قدس: اربعین دیگری از راه رسید و شیعیان اقصی نقاط جهان که منتظر بودند تا با حضور در صحن و سرای اباعبدالله حسین(ع) و قمر بنی‌هاشم بار دیگر به ندای هل من ناصر ینصرنی حسین(ع) لبیک بگویند اما کرونا حسرت دیدار را بر دل عاشقان خاندان عصمت و طهارت(ع) بر جا گذاشت.

تجلی حماسه حسینی در ایران اسلامی؛ موکب های مهربانی در سراسر کشور برپا شد

قدس آنلاین-گروه استان ها: اگرچه امسال مردم اقصی نقاط میهن اسلامی به دلیل شیوع بیماری کرونا موفق به حضور در بزرگ‌ترین پیاده‌روی جهان اسلام نشدند اما با پیش گرفتن اقدامات ابتکاری و مؤمنانه  به‌گونه‌ای دیگر سعی کردند تا عشق و ارادت ملت حسینی را به ساحت مقدس سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین «ع» نشان دهند.

امسال که کرونا مانع برگزاری پیاده‌روی اربعین شده خیلی از افرادی که سال‌های گذشته در اربعین حسینی کوله‌بار سفر بسته و عازم سفر عشق می‌شدند، تصمیم گرفته‌اند هزینه سفر خود را خرج نیازمندان کنند یا بنا بر توصیه مقام معظم رهبری با قرائت خانگی عشق و ارادت همیشگی و خاموش نشدنی خود را به مکتب نورانی و مسیر روشن سرور و سالار شهیدان نشان دهند.

بسیاری از جاماندگان مراسم اربعین هم‌زمان با فرارسیدن اربعین حسینی دل‌های ماتم‌زده خود را که از سفر عشق محروم ماندند با کمک به خانواده‌های بی‌بضاعت التیام بخشیدند.

برپایی نذر اربعین در زنجان

در استان زنجان نیز که همه‌ساله از اقصی نقاط ایران و حتی بسیاری از کشورهای جهان سعی می‌کردند تا نذورات خود ر برای ذبح قربانی و صرف اطعام مستمندان به بانیان حسینیه اعظم زنجان برسانند امسال نذر اربعین باهدف آزادسازی زندانیان غیر عمد پا گرفته است.

علاء‌الدین کریمی مدیر نمایندگی ستاد دیه در استان زنجان در همین رابطه گفت: طرح «نذر اربعین» به‌منظور جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای آزادسازی زندانیان جرائم مالی غیر عمد در زنجان اجرا می‌شود.

شناسایی نیازمندان در کرمانشاه

امسال محبان اباعبدالله الحسین(ع) در کرمانشاه نیز این روزها با پای پیاده و به نیت پیاده‌روی در مسیر کربلا به کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر سری زده، نیازمندان را شناسایی کرده و از آن‌ها رفع گرفتاری می‌کنند.

بنا بر گفته حجت‌الاسلام یوسف احمدی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) در کرمانشاه با حضور در محلات حاشیه‌ای، نیازمندان را شناسایی کرده و با برآورده کردن حوائج آن‌ها، ثوابی حتی شاید بیش از ثواب زیارت اربعین را ببرند.

برپایی موکب مهربانی در گلستان

در استان گلستان نیز که همه‌ساله تعدادی از ارادتمندان آن حضرت آستین همت برای خدمت‌رسانی به زائران بالا می‌زنند امسال نیز آستین خدمت را بالا زده و موکب‌هایی از جنس مهربانی و ارائه خدمت به مناطق محروم برپا کردند.

مسئول کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین گلستان در همین رابطه گفت: ایام اربعین امسال ۱۶ موکب در استان گلستان خدمات‌رسانی در مناطق محروم استان ازجمله پخت و توزیع غذای گرم و ارائه خدمات بهداشتی را انجام خواهند داد.

حجت‌الاسلام علی اصحابی بیان کرد: پویش مهر اربعین در قالب خدمات‌رسانی به مناطق محروم در ادامه رزمایش کمک مؤمنانه، قرائت زیارت اربعین در زندان‌های گرگان و گنبدکاووس، برپایی حسینیه سیار است.

