۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۶
کد خبر: 722935

پس از بازگشت دونالد ترامپ از بیمارستان والتر رید به کاخ سفید و درحالی که وی همچنان به کووید-۱۹ آلوده است، دستوری که برای متوقف ساختن مذاکره بر سربسته کمک‌های مالی کرونا با دموکرات‌ها صادر کرد، شاخص بزرگترین بورس‌ها در آمریکا سقوط کرد.

دستور ترامپ، باعث ریزش بورس آمریکا شد

قدس آنلاین:  شبکه خبری «ای. بی. سی نیوز» با انتشار این خبر گزارش داد: پس از آنکه رئیس جمهوری آمریکا به مشاوران خود دستور توقف مذاکره با دموکرات ها بر سر بسته کمک های مالی تازه برای مواجه با تاثیرات کرونا بر اقتصاد آمریکا را صادر و آن را به پس از پیروزی خود در انتخابات پیش رو مشروط کرد، شاخص های سهام در «والت استریت» بلافاصله به آن واکنش نشان داده و سقوط کرد.

بنابراین گزارش، شاخص سهام «استاندارد اند پورز» (S&P ۵۰۰) که به تازگی توانسته بود تنها ۰.۷ (هفت دهم) درصد رشد داشته باشد با اعلام این خبر از سوی کاخ سفید، به یکباره ۱.۴ درصد کاهش یافت.

ترامپ در یک رشته توئیت نوشته بود: من به مشاوران خود گفته ام که مذاکرات درباره بسته کمک های جدید مالی را تا پس از پیروزی من در  انتخابات، متوقف کنند، به محض پیروزی در انتخابات بسته کمک های مالی بسیاری را برای کمک به خانواده های آمریکایی و اقتصادهای کوچک  در آمریکا به تصویب خواهم رساند؛ نانسی پلوسی (رئیس مجلس نمایندگان آمریکا) نیز دراین مذاکرات از خود حسن نیت نشان نداده است.

دستور ترامپ برخلاف خواسته رئیس بانک مرکزی آمریکا

ای. بی. سی نیوز در ادامه نوشت: رشته توئیت های ترامپ درمورد فرمان توقف مذاکراه بر سر بسته کمک های مالی درحالی صورت گرفت که ساعاتی پیش از آن «جروم پاول» (Jerome Powell) رئیس بانک مرکزی آمریکا از کنگره خواستار ارائه هرچه بیشتر بسته کمک های مالی برای احیای وضعیت اقتصادی و کمک به خانواده ها و مشاغل کوچک در آمریکا شده بود.

خطر بازار سرمایه گذاری در آمریکا

«ویلی دلویچه» (Willie Delwiche)  استراتژیست سرمایه گذاری دراین باره  در تحلیلی به ای. بی. سی نیوز گفت: چنانچه تصویب کمک های مالی به بعد از ۱۳ آبان ماه (سوم نوامبر) موکول شده و تا زمانی که کنگره جدید آغاز به کار کند، سرمایه گذاران چشم اندازی از ترزیق چنین منبع مالی در اقتصاد آمریکا را شاهد نیستند.

دلویچه افزود: تزریق این منابع مالی از سوی دولت فدرال روندی یک شبه ندارد و به طبع واکنش بازار نیز تنها ویژه یک روز نخواهد بود و احتمال کاهش شاخص ها همچنان وجود خواهد داشت.

فهرست ریزش شاخص بورس در آمریکا

بنابراین گزارش استاندارد اند پورز موسوم به (S&P ۵۰۰) که در برگیرنده پانصد سهام برتر در بازار بورس سهام نیویورک به شمار می رود با اقدام ترامپ، ۴۷.۶۶ (چهل و هفت و شصت و شش صدم) واحد از دست داد و به رقم سه هزار و ۳۶۰ واحد رسید.

«داو جونز»، شاخص میانگین صنعتی در بازار بورس نیویورک که قدمت آن به اواخر قرن نوزدهم میلادی باز می گردد نیز تحت تاثیر این اقدام رئیس جمهوری آمریکا قرار گرفت و با از دست دادن نزدیک به ۳۷۶ واحد به رقم ۲۷ هزار و ۷۷۲ واحد تنزل یافت که به معنای کاهش ۱.۳ درصد در شاخص آن بوده است.

