حجت الاسلام محمدرضایی تهرانی گفت: عاشورا باید به اربعین گره بخورد تا نهضت عاشورا در قالب شهادت و اسارت که یکی تبیین پیام الهی و دیگری تبلیغ آن است به کمال خود برساند.

اربعین تبلور پیروزی جبهه حق بر باطل است

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضایی تهرانی در خصوص اهمیت و علت تاکید بر بزرگداشت اربعین حسینی(ع) به خبرنگار قدس آنلاین عنوان کرد: خداوند برای برقراری توحید و یکتاپرستی و مبارزه با بت پرستی ۱۲۴ هزار پیامبر که آخرین آنها پیامبرگرامی اسلام(ص) بود را مبعوث کرد. در دوران پیامبر خاتم اصل توحید به اوج خود رسید و بت پرستی روز به روز ضعیف و  محو می شد.

وی افزود: این حرکت توحیدی پس از وفات پیامبر اکرم(ص) باید از طریق ولایت که از طرف خداوند توسط نبی او به مردم معرفی شده بود ادامه پیدا می کرد. اما متاسفانه جریان های سیاسی، ولایت را از مدیریت اصلی جامعه کنار زدند. به همین دلیل رسوم بت پرستی کهن، آرام آرام تغییر شکل داه و به نوعی خلیفه پرستی باب شد.

این کارشناس دینی اظهار کرد: به همین دلیل امام حسین(ع) در قیام عاشورا عنوان کردند که من برای اصلاح امت جدم قیام کردم. این قیام به قیمت فدا شدن جان امام در راه خدا به تمام شد. آنروز فسادی که در جامعه اسلامی شکل گرفته بود، تبدیل به فسادی شده بود که اساس و هویت دین خداوند را نشانه گرفته بود و چاره ای جز قیام آنهم از جنس قیام عاشورا نبود.

وی تصریح کرد: نقش اباعبدالله حسین(ع) بر بنای مجدد توحید و اجزای آن نقش انکارناپذیری است. به همین جهت نه تنها امام زین العابدین(ع) بلکه تمامی ائمه طاهرین علیهم السلام برای محور بودن قیام سیدالشهدا(ع) تلاش گسترده ای انجام داده اند. امام عسکری(ع) در پایان دوره امامت خود که به غیبت صغری و کبری می انجامید، تلاش وافری جهت شناساندن جایگاه سیدالشهدا(ع) و قیام ایشان به شیعیان داشتند تا اهداف قیام عاشورا در طول زمان به فراموشی سپرده نشود. از جمله این تلاش ها می توان به حدیث معروف حضرت، در بیان کردن خصوصیات مومن اشاره کرد.

حجت الاسلام رضایی تهرانی بیان داشت: حضرت امام حسن عسکری(ع) در حدیث معروفی فرمودند که: " نشانه‌های مؤمن پنج چیز است: پنجاه و یک رکعت نماز (واجب و مستحب در شبانه‌روز)، زیارت اربعین، انگشتری در دست راست کردن، پیشانی بر خاک گذاشتن و «بسم الله الرَّحمنِ الرَّحیم» را بلند گفتن"

وی با اشاره به این موضوع که برای هیچیک از امامان(ع) وحتی برای رسول خدا(ص) اربعین و مراسم چهلم عنوان نشده است به جز امام حسین(ع)، ادامه داد: امر به زنده نگه داشتن اربعین ایشان را می توان اینگونه تعبیر کرد، که یادآوری حادثه عاشورا در امتداد زمان صورت بگیرد.

وی مطرح کرد: اربعین، تبلور پیروزی جبهه حق بر باطل است. پیروزی کاروانی است که باید در غالب اسارت از کربلا به کوفه و پس از آن به شام بروند اما قیام امام حسین(ع) را ماندگار کرده و از تحریف و توجیه مبری کنند. همچنین توانستند اهداف این قیام را در طول تاریخ به بشریت منتقل نمایند.

این استاد حوزه ابراز داشت: حرکت عاشورا به نوعی در اربعین به اوج می رسد و تاکیدی که بر زنده نگه داشتن آن هست در واقع تاکید بر پاسداشت حرکت رسانه ای اباعبدالله(ع) است. اربعین بیانگر این درس است که به رغم گذشت چهل روز از شهادت سیدالشهدا(ع) و یاران باوفایشان، نباید افرادی که در جبهه حق می جنگند در مقابل دشمن اظهار ضعف و شکست داشته باشند چون در نهایت آنها پیروزند. شاید به همین دلیل است که در سجده زیارت عاشورا، خداوند را از بزرگی مصیبت اتفاق افتاده سپاس می گوییم. چون ممکن است موفقیت در پی آن مصیبت هم بسیار بزرگ باشد.

وی در پایان با ذکر این نکته که باید توجه داشته باشیم که در واقع اربعین است که پایان موفق نهضت حسینی(ع) است و نه عاشورا، تاکید کرد: عاشورا اوج قیام در زمینه صدور پیام الهی است. اما باعث و بانی پخش این پیام و موفقیت انتشار آن چه در دنیای آن روز و چه در طول تاریخ اربعین  است. عاشورا باید به اربعین گره بخورد تا نهضت عاشورا در قالب شهادت و اسارت که یکی تبیین پیام الهی و دیگری تبلیغ آن است به کمال خود برساند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.