براساس تازه‌ترین نظرسنجی در سطح کشورهای عربی، ۸۸ درصد عادی سازی و شناسایی اسرائیل را رد می‌کنند. براساس نظرسنجی که در قالب برنامه فراگیر برای اطلاع از شاخص افکار عمومی عربی انجام گرفت، مشخص شد، ۸۹ درصد از شهروندان کشورهای عربی که شامل نظرسنجی شده‌اند معتقدند، تهدید امنیت و ثبات منطقه دلیلش سیاست‌های رژیم صهیونیستی و سیاست‌های آمریکاست.

۸۸ درصد اعراب مخالف عادی سازی بوده و ۸۹ درصد رژیم صهیونیستی را عامل بی‌ثباتی منطقه می‌دانند

به گزارش قدس آنلاین، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، براساس این نظرسنجی، در بخش به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی و عادی سازی روابط با آن ۸۸ درصد از شهروندان عرب منطقه مخالف به رسمیت شناختن آن هستند. 

این نظرسنجی در قالب اطلاع از شاخص عربی ۲۰۱۹/۲۰۲۰ توسط مرکز تحقیقات و مطالعات سیاسی عربی در دوحه در ۱۳ کشور عربی موریتانی، لبنان، تونس، مراکش، الجزایر، مصر، سودان، فلسطین، اردن، عراق، عربستان، کویت و قطر انجام گرفته است. این مرکز در کنفرانس خبری در مقر اصلی در دوحه از رویکردهای افکار عمومی عربی در خصوص موضوعاتی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی پرده برداشت و شاخص نظرسنجی دوره‌ای این مرکز از سال ۲۰۱۱ انجام شده است.

این نظرسنجی ۲۸ هزار زن و مرد در کشورهای عربی را دربرگرفته و درصد خطای آن بین دو تا سه درصد اعلام شد. نظرسنجی میدانی بین نوامبر ۲۰۱۹ تا ژوئیه ۲۰۲۰ انجام شد. این نظرسنجی در دوره هفتم بزرگترین نظرسنجی عربی است چه به لحاظ میزان نظرسنجی یا تعداد کشورهای پوشش دهنده یا محورهایش. در اجرای این نظرسنجی ۹۰۰ محقق زن و مرد مشارکت داشتند و این نظرسنجی حدود ۶۹ هزار ساعت طول کشیده است. محققان میدانی بیش از ۸۲۰ هزار کیلومتر را برای دسترسی به مناطقی که شامل نظرسنجی شده بود، طی کردند.

نتایج این نظرسنجی نشان داد وضعیت اقتصادی برای شهروندان عربی وضعیتی رضایت‌بخش نیست. ۴۵ درصد گفتند درآمد خانوادگی‌شان کفاف خرج و مخارج مایحتاج اصلی‌شان را می‌دهد اما قدرت پس‌انداز ندارند. ۲۸ درصد گفتند در وضعیت سختی به سر می‌برند زیرا درآمدشان کفاف خرج و مخارج زندگی‌شان را نمی‌دهد و نیاز به کمک هزینه دارند.

اکثر کسانی که در این نظرسنجی شرکت کرده بودند نگاه مثبتی به بهار عربی ۲۰۱۱ داشتند به طوری‌که مواضع افکاری عمومی نشان داد انقلاب‌ها و اعتراضات مردمی علیه فساد و وضعیت بد اقتصادی و سیستم‌های سلطه‌جو و گذار به دموکراسی انجام گرفت.

نتایج این نظرسنجی نشان داد شهروندان به موسسات دولتی اعتماد متفاوتی دارند برخی اعتمادشان زیاد است به خصوص ارتش و امنیت عمومی و اعتماد به اختیارات قضایی و اجرایی و قانون‌گذاری ضعیف‌تر از اعتماد به ارتش است اما موسساتی که از کمترین اعتماد برخوردارند، پارلمان‌ها بودند.

در خصوص امنیت منطقه و ثبات آن نتایج این نظرسنجی نشان داد، تقریبا افکار عمومی متفق القول بودند یعنی ۸۹ درصد معتقدند، سیاست‌های اسرائیل امنیت و ثبات کشورهای عربی منطقه را تهدید می‌کنند. ۸۱ درصد نیز معتقدند سیاست‌های آمریکا باعث ناامنی و تهدیدی بر ثبات منطقه است. ۵۵ درصد گفتند، سیاست‌های روسیه و ۴۴ درصد افزودند، سیاست‌های فرانسه عامل بی‌ثباتی منطقه هستند. اما افکار عمومی معتقدند، اسرائیل بیشترین عامل تهدیدکننده در منطقه است.

در سطح به رسمیت‌شناختن رژیم صهیونیستی و عادی سازی با آن، نتایج نظرسنجی نشان داد، ۸۸ درصد از شهروندان عادی سازی با این رژیم را رد می‌کنند.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.