روضه‌های خانگی با حضور خادمان رضوی در یزد

در استان یزد هم امسال بسیاری از مردم درراستای تحقق منویات مقام معظم رهبری برپایی روضه‌های خانگی را پیش گرفتند تا آنجا که مسئول دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در مهریز گفت: با توجه به اهمیت برگزاری روضه‌های خانگی در نظر داریم به هر خانه‌ای که قصد برپایی روضه خانگی دارد، مداح و روحانی خادم یار اعزام کنیم.

«محمدحسین دهقانی زاده» در این رابطه تصریح کرد: ازآنجایی‌که روضه‌های خانگی منشأ خیر و برکات بسیاری است، آستان قدس رضوی در نظر دارد با اعزام مداح و روحانی خادم یار و امکانات رایگان در این امر خداپسندانه سهیم شود.

بازخوانی اربعین با نمایشگاه عکس در قزوین

هنرمندان جوان قزوینی هم برای اینکه از قافله ارادت به پیشگاه امام شهدا عقب نمانند عکس‌های سال گذشته پیاده‌روی اربعین را در قاب تصویر در قالب نمایشگاهی گرد ه آوردند تا در فضای مجازی به نشر آن‌ها اقدام کنند و یاد و خاطر این مراسم باشکوه  را باری دیگر برای افرادی که دل درگرو اربعین دارند زنده کنند.

عکاسان قزوینی نام نمایشگاه خود را «بهشت اربعین» نامیدند و به نگارخانه مهر این استان رنگ و بویی حسینی دادند.

پویش حرم عشق در خوزستان

خوزستانی‌ها هم که در برپایی موکب و پذیرایی از زائران حسینی همیشه زبان زد عام و خاص بودند امسال هم‌زمان با مراسم اربعین در تمامی محورها ازجمله کمک به اطعام نیازمندان، کمک به خانواده زندانیان و هم‌چنین تهیه لوازم‌التحریر برای دانش آموزان بی‌بضاعت و حتی تهیه لوازم پیشگیری از کرونا پیش‌قدم شدند.

جوانان کشور در هرجایی از ایران که باشند برای کمک به همنوعان خود می‌شتابند و برای رفع محرومیت‌ها، فقر و برداشتن باری از دوش مردم از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند؛ حالا می‌خواهد مسئله عمرانی باشد یا تهیه بسته‌های معیشتی و غیره. در روزهایی که مردم گرفتار ویروس منحوس کرونا شده‌اند و بسیاری از رویدادها و فعالیت‌ها تحت‌الشعاع این ویروس کوچک قرارگرفته است، بسیاری از فعالان جهادی کشورمان که اغلب تربیت‌یافتگان مکتب امام حسین‌اند و از دلِ هیئت‌های مذهبی و پایگاه‌های بسیج بیرون آمده‌اند، بیکار نشسته‌اند و شب و روزشان را با فعالیت جهادی سپری می‌کنند.

گفتنی است در این راستا موکب‌های اربعین در «پویش مهربانی» ویژه تأمین معیشت نیازمندان، «مهر اربعین» ویژه تأمین وسایل آموزشی و نوشت‌افزار برای دانش آموزان کم‌بضاعت و نیازمند، «پویش سلامت» برای تهیه لوازم پیشگیری از کرونا نظیر ژل ، ماسک ، دستکش و مواد ضدعفونی و «پویش حرم عشق» برای جذب مشارکت مردم در عمران حرم‌های مطهر به‌خصوص صحن در حال ساخت حضرت زینب(س) در کربلای معلا در این استان فعال شدند.

طرح احسان قرآن در کردستان

در همین حال مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کردستان گفت: طرح احسان قرآن به مناسبت اربعین حسینی در سطح کانون‌های فرهنگی هنری مساجد این استان در حال اجرا است.

کامل گلباغی با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های قرآنی ویژه اربعین حسینی طرح احسان قرآن است، اظهار داشت: این طرح به‌صورت ملی و با عنوان محوری «الحسین سفینة النجاة» از هفتم مهر آغازشده و تا هفدهم همین ماه مصادف با بیستم صفر و اربعین حسینی ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه این طرح شامل برگزاری محفل انس و ختم قرآن کریم است، اضافه کرد: ثواب تلاوت قرآن کریم به روح شهدا و اسرای کربلا و همچنین به روح شهدای مقاومت به‌ویژه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی هدیه می‌شود.

