۸۵ هزار واکسن در دانشگاه علوم پزشکی مشهد و ۱۴ شهرستان تابعه آن توزیع شده که از این تعداد ۱۲ هزار سهم زندان‌ها و مراکز بهزیستی خراسان رضوی است.

جزئیات توزیع واکسن ‌آنفلوآنزا در مشهد

به گزارش قدس آنلاین، حمیدرضا رحیمی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اولویت توزیع واکسن آنفلوآنزا را با زنان باردار، جانبازان بالای ۵۰ درصد، افرادی که تحت شیمی‌درمانی هستند و بیماران خاص عنوان کرد. در تقسیم‌بندی اولیه، براساس محاسبات دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیاز به ۷۰۰ هزار واکسن آنفلوآنزا وجود دارد، اما با توجه به اینکه در حال حاضر تهیه این میزان واکسن امکان‌پذیر نیست، برای تزریق واکسن در افراد دارای اولویت  دوباره اولویت‌بندی انجام شده؛ یعنی مثلا از بین زنان باردار، تنها زنان باردار پرخطر  برای تزریق واکسن اولویت دارند. همچنین از بین جانبازان بالای ۵۰ درصد آن‌هایی که در معرض خطر هستند، در اولویت تزریق قرار می‌گیرند.

 

دانشگاه علوم پزشکی برای تزریق واکسن آنفلوآنزا مرحله‌بندی و اولویت‌بندی انجام داده و به  افراد اولویت‌دار در طی مرحله‌های مختلف واکسن تزریق خواهد کرد. یکی از  دلایلی که تمام واکسن‌ها در یک مرحله توزیع نمی‌شود نبود فضای کافی در تمام مراکز  از نظر سردخانه و حفظ زنجیره سرد برای نگهداری واکسن است.

فرآیند استفاده از واکسن آنفلوآنزا از خانه‌های بهداشت آغاز می‌شود افراد باید با کارت ملی به خانه‌های بهداشت مراجعه کنند تا واکسن برای آن‌ها تزریق شود. به گفته مسئولین در این سیستم نظارت نیز انجام خواهد شد.

 واکسن‌ها به دو مدل سه ظرفیتی و چهار ظرفیتی تقسیم می‌شود؛ نوع اول آن برای کودکان و نوع دوم آن برای بزرگسالان است. این واکسن‌ها تولید کشور هلند بوده و برای گروه‌های هدف صددرصد رایگان است .

همچنین مهدی قلیان، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد می‌گوید که احتمال دارد سازمان غذا و دارو برای گروه‌های مسن در داروخانه‌ها واکسن آنفلوآنزا با ارز  دولتی  توزیع کند، زیرا درحال حاضر افراد مسن جزو گروه‌های هدف برای تزریق واکسن قرار ندارند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.