وزیر خارجه روسیه با اعلام خبر توافق ایروان و باکو برای توقف درگیری‌ها در منطقه قره‌باغ، گفت این آتش‌بس از نیمه‌شب دهم اکتبر آغاز شده است.

مسکو: ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای آتش‌بس در قره‌باغ توافق کردند

قدس آنلاین: دولت روسیه بامداد شنبه اعلام کرد که وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان بعد از مذاکراتی در مسکو، بر سر آتش‌بس در منطقه مورد مناقشه «قره‌باغ کوهستانی» توافق کرده‌اند.

به نوشته خبرگزاری تاس، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه بعد از نشست سه‌جانبه روز جمعه در مسکو که ۱۰ ساعت به طول انجامید، با قرائت بیانیه مشترک این نشست گفت بر اساس توافق طرفین، آتش‌بس در قره‌باغ از نیمه‌شب دهم اکتبر آغاز شده است.

بر این اساس، این آتش‌بس با اهداف بشردوستانه از جمله تبادل اسرا، جمع‌آوری اجساد کشته‌شدگان در مناطق درگیری و کمک به غیرنظامیان آسیب‌دیده در این درگیری‌ها انجام شده است.

در این بیانیه آمده است: «از ساعت ۱۲:۰۰ دهم اکتبر ۲۰۲۰، آتش‌بسی با اهداف بشردوستانه، تبادل اسرای جنگی و دیگر بازداشتی‌ها و همچنین اجساد جان‌باختگان، با میانجی‌گری و بر اساس اصول کمیته جهانی صلیب سرخ اعلام گردید».

درگیری‌های شدید نظامی در منطقه «قره‌باغ کوهستانی» از ۱۳ روز پیش (پنجم مهر) میان ارتش جمهوری آذربایجان و ارتش ارمنستان آغاز شده و از دو روز گذشته نیز حملات به داخل شهرها کشیده شده است.

پیش از این روسیه، فرانسه و دولت ارمنستان از اعزام تروریست‌های سوری به جمهوری آذربایجان بدست ترکیه خبر داده بودند که این خبرها البته با تکذیب شدید باکو مواجه شده است. در مقابل جمهوری آذربایجان نیز مدعی است که تعدادی از ارمنی‌های سوریه و لبنان و دیگر مناطق جهان خود را برای جنگ به قره‌باغ رسانده‌اند.

شامگاه پنجشنبه بود که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه وزیران خارجه ارمنستان و آذربایجان را برای گفت‌وگو بر سر مناقشه قره‌باغ به مسکو دعوت کرد. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.