پویش جاماندگان در قزوین

گفتنی است در استان قزوین هم بسیاری از جوانان جامانده و دل درگرو امام حسین(ع) ترجیح دادند تا برای کمک به افراد محروم در قالب اقدامات جهادی کمر به خدمت ببندند.

مسئول عملیات جهادی بسیج دانشجویی استان قزوین در همین رابطه از برپایی اردوهای جهادی در ۴ نقطه استان قزوین در قالب پویش جاماندگان اربعین خبر داد.

بسیاری از جاماندگان مراسم اربعین هم‌زمان با فرارسیدن اربعین حسینی دل‌های ماتم‌زده خود را که از سفر عشق محروم ماندند با کمک به خانواده‌های بی‌بضاعت التیام بخشیدند

بهمن حیدری با اشاره به عدم برگزاری مراسم بزرگ اربعین به دلیل شیوع بیماری کرونا اظهار کرد: جا ماندن از اربعین حسرت بزرگی بود که امسال به دل زوار و عاشقان حسینی باقی ماند.

وی افزود: هرچند زیارت از نزدیک در اربعین امسال ممکن نبود اما راه زیارت از دور با خدمت‌رسانی به مردم بسته نیست و جوانان دانشجو از طریق دیگری به دنبال عرض ارادت به امام حسین (ع) هستند.

مسئول عملیات جهادی بسیج دانشجویی استان قزوین اضافه کرد: یکی از این راه‌ها راه‌اندازی پویش جاماندگان اربعین و برگزاری اردوهای جهادی در دو روز منتهی به اربعین است.

برپایی هیئت مجازی در اصفهان

هم‌زمان با اربعین حسین هیئت فرهنگی مذهبی «مصباح‌الهدی» در دانشگاه‌های آزاد استان اصفهان نیز نسبت به برپایی هیئت مجازی اقدام کرد.

دانشجویان این دانشگاه با راه‌اندازی این هیئت و دعوت از سخنرانان به‌صورت مجازی تلاش کردند تا مردم را از مراسم روضه در این ایام بی‌نصیب نگذارند.

دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با لبیک به فرمایش مقام عظمای ولایت مبنی بر رعایت حال کادر درمان کشور و حضور در منازل برای برگزاری مراسم اربعین حسینی با راه‌اندازی کاروان دل، مراسم اربعین حسینی امسال را در فضای مجازی برگزار کردند.

کتابت زیارت اربعین در قم

گفتنی است در شهر مقدس قم هم هنرمندان بیکار ننشسته و کارگاه کتابت زیارت اربعین با حضور جمعی از خوشنویسان را در شبستان حضرت زهرا (س) حرم مطهر راه‌اندازی کردند.

گفتنی است زیارت اربعین کتابت شده در این کارگاه قرار است به موزه آستان مقدس اهدا شود و در کنار آن قطعه‌هایی از این زیارت به‌صورت ویژه نگارش می‌شود تا در قالب‌های نمایشگاهی به نمایش گذاشته شود.

دعوت به قرائت خانگی

در همین حال شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با صدور اطلاعیۀ فراخوان سراسری و دعوت عمومی اعلام کرد:«قرائت خانوادگی زیارت اربعین در منازل در روز اربعین رأس ساعت ۱۰ صبح در سراسر کشور انجام می‌شود.»

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در اطلاعیه خود نوشت:«ایران اسلامی یکپارچه حسینیه»؛ ملت حسینی ایران بازنده نگه‌داشتن شور و شعور حسینی و با تضرع و قرائت خانوادگی زیارت اربعین در منازل ، هم‌زمان با پخش از شبکه‌های رسانۀ ملی ، مأذنه مساجد و اماکن و بقاع متبرکه ، رأس ساعت ۱۰:۰۰ صبح روز اربعین حسینی ؛ در سراسر کشور بار دیگر عشق و ارادت همیشگی و خاموش نشدنی خود را به مکتب نورانی و مسیر روشن سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین « ع» به نمایش می گذارند.

این زیارت پرفیض به صورت همزمان از رسانۀ ملی ، مأذنه مساجد و اماکن متبرکه پخش خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.