سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان پیاده روی اربعین حسینی را دارای پیشینه تاریخی و مربوط به اوایل شهادت امام حسین (ع)دانست و گفت :‌حادثه کربلا نشانه فرهنگ انقلابی و شجاعت است.

سید حسن نصرالله: صدام با هواپیما زائران اربعین امام حسین (ع) را هدف قرار می‌داد

به گزارش قدس آنلاین، سید حسن نصرالله، دبیرکل جزب‌الله لبنان چهارشنبه‌شب به مناسبت اربعین حسینی (ع) سخنرانی کرد.

سید حسن نصرالله در ابتدای سخنرانی خود به زیارت اربعین و تاریخچه این زیارت اشاره کرد و گفت که بر اساس اسناد و منابع تاریخی، اولین کسی که به زیارت اربعین (چهلمین روز شهادت شهدای کربلا) رفت، جابر بن عبدالله انصاری بود و او اولین زائر اربعین امام حسین (ع) به شمار می‌رود.

او گفت که این مراسم در طول تاریخ بوده ولی در دوران معاصر و زمان حکومت بعث، رژیم صدام از برگزاری مراسم اربعینی مقابله می‌کرد و اجازه راهپیمایی به شیعیان نمی‌داد و حتی در برخی سال‌ها این رژیم اقدام به هدف قرار دادن زوار امام حسین (ع) با هواپیما و بالگرد کرد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت که او به همراه شهید سید عباس موسوی، دبیرکل سابق این حزب و جمعی از طلبه‌ها در آن زمان، شاهدان عینی این جنایت صدام بودند.

او گفت: «پس از آغاز جنبش بیداری اسلامی در چند کشور اسلامی به ویژه پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به رهبری امام خمینی (ره) و تحول بزرگی که در منطقه حاصل شد و همچنین پس از سقوط نظام صدام در عراق زمینه برای برگزاری مراسم اربعین فراهم شد».

سید حسن نصرالله گفت که امسال به دلیل شیوع کرونا و نگرانی از انتشار این ویروس، این مراسم محدود شده است.

او اربعین امام حسین (ع) را از رویدادهای بزرگ دانست و گفت که باید دید، راز این که این رویداد با مرور زمان و به رغم اقداماتی که برای مقابله با زنده نگه داشتن آن شده است فراموش نشده، چیست.

سید حسن نصرالله گفت که امام حسین (ع) شخصیتی منزوی نبود، بلکه در متن حوادث حضور داشت و به دلیل نسبتی که با پیامبر (ص) و امیرالمؤمنین و حضرت زهرا (علیهما السلام) و همچنین به دلیل ویژگی‌های شخصیتی و اخلاقی که داشتند، در بین مردم شناخته شده و معروف بودند.

او به حدیث نبوی «الحسینُ منی و أنا من الحسین» اشاره کرد و گفت که منظور پیامبر اسلام (ص) صرفا رابطه نسبی نبود بلکه فراتر از این، ناظر به رابطه اخلاقی و شخصیتی بین ایشان است و امام حسین (ع) در خیلی از جهات و ویژگی‌های شخصیتی به جدشان شباهت داشتند.

سید حسن نصرالله در ادامه گفت: «منظور این است که اگر او را حمایت کنی گویا که مرا حمایت کردی و اگر با او دشمنی کنی، گویا با من دشمنی کرده‌ای. کسی که او را دوست بدارد گویی که مرا دوست داشته است. یعنی اینکه او را تنها نگذارید و از او حمایت کنید».

دبیرکل حزب‌الله لبنان به بیانات و توصیه‌های رهبر معظم انقلاب نیز اشاره کرد و گفت که باید به توصیه‌های ایشان در این باره با توجه به شیوع ویروس کرونا و امکان حضور در عراق در ایام اربعین عمل کرد و از دور زیارت اربعین را به جا آورد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.