مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: حدود ۳۰ هزار کیلومتر شبکه آب‌شرب شهری و روستایی در استان وجود دارد که حدود ۵۰ درصد آن با قدمت بیش از ۴۰ سال فرسوده است.

۵۰ درصد شبکه آب شرب خراسان رضوی فرسوده است

به گزارش قدس آنلاین، سید ابراهیم‌ علوی، اظهار کرد:برای  اصلاح هر یک کیلومتر از این شبکه ‌فرسوده، به یک‌میلیاردتومان نیاز است.

وی ادامه داد: در شرایط اقتصادی موجود، تامین مالی برای اصلاح همه این میزان، امکان‌پذیر نیست بنابراین باید اولویت‌بندی شود و رفع نقاط آسیب زا برای اصلاح برنامه‌ریزی‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی با اشاره به این که مصرف آب در خلیل آباد ۱۰۰ لیتر بر ثانیه نسبت به سایر شهرستانها و متوسط استان بیشتر است گفت: در حوزه مدیریت مصرف باید در خلیل‌آباد جدی‌تر کار شود.

علوی افزود:  قسمتی از این موضوع، مربوط به شبکه‌فرسوده آبرسانی است ولی قسمت دیگر آن مربوط به مشترکان است که باید نگاه مصرفی خود را اصلاح کنند.

وی ادامه داد: بر اساس قوانین بالادستی در شهرهایی که جمعیتی مشابه خلیل‌آباد دارند حداکثر سرانه که برای مصرف آب در نظر گرفته می‌شود حدود ۲۲۰ لیتر در شبانه‌روز برای هر نفر است که این میزان فاصله زیادی تا ۳۴۰ لیتر دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: اگر مردم تا هر کجا که خواسته ‌باشند مصرف کنند شرایط تامین آب شرب سخت‌تر می‌شود و جای خالی برای حفر چاه پیدا نخواهد شد لذا اگر به سرانه صحیح مصرف آب شرب برگردیم علاوه بر این که کسری نخواهیم داشت می‌توانیم چند چاه را  هم خاموش کنیم.

علوی افزود: مخازن در شبکه توزیع‌ آب وظیفه ذخیره‌سازی و تعادل‌بخشی بین تولید و مصرف و همچنین ایجاد فشار شبکه را بر عهده ‌دارند لذا اگر در مجاورت مخازن اجازه خانه‌سازی داده‌ شود و شهر به مجاورت یا بالاتر از آن گسترش پیدا کند اجازه انجام وظیفه مخزن برای تنظیم فشار شبکه را از آن سلب کرده‌ایم.

وی ادامه داد: منابع زیرزمینی تامین‌کننده ۹۸ درصد آب شرب مورد نیاز یک میلیون و ۳۰۰ هزار مشترک تحت پوشش این شرکت در استان خراسان رضوی است و با توجه به افت سطح منابع آبی، تنها راه ارائه پایدار خدمات تامین آب شرب، مدیریت و بهینه مصرف کردن است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.