مرکز نوآوری «ویتا» با همکاری آستان قدس رضوی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به منظور تعمیر، احیا و بهینه‌سازی تجهیزات پزشکی افتتاح شد.

مرکز نوآوری «ویتا» با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری افتتاح شد

به گزارش قدس آنلاین، پلتفرم نوآوری «ویتا» به عنوان اولین مرکز تخصصی بازچرخانی تجهیزات پزشکی کشور با مشارکت و سرمایه گذاری شرکت فناوری و نوآوری آستان قدس رضوی و  شتاب دهنده سنتز دانشگاه صنعتی شریف و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، طی مراسمی  با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و دکتر رجبی، معاون امور سرمایه گذاری و توسعه اقتصادی سازمان اقتصادی آستان قدس رضوی افتتاح شد.
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در آئین افتتاح مرکز نوآوری ویتا اظهار کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان در شرایط فعلی ثابت کردند که می‌توانند کمک ‌حال سلامت کشور باشند و این فرصت مناسبی برای بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان است تا توانمندی‌های نوآورانه و فناورانه خود را به کسب و کار تبدیل کنند.
وی با بیان اینکه فرصت فعلی برای شرکت‌های دانش بنیان‌ در هیچ بازه زمانی دیگری وجود نداشته و تمام موسسات باید از این ظرفیت به بهترین نحو استفاده کنند، افزود: حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در روند تحول نظام سلامت، بسیار قابل توجه است و در واقع بازار بکری برای تجهیزات دانش‌بنیان در حوزه سلامت ایجاد شده که فرصت ارزنده‌ای برای رونق کسب‌وکارهای این حوزه است.
ستاری گفت: بخش خصوصی در راه‌اندازی مرکزی برای باز احیای تجهیزات پزشکی نقش موثری داشته و نهادهای دولتی مانند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این روند، نقش تسریع و تسهیل‌کننده را ایفا می‌کند.
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری تاکید کرد: شیوع کرونا و تحریم، فرصت خوبی به وجود آورد تا دانش‌بنیان‌هایی همچون ویتا، به بدنه سلامت کشور اثبات کنند که تکیه به شرکت‌های متمرکز بر دانش روشی مطمئن، سودآور و مفید برای سلامت کشور، ارزش‌آفرین و اشتغال‌زا است.
ستاری  به حمایت از فعالان دانش‌بنیان و استارتاپ‌های حوزه سلامت تاکید کرد و گفت: همچون گذشته از تیم‌های فعال و خلاق به ویژه در حوزه پزشکی، سلامت و تجهیزات آزمایشگاهی حمایت می‌کنیم.

حمایت آستان قدس رضوی از کسب و کارهای دانش بنیان
دکتر رجبی، معاون امور سرمایه گذاری و توسعه اقتصادی سازمان اقتصادی رضوی نیز در این مراسم گفت: حمایت از کسب و کارهای دانش بنیان همواره یکی دغدغه های مدیران مجموعه آستان قدس رضوی است.
وی با بیان اینکه حوزه سلامت کمتر مورد استقبال بخش خصوصی قرار گرفته اظهار کرد: طی بررسی‌های انجام گرفته مشخص شد که فعالیت این مجموعه فراتر از تعمیر یک دستگاه است، لذا برداشت ما این است که ورود به این حوزه ورود به دریایی از فناوری است که در آینده دستاوردهای فراوانی خواهد داشت.
وی خاطر نشان کرد: با ورود آستان قدس رضوی منابع موقوفاتی که متعلق به مردم است برای خدمات‌رسانی به خود مردم به کار گرفته می‌شود و تقاضای ما این است که این اقدامات تنها مربوط به دوره کرونایی نباشد و به عنوان یک سیاست کلی مد نظر قرار گیرد.

صرفه‌جویی ۴۲۰ میلیون دلاری ارز از طریق بازسازی تجهیزات پزشکی
در ادامه ملک‌زاد مدیرعامل مجموعه ویتا در این مراسم با اشاره به اقدامات ارزنده این مجموعه در شرایط فعلی کشور برای مقابله با کرونا اظهار کرد: کارشناسان ما موفق به بازسازی و تعمیر دستگاه‌ها و تجهیزاتی شدند که در شرایط فعلی بسیار پر کاربرد است.
وی افزود: برخی دستگاه‌ها و تجهیزات دیگر نیز در انبارهای مراکز درمانی وجود دارد که به علت عدم دانش کافی نسبت به تعمیر و راه‌اندازی این دستگاه‌ها در مرحله اسقاط قرار گرفته، این در حالی است که امکان بازسازی این دستگاه‌ها با تکنولوژی جدید وجود دارد.
مدیرعامل مجموعه ویتا در ادامه گفت: بر اساس آمار ارائه شده نزدیک به ۴۲۰ میلیون دلار می‌توان در زمینه بازسازی تجهیزات پزشکی صرفه‌جویی ارزی کرد، لذا این موضوع مورد بررسی و اقدام قرار گرفت و با کمک معاونت علمی ریاست جمهوری زیر ساخت‌های لازم تکمیل شد و اخیرا نیز آستان قدس رضوی برای همراهی با این مجموعه اقدام کرده است.
وی با بیان اینکه فعالیت مجموعه بر اساس استانداردهای بین‌المللی و تحت نظر اداره تجهیزات پزشکی است، خاطر نشان کرد: نگاه اول ما این است که قطعات آسیب دیده تجهیزات پزشکی تعمیر، توسعه و عیب‌یابی شود تا از این طریق خواب دستگاه‌ها را کاهش دهیم.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.