الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان گفت:موضع گیری جموری اسلامی ایران در مناقشه قره باغ میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان عادلانه است.

واکنش رئیس‌جمهور آذربایجان به موضع ایران در قبال مناقشه قره‌باغ

به گزارش قدس آنلاین، علی اف به تازگی در گفت و گو با شبکه  تلویزیونی " سی ان ان ترک " ترکیه در پاسخ به پرسشی  گفت: مقام های رسمی جمهوری اسلامی ایران بر حقوق جمهوری آذربایجان تاکید دارند.

 رییس جمهوری آذربایجان افزود: مقام های ایران در بیانیه های اخیر خود در رابطه با این مناقشه گفتند که باید تمامیت ارضی کشورها محترم و آوارگان جنگی به خانه  و کاشانه خود برگردند که آن نیز موضع عادلانه است.

بامداد ششم مهرماه جاری درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مرزهای مشترک دو کشور از سرگرفته شد.

پس از درگیری‌های نظامی چند روزه ماه جولای (اواسط تیر) بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان که منجر به تلفات جانی از هر دو طرف شد، جنگ لفظی و برخی تحرکات دیپلماتیک به تنش در منطقه قفقاز دامن زد و بروز برخورد نظامی میان این دو کشور را قابل پیش‌بینی کرده بود.

 در سال ۱۹۹۴ میلادی، به دنبال درگیری های چهارساله نظامی دو کشور، برخی دولت های اروپایی و منطقه برای پایان دادن به منازعات ارضی میان باکو و ایروان وارد عمل شدند و سرانجام با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، آتش‌بس میان طرفین مناقشه برقرار شد، اما تلاش‌های بین‌المللی برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه تا به امروز نتیجه‌ای نداشته است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.