ترکیه پس از اعلام پاریس مبنی بر احتمال برقراری آتش‌بس میان آذربایجان و ارمنستان گفت که هرگونه آتش‌بسی بدون خروج نیروهای ارمنی از مناطق اشغالی شکست می‌خورد.

واکنش ترکیه به طرح آتش‌بس در قره‌باغ

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری رویترز، «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه روز جمعه گفت آنکارا خواهان راه حل دیپلماتیک برای پایان مناقشه قره‌باغ است، اما هر تلاشی از سوی گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا که متضمن خروج نیروهای ارمنی از مناطق اشغالی آذربایجان نباشد، محکوم به شکست است.

کالین تصریح کرد: اگر آن‌ها فقط دعوت به یک آتش‌بس می‌کنند، اگر فقط برای برقراری آتش‌بس تلاش می‌کنند، چیزی جز تکرار اتفاقات ۳۰ و اندی سال گذشته نخواهد بود. اگر این تلاش متضمن برنامه‌ای مشخص برای پایان دادن به اشغال نباشد، قطعا شکست خواهد خورد.

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در حالی این اظهارات را در گفت‌وگو با شبکه خبری الجزیره مطرح کرد که گروه مینسک، متشکل از آمریکا، روسیه و فرانسه، روز پنجشنبه مذاکراتی را با حضور مقام‌های آذربایجان و ارمنستان در ژنو ترتیب دادند و پاریس روز جمعه اعلام کرد که دو طرف به سمت «ترک مخاصمه» در روز جمعه یا شنبه پیش می‌روند.

ترکیه آشکارا اعلام کرده است که هرگونه حمایت لازم را از آذربایجان به عمل می‌آورد و خواستار خروج نیروهای ارمنی از مناطق اشغالی در آذربایجان شده است.

وزیران امور خارجه آذربایجان و ارمنستان نیز امروز به دعوت روسیه به مسکو رفتند تا مذاکرات برای آتش‌بس را ادامه دهند.

وضعیت منطقه قره باغ از ده روز پیش متشنج شده و ارمنستان و جمهوری آذربایجان یکدیگر را به آغاز جنگ متهم کرده اند.

جمهوری آذربایجان در این مناقشه با تکیه بر اصل حفظ تمامیت ارضی کشورها خواستار پایان اشغالگری ارمنستان شده و از سوی دیگر طرف ارمنی با استناد به اصل "حق تعیین سرنوشت" خواستار به رسمیت شناخته شدن حقوق ارامنه در این منطقه شده است.

روسیه به عنوان یکی از سران گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا از دو دهه پیش برای حل مساله قره باغ تلاش می کند، اما تاکنون این تلاش های بی نتیجه مانده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهر فرنگ ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
    0 0
    هر دو طرف باید کنار بیان ، زمین ناگورنو قره باغ محل سکونت هر دو قوم هست ، هرچند که رسماً متعلق به آذربایجان هست امّا ارمنی ها دیگر حاضر نیستند در دولت غیر ارمنی زندگی کنند و این زمین را باید تقسیم کرد و کنار آمد.