«نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان سه شنبه اعلام کرد که کشورش ممکن است در خصوص مسأله قره باغ امتیازاتی بدهد.

احتمال امتیاز دادن ارمنستان به جمهوری آذربایجان قوت گرفت

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تاس روسیه، پاشینیان گفت: ارمنستان ممکن است در خصوص موضوع قره باغ امتیازاتی بدهد، در صورتی که آذربایجان نیز آمادگی انجام عمل مشابه را داشته باشد.

نخست وزیر ارمنستان پیش تر در سفری به قره باغ با مسئولان سیاسی و نظامی این منطقه دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

در همین رابطه «جیهون بایرام‌اف» وزیر خارجه جمهوری آذربایجان با اشاره به درگیری‌های نیروهای این کشور و ارمنستان در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ، گفت: نیروهای ارمنستان باید از سرزمین‌های اشغال شده جمهوری آذربایجان خارج شوند و این یک خط قرمز برای کشورمان است و به مبارزه در این زمینه تا تحقق این مهم ادامه خواهیم داد.

بایرام‌اف عصر سه‌شنبه در نشست خبری مشترک با «مولود چاوش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در باکو، افزود: با وجود این که از سال ۱۹۹۴ میلادی شاهد موضع غیرسازنده ارمنستان در مذاکرات حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ بودیم، اما از سال ۲۰۱۸ میلادی از سوی مقامهای سیاسی و نظامی جدید این کشور لطمه جدی به این مذاکرات وارد شد.

بامداد ششم مهرماه جاری درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مرزهای مشترک دو کشور از سر گرفته شد.

پس از درگیری‌های نظامی چند روزه ماه جولای (اواسط تیر) بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان که منجر به تلفات جانی از هر دو طرف شد، جنگ لفظی و برخی تحرکات دیپلماتیک به تنش در منطقه قفقاز دامن زد و بروز برخورد نظامی میان این دو کشور را قابل پیش‌بینی کرده بود.

در سال ۱۹۹۴ میلادی، به دنبال درگیری های چهارساله نظامی دو کشور، برخی دولت های اروپایی و منطقه برای پایان دادن به منازعات ارضی میان باکو و ایروان وارد عمل شدند و سرانجام با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، آتش‌بس میان طرفین مناقشه برقرار شد، اما تلاش‌های بین‌المللی برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه تا به امروز نتیجه‌ای نداشته است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.