مدیرعامل کارخانه نساجی کاشمر مدرس گفت: اگر چه ماشین‌آلات فاز دو کارخانه نساجی کاشمر مدرس جزء مدرن‌ترین کارخانه‌های کشور و حتی خاورمیانه است اما به خاطر تأمین نشدن سرمایه در گردش هنوز نتوانستیم آن را بعد از سه سال راه‌اندازی کنیم.

مدرن‌ترین کارخانه نساجی خاورمیانه  در خراسان رضوی خاک می‌خورد

به گزارش قدس آنلاین، مجتبی صمیمی  اظهار کرد: برخی از ماشین‌آلات فاز ۲ کارخانه نساجی کاشمر نه تنها در ایران بلکه در منطقه خاورمیانه هنوز ثبت سفارش نشده و اگر هم باشد دست‌ دوم از ترکیه تهیه کرده‌اند، بعد از بهره‌برداری این فاز بالاترین برند تولیدی کشور را خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه فاز یک کارخانه در سال ۱۳۷۰ و با بهترین ماشین‌آلات روز آن زمان دنیا افتتاح شد، افزود: در این فاز برای ۱۵۰ نفر اشتغال مستقیم فراهم شده و روزانه ۷ تن انواع نخ‌های پنبه‌ای در سایزهای مختلف تولید می‌شود.

 مدیر عامل کارخانه نساجی کاشمر مدرس بیان کرد: ماشین‌آلات فاز دو نیز در اوج تحریم‌ها وارد و نصب شد، هر چند سال قبل ۲۰ میلیارد تومان سرمایه در گردش برای راه‎اندازی این فاز نیاز داشتیم ولی چون بانک در موعد خود پرداخت نکرد و از سویی به دلیل اینکه خط تولید وارداتی و بخشی از مواد اولیه مرتبط با نرخ دلار هست به همین جهت اکنون نیاز به سرمایه در گردش به ۲۱۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

صمیمی افزود: اگر چه بانک باید سرمایه در گردش را یک‌باره بدهد، اما چون این اتفاق نمی‌افتد همیشه صنعت نساجی لنگ می‌زند تا زمانی که سرمایه در گردش پرداخت نشود فاز دوم کارخانه که ۵ هزار میلیارد ریال (۱۵ میلیون یورو سرمایه‌گذاری ارزی از محل منابع صندوق توسعه ملی و بیش از ۲۰۰۰ میلیارد ریال) سرمایه‌گذاری ریالی انجام شد، راه نخواهد افتاد.

وی یادآور شد: به دلیل افزایش نرخ ارز، برای تکمیل تجهیزات انتهای خط تولید و نداشتن سرمایه در گردش عملاً سه سال است که کارخانه خاک می‌خورد و نیمه‌کاره رها شده است.

این کارشناس حوزه نساجی ادامه داد: وقتی پروژه صنعتی راه‌اندازی می‌شود، طرح زمان‌بندی دارد که اگر بر اساس طرح پیش بینی شده حرکت نکند همچنان بر مشکلات افزوده می‌شود.

وی بیان کرد: با وجوداینکه تا کنون بارها مسئولان استانی و کشوری از این کارخانه بازدید و برای رفع مشکلات چندین مصوبه داشتند، اما همچنان مشکلات بر جای خود باقی است.

صمیمی افزود: فاز ۲ کارخانه نساجی کاشمر مدرس ۱۴ خط تولید دارد و در روز تا ۲۰ تن محصول نخ پنبه و ترکیب پنبه و الیاف مصنوعی تولید خواهد کرد.

وی با اظهار تأسف از اینکه بانک مرکزی ما را جزء لیست ستاره‌دار قرار داده است، گفت: بانک قسط‌های تسهیلاتی را که کامل نداده می‌خواهد از ما بگیرد.

مدیر عامل کارخانه نساجی کاشمر مدرس بیان کرد: اگر مشکلات کارخانه صنعت نساجی رفع شود شاهد بهره‌برداری کامل فاز ۲ خواهیم بود، با راه‌اندازی آن تعداد کارکنان کارخانه نساجی تا ۵۰۰ نفر نیز افزایش خواهد یافت.

وی در ادامه تحریم‌ها را از دیگر مشکلات دانست و گفت: هر چند برای واردات قطعه و تأمین ارز و دیگر موارد دچار مشکلاتی هستیم ولی سعی می‌کنیم به هر طریق ممکن نواقص را برطرف کنیم.

صمیمی مطرح کرد: بروکراسی اداری دست و پاگیر و قوانین بانک‌ها معضلات جدی را برای صنعت نساجی ایجاد کرده‌اند، هر چند سه سال قبل قیمت پنبه ۴۰۰۰ تومان بود، اما امروز با ۳۰ هزار تومان هم نمی‌شود، خرید را انجام داد.

وی گفت: از وقتی که سرمایه در گردش در بانک تصویب می‌شود تا زمان اجرایی شدن دو سال زمان می‌برد به همین دلیل دیگر کفاف فعالیت یک‌ هفته‌ای ما را هم نمی‌دهد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.