به همت سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی و هم‌زمان با دهه پایانی ماه صفر، ویژه‌برنامه «پلاک هشت» در بیش از ۸۸۸ محله در استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی برگزار می‌شود.

«پلاک هشت» میزبان ۸۸۸ محله در استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسن مهدوی‌مهر، رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، با اشاره به جزئیات این ویژه‌برنامه اظهار کرد: یکی از شیوه‌های اجرای برنامه‌های فرهنگی و مذهبی سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در ایام درگیری با شیوع کرونا در همه ولادت‌ها، شهادت‌ها و مناسبت‌های مختلف برپایی مجالس سیار در محلات با مشارکت و استقبال مردم بوده است.

وی اظهار کرد: در ایام شهادت امام هشتم(ع) محلههای مشهدالرضا(ع) می‌تواند یکی از مهم‌ترین عرصه‌های اقدامات و برنامه‌های گستره شهری در نظر گرفته شود زیرا این الگوی فرهنگی پس از شیوع ویروس کرونا نخستین‌بار در شهر مشهد به صورت منسجم و فراگیر اجرا شده است و مجموعه‌های کشوری بسیاری از آن استقبال کرده‌اند، به گونه‌ای که دهه اول محرم سال جاری، مجموعه‌های مطرح کشوری نیز از این شیوه استفاده کردند.

 حجت‌الاسلام مهدوی‌مهر ادامه داد: این ویژه‌برنامه با عنوان «پلاک هشت» در ایام پایانی ماه صفر پیش‌بینی شده است. از ویژگی‌های این مراسم می‌توان به حضور خدام بارگاه منور امام هشتم(ع)، گروه سرود آوای رضوان، متبرک شدن مراسم با پرچم حرم مطهر رضوی و ... اشاره کرد.

 

اجرای برنامه در محله‌های شهدا

وی «شناسایی محله‌های هدف در گستره مشهدالرضا(ع)» را یکی از بخش‌های این ویژه‌برنامه ذکر کرد و گفت: مشهد مقدس به بیش از ۱۷۰ محله مصوب شهری تقسیم شده است که هرکدام از تعدادی محله قدیمی و اصیل و کوچک تشکیل می‌شود. برای اجرای این برنامه باید تعدادی از این محلات را شناسایی، و برنامه را با محوریت منازل مشخصی در این مناطق اجرایی کنیم.

این مقام مسئول از مهم‌ترین منازل شاخص در اجرای مراسم به منازل خانواده‌های شهدای مدافع حرم، سرداران شهید (مانند شهید کاوه، شهید برونسی و ...)، شهدای آستان قدس رضوی، شهدای عاشورای حرم مطهر، علمای حوزه علمیه (آیات عظام سیدان، مرتضوی، رضازاده و ...)، بزرگان تازه درگذشته در شهر (حاج‌آقای اکبرزاده، حاج‌آقای رئوف سیدنژاد، حاج‌آقای طباطبایی و ...) و برخی مناطق حاشیه شهر مشهد همراه با توزیع غذای متبرک رضوی اشاره کرد.

وی همچنین تشکیل اعزام گروه‌های تبلیغی را از دیگر بخش‌های ویژه‌برنامه «پلاک هشت» ذکر کرد و ادامه داد: هریک از گروه‌های اعزامی این برنامه فرهنگی شامل ۲ خادم امام هشتم(ع)، یک مبلغ و سخنران، یک مداح و گروه سرود است.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در ادامه، تنظیم بسته محتوایی برنامه، آموزش اعضای گروه‌های اعزامی، سازمان‌دهی و اجرای برنامه، بیان معارف با محوریت فضیلت شهید و شهادت، اجرای مراسم روضه‌خوانی، مداحی و همچنین اجرای گروه سرود را از دیگر بخش‌های این ویژه‌برنامه ذکر کرد.

حجت‌الاسلام مهدوی‌مهر اضافه کرد: ویژه‌برنامه «پلاک هشت» از ۱۷ تا ۲۷ مهر به مدت ۱۰ روز، هرروز در ۲ نوبت صبح و عصر برای دهه پایانی ماه صفر تدارک دیده شده است.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.