معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هر فرد آلوده به ویروس کرونا در صورت نداشتن ماسک می‌تواند زنجیره‌ای از انتقال بیماری را به راه بیاندازد به طوری که در یک ماه ۴۵۰ نفر را به این ویروس آلوده می‌کند.

هر فرد آلوده به کرونا درصورت نداشتن ماسک ماهیانه ۴۵۰ نفر را آلوده می‌کند

مهدی قلیان در نشست شورای اداری خراسان رضوی افزود: هیچ زمانی برای پایان شیوع کرونا متصور نیست و در مدتی که از شیوع آن می‌گذرد، کاهش یا افزایش ابتلا به بیماری کووید ۱۹ بستگی مستقیم به میزان رعایت پروتکلهای بهداشتی از سوی مردم داشته است.

وی ادامه داد: روند افزایشی شیوع کرونا طی ماه‌های گذشته غیرقابل پیش‌بینی بوده و از هفته نخست مهر ماه شاهد روند افزایشی ابتلا به بیماری کووید ۱۹ بوده‌ایم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در تیر و مرداد ماه امسال وضعیت بسیار بدی از نظر شیوع کرونا در خراسان رضوی داشتیم و روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر در بیمارستانهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد بستری می‌شدند.

وی افزود: اکنون میزان بستری مبتلایان به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال بازگشت به وضعیت قبل از شهریور ماه امسال است به طوری که در هفته دوم مهرماه ۹۱۱ نفر بستری شدند و این روند در هفته سوم مهر ماه رو به افزایش است.

قلیان با بیان اینکه به طور میانگین ۲۳۶ نفر هفته دوم مهر ماه در بخش مراقبتهای ویژه بیمارستانهای زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد بستری شدند، ادامه داد: هر تخت آی. سی. یو نیاز به مراقبتهای ویژه دارد و حضور کارکنان به صورت ثابت در سه نوبت باعث خستگی جسمی و روحی کادر درمان شده و کیفیت کار را کاهش می‌دهد و به بدنه خدمات بهداشت و درمان آسیب می‌زند.

وی گفت: اینک آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در مراکز درمانی دانشگاه‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد و سایر شهرستانهای خراسان رضوی ۱۱۳ نفر در هفته است که امکان دارد این تعداد در هفته آخر مهرماه به ۱۵۰ تا ۱۶۰ نفر در هفته نیز برسد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: نتیجه آزمایش کرونای حدود ۵۰ درصد از افرادی که به مراکز زیرنظر این دانشگاه مراجعه کردند، مثبت بوده و اگر بخواهیم زنجیره انتقال این بیماری در جامعه قطع شود، این افراد باید احساس مسوولیت کرده و در منزل بمانند و اطرافیان آنان نیز اصراری به حضورشان در محیط های جمعی نداشته باشند.

وی ادامه داد: قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا فقط با رعایت مثلث طلایی فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و شستن دست امکان پذیر است.

قلیان گفت: ۴۰ تا ۵۰ درصد از آحاد جامعه را کارمندان و کارکنان نهادهای مختلف تشکیل می‌دهند و در صورتی که پروتکلهای بهداشتی را رعایت کنند، می‌توانند برای سایر مردم نیز الگو باشند.

وی بازگشایی مدارس را بر افزایش بیماری کووید ۱۹ در جامعه موثر دانست و افزود: با این حال نمی‌توان همه موارد را با بازگشایی مدارس مرتبط دانست و در صورتی که کلاسها با رعایت فاصله گذاری اجتماعی برگزار شوند و بتوان رعایت پروتکلهای بهداشتی را به معلمان، دانش‌آموزان و همه عوامل مرتبط با آن در مدارس آموزش داد، شاهد شیوع کرونا از این محل نخواهیم بود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.