرده‌ایم.

وی با یادآوری اینکه لزوم تخلیه مناطق اشغالی آذربایجان مورد تاکید دولت ایران قرار داشته، اضافه کرد: ما دخالت طرف‌های ثالث، خارج از چارچوب های توافق شده حل اختلاف بین آذربایجان و ارمنستان را غیر سازنده و زیانبار می‌دانیم و معتقدیم راه حل مسئله  نظامی نیست. از طرف دیگر ما از آسیب رسیدن به جان و دارایی هموطنانمان نگرانیم و در این مورد بی تفاوت نخواهیم بود.

سخنگوی دولت تصریح کرد: از دو طرف خواسته‌ایم به درگیری پایان دهند و مذاکره را شروع کنندو مکا ههم اماده کمک هستیم و از هر اقدامی برای اتش بس و احیای دیپلماسی استقبال می کنیم. ما خواهان صلح در منطقه با تخلیه مناطق اشغالی و احترام به تمامیت ارضی آذربایجان هستیم.

وی درباره برخی تجمعات در شهرهای مناطق مرزی ایران در حمایت از آذربایجان هم با اشاره به اینکه ایران جامعه پویایی است و تک صدایی نیست، اظهار داشت: مردم مناطق مرزی ممکن است گرایش‌هایی داشته باشند، به رغم این مواضع رسمی ایران در امور خارجی صرفا از سوی دولت و وزارت خارجه اعلام می‌شود.

ایران  تهدید روستاها و شهروندانش را تحمل نمی‌کند

وی با یادآوری اینکه نمی‌توانیم  اصابت برخی موشک ها و خمپاره ها به شهرها و روستاهایمان ور درگیری در مرزها را تحمل کنیم، گفت: ایران طرحی را برای توقف جنگ و حل اختلاف آماده کرده که در مشورت با هر دو طرف موضوع و دولتهای منطقه و همسایگان آنرا پیگیری خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: ایران از معدود کنشگرانی است که با دو طرف درگیر و همه طرفهای منطقه‌ای رابطه خوب دارد و این ظرفیت را داریم که با دو پایتخت در تماس باشیم و امیدواریم در چارچوب طرح ایران بتوانی هرچه زودتر به این جنگ پایان دهیم.

جریمه های جدید کرونایی

ربیعی درباره مجازاتها و جریمه های عدم رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی هم با بیان اینکه در حوزه ادارات و مشاغل و اصناف و حمل و نقل از قبلمجازات هایی برای راعیت نکردن پروتکل ها در نظر گرفته شده بود و افرادی افرادی که پروتکل را رعایت نکنند از ارائه خدمات به آنها خودداری می شود.

گفت: در  گام اول جرایمی را  برای افراد مبتلا مبتلا پیش‌بینی کرده‌ایم و این افراد در مرحله اول آنها شناسایی می شوند و اگر به تردد در سطح جامعه ادامه دهند تحت پیگرد  قرار می گیرند و به مقامات قضایی معرفی می‌شوند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه این افراد اگر اصول بهداشتی و قرنطینه را رعایت نکنند جان مردم را به خطر می‌اندازندتاکید کرد:این مسئله فردی نیست که بگوید من با وجود کرونا بیرون می‌روم.

وی افزود: در مورد نظارت و کنترل و تنبیه افراد متخلف ما   تجربیات موفق دیگر کشورها را مد نظر قرار دادیم، اظهار داشت: داده های آزمایشگاه ها توسط وزارت بهداشت جمع آوری می شود و در اختیار نیروی انتظامی و بسیج و دستگاه هایی که قرار است در کنترل کمک کنند داده می شود. از این طریق حرکت و تردد این افراد رصد می‌شود. البته ابزارهای الکترونیکی هم در این زمینه کمک خواهد کرد .

وی افزود: همانطور که در برخی طرح ها حتی از روی حرکت موبایل افراد مبتلا مناطق قرمز مشخص می‌شود می‌تواند برای کنترل تردد بیماران نیز بکار برده شود. همچنین در  مراکز پر تردد مثل مترو افرادی که ماسک نداشته باشند متوقف می‌شوند و درباره شیوه جریمه هم تا شنبه تصمیم گیری می شود.