شاخص بورس «نزدک»  (NASDAQ) که به ارزش بازار سهام آمریکا می پردازد نیز متاثر از اقدام ترامپ، نزدیک به ۱۷۸ واحد از دست داد و به رقم یازده هزار و ۱۵۴ واحد رسید، که کاهشی برابر با ۱.۶ (یک و شش دهم) درصدی را تجربه کرد.

شاخص «راسل-۲۰۰۰» (Russell ۲۰۰۰ Index) که بازار دوهزار سهام را در برداشته  و زیر مجموعه (FTSE) بورس لندن است نیز کاهش داشت اما به اندازه سه شاخص عمده بورس آمریکا نبود، با ۰.۳ (سه دهم درصد) کاهش و با از دست دادن نزدیک به پنج واحد به رقم یکهزار و ۵۵۷ واحد رسید.

هشدار اقتصاددان آمریکایی به پیامد اقدام ترامپ

«گریگوری داکو» (Gregory Daco) اقتصاددان آمریکایی از دانشگاه «اقتصاد آکسفورد» در مورد این وضعیت به این شبکه خبری آمریکایی گفت: با این اقدام شخص رئیس جمهوری آمریکا شما شاهد توقف چشمگیر در رشد اقتصادی هستید، این خطر وجود دارد که وخامت رکود اقتصادی در آمریکا دوبرابر شود.

انتقام گیری  ترامپ از رئیس مجلس نمایندگان آمریکا

ترامپ سه‌شنبه شب (۱۵ مهر) در توئیتی نوشت: به نمایندگانم دستور دادم مذاکرات تا بعد از برگزاری انتخابات متوقف شود. بلافاصله بعد از آنکه در انتخابات پیروز شدم یک لایحه حمایتی بزرگ را با تمرکز بر آمریکایی‌های سختکوش و کسب‌ وکارهای کوچک تصویب خواهیم کرد.

ترامپ در توئیت دیگری نوشت: پلوسی خواهان ۲.۴ تریلیون دلار برای کمک به ایالت‌هایی است که دموکرات‌ها در مدیریت آنها ضعف دارند و آمار جرائم در آنها بالاست. این مبلغ هیچ ربطی به کووید-۱۹ ندارد.

وی افزود: ما یک پیشنهاد بسیار سخاوتمندانه ۱.۶ تریلیون دلاری ارائه کردیم و او (پلوسی) طبق معمول با حسن نیت مذاکره نمی‌کند. من درخواست آنها را رد می‌کنم.

مجلس نمایندگان آمریکا: ترامپ چهره واقعی خود را نشان داد

نانسی پلوسی نیز در پاسخ به این اقدام رئیس جمهوری آمریکا درمورد  متوقف کردن مذاکرات درباره بسته حمایتی دوره کرونا انتقاد گفت که کاخ سفید کاملاً دچار بی‌نظمی شده است.

پلوسی سه‌شنبه در بیانیه ای اعلام کرد: ترامپ امروز چهره واقعی خود را نشان داد و خود را بالاتر از کشور قرار داد.

وی افزود: ترامپ با خروج از مذاکرات درباره ویروس کرونا نشان داد که علاقه ای به نابودی این ویروس ندارد.

پلوسی در بخش دیگری از بیانیه خود تأکید کرد: روشن است که کاخ سفید کاملاً دچار بی‌نظمی شده است.

شمار مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ در آمریکا از هفت میلیون و ۷۰۰هزار نفر عبور کرد و تاکنون نزدیک به ۲۱۶هزار نفر از این تعداد نیز جان باخته اند.

تحلیلگران و کارشناسان بحران همه گیری ویروس کرونا در این ابعاد را متوجه سوءمدیریت دونالد ترامپ می دانند، بحرانی که نه تنها به یکی از چالش های انتخاباتی  بلکه گریبان خود وی را گرفته است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.