ارومیه-در طی چند روز گذشته متاسفانه بسیاری از نانوایی ها ساعات کاری خود را کاهش داد و پس از ساعت ۱۲ دست از پخت کشیدند لذا همزمان با خبر کمبود آرد و نان و کرکره های پائین کشیده شده دامنه صف ها در مقابل سایر نانوایی های شهر افزایش پیدا کرد و بر نگرانی شهروندان دامن زد.

کمبود نان در ارومیه از شایعه تا واقعیت!

قدس آنلاین-گروه استان ها: مشکل نان در ارومیه به حدی رسیده که حتی برخی افراد با استفاده از نرم افزار موبایلی «دیوار» ۱۰ قرص آن را به قیمت ۱۰ هزار تومان به فروش می رسانند که همین امر می‌تواند بار روانی زیادی را به جامعه تحمیل کند.

طی روزهای اخیر و از اوایل هفته جاری، شایعات جدیدی در خصوص گرانی نان و هم چنین کاهش سهمیه آرد به ویژه در ارومیه و برخی دیگر از شهرهای آذربایجان غربی به گوش رسید و به تبع آن، مردم که همواره از این نوع شایعات نگران هستند، صف های طولانی را در مقابل نانوایی ها به ویژه نانوایی های لواش پز ایجاد کردند.

اگرچه بسیاری از مسئولان اعلام کرده اند که در سهیمه آرد نانوایی ها هیچ تغییری ایجاد نشده است اما کمبود نان هم چنان مردم را به صف واداشته است!

ریشه مشکلات کجاست؟

بسیاری از مردم در این راستا انگشت اتهام را به سوی نانوایان بلند کرده اند زیرا معتقدند که آن ها آرد را از شبکه خارج کرده و در بازار آزاد می فروشند و از طرفی نانوایان توپ را در زمین مسئولان می اندازند!

هنگامی که علت کاهش زمان پخت را از برخی نانوایان جویا می شویم  بسیاری از آن ها کمبود آرد را بهانه کرده و می گویند: ما نان را با آرد سهمیه پخت می کنیم و امکان خرید آرد آزاد نداریم.

نانوایان مدعی هستند قیمت آرد آزاد افزایش پیدا کرده و برایشان صرفه اقتصادی ندارد که با قیمت بالاتری آرد تهیه کنند و نان تحویل مشتری بدهند.

البته در این بین برخی هم معتقدند از آن جا که قیمت تمام شده نان بسیار زیاد است و هزینه هایی از جمله انرژی و دستمزد کارگر، اجاره مغازه و حتی خمیر مایه افزایش چشمگیری داشته است لذا این بی نظمی در پخت نان در اعتراض به همین موضوع و مجبور کردن مسئولان برای گرانی نان است.

بسیاری از متصدیان نانوایی حتی تامین نان با آرد دولتی را به دلیل افزایش سرسام آور قیمت ها مقرون به صرفه ندانسته و خواستار افزایش قیمت نان هستند.

در همین راستا رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی اختلاف قیمت بازار آزاد و آرد یارانه‌ای را در کنار قاچاق مهم‌ترین دلایل کمبود عرضه نان عنوان کرده و گفته است : سهمیه شهرهای بزرگ را افزایش داده ایم و پیش‌بینی می‌شود به زودی این مشکل رفع شود.

بار روانی شایعه

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی آذربایجان‌غربی نیز در این رابطه اعلام کرد: تغییرات سهمیه آرد نانوایی‌ها در استان وجود ندارد و نظیر گذشته، سهمیه این واحدها تخصیص می‌یابد.

علیرضا زارعی افزود: از مجموع ۲۹ هزار تن آرد یارانه ای و نیمه یارانه ای که به صورت ماهانه در آذربایجان غربی توزیع می شود، ۲۰ هزار تن تاکنون به شبکه تزریق شده است.

وی ادامه داد: عرضه آرد و به تبع آن، نان در استان کم نشده و مشکلات امروز سطح استان به ویژه ارومیه، بیشتر بار روانی شایعات بی اساس است.

زارعی گفت: هیچگونه افزایش قیمت در قیمت های مصوب آرد و نان صورت نگرفته و به منوال سابق در حال توزیع این اقلام هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.