۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۲
کد خبر: 723202

کرمان- درحالی‌که بازارهای خارجی هم همچنان به روی پسته ایران بسته مانده است و حجم بسیاری از پسته هنوز در انبارهای کرمان از سال گذشته باقی‌مانده است حالا بسیاری از پسته کاران که محصول خود را برداشت کرده‌اند از ترس ماندن محصول روی دستشان حاضر به فروش محصول به دلالان شدند.

«مشکلات» دهان پسته کرمان را بست

قدس آنلاین؛گروه استان ها: کشاورزان استان کرمان که مجبورند با فروش محصول بخشی از مشکلات خود را سامان هند حالا باقیمت‌هایی روبرو هستند که برایشان راضی‌کننده نیست اما در مقابل چاره‌ای هم ظاهراً ندارند.

دراین‌بین دلالان از استان‌های دیگر وارد کرمان می‌شوند و دست رنج کشاورزان را می‌خرند و چند ماه بعد باقیمت بسیار بیشتر به مردم عادی می‌فروشند.

بیش از ۲۰۰ هزار تن محصول پسته در سال جاری برداشت و وارد بازار این محصول می‌شود این میزان پسته در حالی میزان عرضه را بالا می‌برد که تقاضا برای این محصول به‌خصوص در بازار بین‌الملل به صفر رسیده است و عجیب اینکه پس‌ازاینکه صادرات پسته از اواخر بهمن سال گذشته متوقف شد هنوز دولت هیچ اقدامی برای آغاز صادرات انجام نداده است.

حالا هزاران تن پسته سال گذشته در انبارهای شهرستان‌های مختلف استان کرمان دپو شده و دست کشاورزان نیز خالی است، در حالی دولت نتوانسته زمینه را برای صادرات محصول مهیا کند و پسته دپو شده در آستانه تخریب قرارگرفته است.

کمبود مکان برای انبار کردن پسته‌ها از یک‌سو و از سوی دیگر آفت‌زدگی محصول سال گذشته، کاهش نقدینگی کشاورزان، افزایش هزینه‌های تولید و برداشت محصول و مشخص نبودن آینده اقتصاد کشاورزی به مشکلات افزوده‌شده است.

در حالی که پسته کاران هرسال بیش از یک میلیارد دلار ارز راهی کشور می‌کردند اما در شرایط تحریم این فرصت ارزآور در حال از دست رفتن است!

تعیین نرخ تضمینی ضروری است

در همین راستا نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه مسئولان باید از کشاورزان و افرادی که در خصوص تولید پسته فعالیت داشته حمایت کنند می‌افزاید: تعیین نرخ تضمینی برای فروش پسته ضروری است در غیر این صورت با افت قیمت محصول مواجه خواهیم شد چون میزان عرضه محصول در بازار با توجه به باقیمانده پسته سال گذشته در انبارها بالاست و میزان تقاضا محدود است.

عفت شریعتی‌کوهبنانی بابیان اینکه دو سال قبل هم محصول پسته دچار خسارت شد و به‌کلی از بین رفت بیان می‌کند: سال قبل هم بعد از شیوع کرونا محصول در انبارها ماند و در سال جاری هم شرایط بازار برای فروش محصول در بازارهای خارجی مهیا نیست.

وی بابیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی باید شرایط موجود را درک کند و بی‌تفاوت نباشد اظهار می‌کند: متأسفانه بازار بین‌المللی سنتی ایران در شرق دور به دلیل کرونا در حال از دست رفتن است و لذا در این راستا نیازمند فعال شدن دیپلماسی اقتصادی هستیم و باید شرایط محصول پسته در بازارهای بین‌المللی فراهم  و از سکوت و انفعال خارج شویم.

شریعتی معتقد است: اگر پتانسیل‌های اقتصادی پسته به دست دلالان از بین برود در بلندمدت اقتصاد کشور ضربه قابل‌توجهی خواهد خورد.

وی در عین حال از کشاورزان می خواهد تا محصول خود را به دلالان نفروشند و کمی در این راستا صبر کنند.

خود تحریمی

دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمان در خصوص واکاوی مشکلات پیش روی تولید کنندگان پسته گفت: متاسفانه کرونا و هم‌چنین تحریم‌ها تأثیرات سوئی را بر بازار پسته داشته است.

مقداد تکلوزاده بیان کرد: پس از شیوع کرونا، تقاضای جهانی و حتی داخل کشور نیز برای مواد غذایی غیر فرآوری شده به‌صورت کلی کاهش یافت و این کاهش تقاضا سبب می‌شود هم صادرات کاهش پیدا کند و هم مصرف کمتری داشته باشیم.

وی اظهار داشت: اوایل سال به مدت چند ماه بسیاری از مرزهای زمینی ما بسته بودند و این بسته شدن مرزها به‌شدت به صادرات محصولات کشاورزی مانند پسته آسیب زد.

دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمان همچنین مشکل پیمان‌سپاری ارزی و بازگشت ارز را یکی از موانع سد راه صادرات پسته عنوان کرد و افزود: متأسفانه این موضوع صادرکنندگان را با چالش مواجه کرده است.

وی در این راستا اظهار کرد: در دو سال گذشته بیش از ۲۵ مورد تغییر قانون در بانک مرکزی در مورد پیمان‌سپاری‌های ارزی به وجود آمده که این عملکرد سبب افزایش قیمت دلار و شرایط نامناسب برای صادرات شده است.

دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمان ادامه داد: به‌صورت عادی به دلیل تحریم‌ها بازگشت ارز به داخل کشور کار سختی است اما خودتحریمی هم در داخل بر صادرات تاثیر داشته است.

قوانین سد راه صادرات

تکلوزاده ادامه داد: امسال برای اولین بار در عمر صادرات ۱۰۰ ساله‌ پسته ایران، ۲۰ هزار تن پسته هنوز در انبارها باقی مانده و عملا هم با این اتفاقات صادرات نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کاهش داشته است که یک دلیل عمده‌ آن هم قوانین پیمان‌سپاری ارزی است.

وی با اشاره به برگزاری جلسات بانک مرکزی با نمایندگان مجلس و فعالان اقتصادی، اظهار داشت: مصوبات خوبی از جلسات خارج می‌شود اما نکته مهم ابلاغ این مصوبات و الزام اجرایی شدن آن‌ها است که خیلی وقت‌ها دیده نمی‌شود و بعضا صحبت‌هایی که در جلسات مطرح می‌شود با مصوباتی که بعدا صادر می‌شود تناقض دارد.

دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمان گفت: پیگیری‌هایی که برای رفع مشکلات انجام می‌شود تا چند وقت جواب می‌دهد اما بعد از چند هفته بانک مرکزی قانون جدید ابلاغ می‌کند و همین تغییرات متعدد و سر درگمی صادرکنندگان، برای حوزه صادرات پسته هم چنان ادامه دارد!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.