هرچند مراسم روز اربعین در مشهد تحت تاثیر شیوه نامه‌های بهداشتی برای کاهش انتشار ویروس کرونا کم تعدادتر از سال‌های گذشته برگزار شد اما پیاده روی خانواده‌های مشهدی به سوی بارگاه منور حضرت امام رضا (ع) اربعینی بی‌نظیر آفرید.

خانواده‌های مشهدی اربعین بی‌نظیر آفریدند

به گزارش قدس آنلاین،  اجرای شیوه نامه‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی که با همکاری مردم مواجه بود موجب شد محرم امسال در مشهد خلوت ترین محرم قرن اخیر باشد، بطوریکه برخی اعضای هیات‌های عزاداری و عزاداران کهنسال در گفت و گو با خبرنگار ما، مراسم محرم امسال را خلوت ترین آیین عزاداری در عمر ۷۰ یا ۸۰ سال خود دانستند.

مراسم اربعین حسینی نیز از این قاعده مستثنی نبود، و مراسم عزاداری اربعین در حرم مطهر رضوی در نخستین ساعات صبح با حضور جمعی از خدام این بارگاه منور در رواق خالی از جمعیت امام خمینی (ره) حرم مطهر و با رعایت فاصله گذاری اجتماعی آغاز گردید که بدون حضور مردم و به صورت محدود انجام شد.

پس از آن و در ساعات بعد،  گروه‌های مختلف مردم و خانواده‌ها و معدود دسته‌های کوچک سینه زنی راهی خیابان‌های منتهی به حرم مطهر رضوی شدند و برپایی آئین‌های اربعین همچون دهه اول محرم در مکان‌های مشخص و روباز شهر مشهد برنامه ریزی شده بود.

زیارت اربعین در مشهد 

امسال که عاشقان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) از زیارت و پیاده روی اربعین در کشور عراق بازمانده بودند حوالی ساعت ۱۰ صبح در حرم مطهر رضوی و خیابان‌های مفروش اطراف حرم، به همراه اعضای خانواده و در لبیک به توصیه رهبر معظم انقلاب به قرائت زیارت اربعین پرداختند.

فرماندار مشهد نیز شب گذشته به خبرنگار ما گفته بود: مراسم و عزاداری اربعین در این کلانشهر مطابق شیوه نامه های بهداشتی دهه نخست ماه محرم برگزار خواهد شد.

محمدرضا هاشمی با ابراز رضایت و تشکر از همکاری همه هیات‌های مذهبی شهرستان در اجرای شیوه نامه‌های بهداشتی مقابله با کرونا در ماه محرم افزود: با تداوم این روند و رعایت شیوه نامه های بهداشتی همچون دهه اول محرم، با وفاق و همدلی همه متولیان، مراسم اربعین نیز در این شهرستان به خوبی برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: آئین های عزاداری در داخل حرم مطهر رضوی توسط آستان قدس رضوی مطابق شیوه نامه‌های بهداشتی به خوبی برگزار می‌شود و در بیرون حرم مطهر رضوی نیز همه متولیان بر رعایت فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک، شستن دست‌ها و رعایت بهداشت در مراسم تاکید و نظارت دارند.

اما فارغ از حال و هوای معنوی غیرقابل توصیف عزاداران که در شهر حضور داشتند، عزاداری ها و مطابقت آن با شیوه نامه های بهداشتی قابل توجه بود. در چهار محور ورودی به حرم مطهر رضوی شامل خیابان‌های طبرسی، امام رضا (ع)، نواب صفوی و شیرازی،  قبل از ورود به این مکان مقدس چهار گروه سازمان دهی شده به اجرای مراسم سینه زنی و مداحی مشغول بودند و صدها نفر با دیدگانی خیره به بارگاه منور رضوی با این آئین سنتی و معنوی پشت درهای حرم همراه شده و به عزا نشستند.

استفاده ۹۰ درصد مردم از ماسک 

اگر دلدادگی و عشق به سرور و سالار شهیدان را شاخصه اصلی عزاداران حسینی بدانیم باید استفاده از ماسک را نیز به عنوان مشخصه ظاهری اغلب عزاداران در اربعین امسال دانست، بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگار ما اغلب افرادی که در خیابانهای منتهی به حرم مطهر رضوی قدم می‌گذاشتند ماسک زده بودند هر چند در مقایسه با روزهای تاسوعا و عاشورای امسال استفاده از ماسک کاهش یافته بود اما باز هم حدود ۹۰ درصد مردم و خانواده‌ها ماسک بر صورت داشتند.

مسافران عرب زبان 

حضور مسافران از سایر شهرها در مراسم اربعین امسال مشهد مشهود بود، این افراد بیشتر به رسم هر ساله به زیارت بارگاه منور رضوی آمده بودند که یا در خیابانهای منتهی به حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) به تماشای عزاداران نشسته یا به صحن‌های حرم مطهر رفته و از آیین عزاداری بهره‌مند می‌شدند، البته شمار زائران عرب زبان از کشورهای همسایه نسبت به روزهای تاسوعا و عاشورای امسال بیشتر و کاملا محسوس بود.

دسته‌های عزادار که هر سال شور و حال خاصی در روزهای تاسوعا و عاشورا به صحن و سرای حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) می‌دادند امسال به تعداد محدود و بدون حمل پرچم وآلات عزاداری وارد صحن‌های حرم می‌شدند.

هیات فدویان پنج باب الحوائج یکی از این هیاتها بود که در صحن جامع رضوی در حال عبور بود.

محمود شریعت مسوول این هیات در گفت و گو با خبرنکار ما  با تایید کاهش چشمگیر شمار عزاداران در روز اربعین گفت: هر سال در این ایام برای عرض تسلیت به حرم مطهر رضوی مشرف می‌شویم و امروز نیز با ماسک و رعایت پروتکلهای بهداشتی به این حرم مطهر آمده‌ایم.

قائم مقام ستاد اربعین شهرداری مشهد نیز از اختصاص نقاط محوری در این شهر برای عزاداری هیات‌های مذهبی در روز اربعین خبر داد و گفت: با توجه به شیوع کرونا و برای حفظ سلامت مردم ۴۰ نقطه محوری برای عزاداری هیات های مذهبی با رعایت پروتکل های بهداشتی در نظر گرفته شده است.
حسین حسامی افزود: همچنین امسال با توجه به شرایط ناشی از شیوع کرونا مجوز برپایی ایستگاه‌های صلواتی صادر نشده اما اجرای طرح "معبر حسینی" در برخی نقاط شهر مد نظر قرار گرفته است.

ظهر امروز نیز برگزاری نماز جماعت در خیابانهای مفروش اطراف حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) به وسیله هیاتهای مذهبی پیش‌بینی شده است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.