۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۲
کد خبر: 722929

یادداشت/

سرنوشت اخراج آمریکا در دستان مردم منطقه

حسن هانی‌زاده/ تحلیلگر سیاست خارجی

قدس آنلاین: آمریکا پس از شکست سیاست‌های خاورمیانه‌ای‌اش از ناکامی در پیشبرد توطئه معامله قرن که هویت فلسطین را هدف قرار داده بود، گرفته تا شکست در مواجهه با ایران از رهگذر اعمال تحریم‌ها، اکنون درصدد بر هم زدن شطرنج سیاسی عراق برآمده تا منافع ایران را هدف قرار دهد. واشنگتن که به جهت تأکید مستمر تهران بر خروج نظامیان این کشور از خاورمیانه به‌شدت از جمهوری اسلامی کینه به دل دارد، در شرایط کنونی چند طرح را به‌طور همزمان برای به چالش کشیدن جمهوری اسلامی عملیاتی می‌کند. نخست مسئله آموزش دوباره تروریست‌های داعش هست. سال گذشته و پس از ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده سابق سپاه قدس و ابومهدی المهندس نایب‌رئیس حشدالشعبی، پارلمان عراق در اقدامی ضربتی طرحی را تصویب کرد که در فرایندی یک‌ساله اخراج اشغالگران آمریکایی از این کشور باید اجرایی می‌شد. دولت مصطفی الکاظمی باوجود همه ایرادهایی که به آن در نوع رابطه با ایالات‌متحده وارد است، نشان داده به این مسئله متعهد است اما آمریکا تلاش دارد بغداد را زیر فشار قرار داده و از این موضوع منصرف سازد. گزارش‌ها نشان می‌دهد کاخ سفید باهدف خنثی کردن مصوبه سال گذشته پارلمان، با استفاده از موقعیت تفنگ‌داران خود در شرق سوریه تروریست‌ها را در پایگاه «التنف» با هدف انتقال آن‌ها به شمال و شرق عراق و در مرحله بعد ناامن سازی این همسایه غربی آموزش و سازمان‌دهی کرده تا درصورتی‌که دولت بر خواسته خود مبنی بر اخراج نیروهای اشغالگر اصرار ورزد، این توطئه را عملیاتی کند.

موضوع دوم تلاش کاخ سفید برای سازمان‌دهی دوباره عناصر حزب منحله بعث است. اکنون گزارش‌های منتشرشده حاکی است که تحرکاتی از سوی «عزت ابراهیم الدوری» از سران حزب بعث و نایب رئیس شورای فرماندهی عراق در دوران صدام در جریان هست که بغداد نمی‌تواند نسبت به آن بی‌تفاوت باشد. حتی اقدام‌های مشکوک اخیر در بغداد و شلیک راکت به نقاط مختلف این شهر و به‌ویژه سفارت آمریکا در منطقه سبز که از سوی حشدالشعبی هم محکوم‌شده را باید در پازل پروژه ناامن سازی عراق دید. جالب آن است که همزمان با این تحولات، آمریکا در سوی مقابل بر اعمال فشار بر دولت عراق برای خلع سلاح حشد الشعبی ادامه می‌دهد. تحرکاتی مشابه نیز همزمان در لبنان و علیه حزب‌الله در جریان است که هدف نهایی همه آن‌ها تضعیف محور مقاومت و سپردن نقش کلیدی آن به رژیم صهیونیستی در خاورمیانه است.

به نظر می‌رسد آمریکا اکنون همان سناریویی که پیش‌تر برای لیبی و سوریه تعریف کرده، در حالت بازتعریف آن برای عراق است تا با ناامن سازی حضور خود را در این کشور تقویت کند. در این چارچوب هدف قرار دادن موضوع ارتباط ایران با عراق که لنگرگاه امنیت این همسایه غربی است، از اهداف مهم واشنگتن است. این در حالی است که مسئله تهران - بغداد یک رابطه راهبردی و ملی بوده و اراده‌ای است که تمام جریان‌های سیاسی عراق بر آن اتفاق‌نظر دارند.

بنابراین به نظر می‌رسد وضعیت امروز عراق بسیار پیچیده است. ایالات‌متحده با به راه انداختن بازی چندگانه تلاش دارد ضمن ایجاد تضاد بین دولت و جریان‌های سیاسی نزدیک به ایران در عراق، برای تهران مشکل‌ساز شود؛ هدفی که از ماه‌ها قبل دنبال شده اما تاکنون به‌جایی نرسیده است. درنهایت آن‌گونه که مقامات جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده‌اند هیچ‌گاه از بحث گرفتن انتقام خون سردار بزرگ، شهید حاج قاسم سلیمانی کوتاه نیامده، از اعلام آن‌هم ابایی نداشته‌اند و تا رسیدن به هدف نهایی که همان اخراج کامل اشغالگران آمریکایی از منطقه هست کوتاه نخواهد آمد. باوجوداین، مقامات واشنگتن که توان مقابله با مخالفت‌های داخلی در عراق را ندارند، در چند روز اخیر تلاش کرده‌اند در فراری روبه‌جلو با مطرح کردن موضوع بستن سفارتشان در بغداد، افکار عمومی این همسایه غربی را علیه ایران تحریک کنند. اما واقعیت آن است که این تنها جمهوری اسلامی نیست که به دنبال اخراج نظامیان ایالات‌متحده است، بلکه مردم منطقه نیز از ناامنی‌هایی که ساخته دست آمریکایی‌هاست به ستوه آمده‌اند و باوجود تلاش سردمداران کاخ سفید در متهم کردن کشورمان به هدف قرار دادن اهدافش در منطقه، درنهایت خروج اشغالگران به دست گروه‌های مقاومت و مردم عراق و منطقه محقق خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.