سخنگوی دولت درباره اعمال محدودیت برای سفر گفت: کمیته امنیتی اجتماعی تعطیلی برخی مراکز را تصویب کرد و این اختیار به استانها داده شد  که در این مورد تصمیم سازی کنند اما در مورد سفر هنوز تصمیم گیری نشد و باید از استناهای درگیر گزارش بیاید تا ستاد ملی تصمیم گیری کنیم.

سه گروهی که واکسن آنفولانزا می‌گیرند

ربیعی درباره کمبود واکسن آنفولانزا در مرکاز بهداشتی و شرایط متفاوت اعمال شده در این مرکاز با آنچه دولت در مرود گروه‌های دریافت کننده اعلام کرده بود با بیان اینکه در کشورهای مختلف آب و هوایی زمان تزریق واکسن متفاوت است، گفت: بنا بر گزارش وزرارت بهداشت زمان ترزیق این واکسن در کشور ما تا نیمه آذر هم هست.

ربیعی اظهار داشت: البته به این معنی نیست که بعد از آذر ماه دیگر تاثیر نداشته باشد، اما برای پیشگیری افراد پرخطر باید تا نیمه آذر تزریق را انجام دهند. افراد پرخطر در برخی از کشورهای اروپایی تا اواخر نوامبر که به حدود نیمه آذرماه نزدیک است از تزریق واکسن توسط دولت به صورت مجانی بهره‌مند خواهند بود، اما بعد از آن بیمه‌ها پوششی در آنجا نخواهند داد، بنابراین این فرصت طلایی همچنان باقی است ما تا پایان مهر ماه ده برابر سال گذشته تزریق واکسن خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه تاکنون به یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از بیماران صعب‌العلاج، خانم‌های باردار و پرسنل بهداشت و درمان که در خط مقدم هستند واکسن تزریق شده است، گفت: پیش‌بینی ما این است که بر اساس تحلیل‌های آماری یک میلیون و سیصد هزار زن باردار داشته باشیم که مقداری از آن‌ها باقی مانده و هنوز واکسن دریافت نکرده‌اند که پوشش داده خواهد شد.

دستیار ارتباطات رئیس جمهور با بیان اینکه برخی خودشان را جزو بیماری‌های صعب العلاج می‌داند و برای تزریق واکسن مراجعه می‌کنند، اظهار داشت: بیماری‌های صعب العلاج معیارهایی دارند که بر آن اساس تشخیص داده می‌شوند؛ برخی افرادی که آلرژی داشته یا متفورمین مصرف می‌کرده‌اند برای دریافت واکسن مراجعه کرده‌اند، اینها بیماری صعب‌العلاج محسوب نمی‌شود.

وی ادامه دهد: واردات بعدی و مرحله دوم را برای افراد بالای ۶۵ سال و کودکان زیر ۶ ماه سال گذاشتیم که با ارز دولتی فروخته می‌شود.

وعده همتی برای کاهش نرخ ارز برای یک زمان خاص بود

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه رئیس کل بانک مرکزی چندی پیش گفت نرخ ارز را کاهش می‌دهیم اما از آن روز تا کنون دلار از ۲۳ هزارتومان به بالای ۳۰ هزار تومان رسیده، با بیان اینکه تلاش دولت و آقای همتی یک بحث است و متغیر های محیطی یک بحث دیگر است، گفت: اقتصادی جنگ افروزان اقتصادی با تمام قدرت تلاش می کنند که هر جایگاه و مفری را که ما می توانیم به سراغش برویم مسدود کنند.

وی افزود: این بیانات بر اساس یک دوره خاص است. این روزها هم شاهد موفقیت برخی تلاش ها هستیم. برنامه دولت اینست که با افزایش صادرات و بهبود فروش نفت بتوانیم ارز لازم را در بازار داشته باشیم.

ربیعی با اشاره به اینکه  در دولت قبل ۲۰۰ میلیارد دلار  در بازار  ارز مداخله کردند، اظهار داشت:  دخالت ما در دولت یازدهم و دوازدهم در بازار ارز برای کنترل  ۳۵ میلیارد دلار بوده و در این دوساله ما حتی مداخله منفی و جمع آوری ارز داشتیم.

وی گفت: قبول کنیم دوران سختی است و باید در یک همدگی در سطح نخبگان در ساخت قدرت و نخبگان جامعه و مردم و بیان مشکلات یک همراهی ایجاد کنیم. ولی قطعا از این روزهای سخت و تلخ ما عبور خواهیم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.