احمد حاتمی‌یزد، مدیرعامل اسبق بانک صادرات گفت: تصور نمی‌کنم تحریم جدید، تغییری در روابط بانک‌های ما با خارج ایجاد کند. دو سالی هست که تحریم بسیار سختی بر ما تحمیل و اعمال شده است. تحریم جدید بیشتر جنبه تبلیغاتی و روانی دارد.

تحریم جدید، تغییری در روابط بانک‌های ما با خارج ایجاد نمی‌کند/ پذیرش FATF هم گره کار را باز نمی‌کند

قدس آنلاین؛ احمد حاتمی‌یزد، مدیرعامل اسبق بانک صادرات در خصوص تحریم‌های بانکی جدید آمریکا علیه بانک‌های کشورمان با روزنامه شرق گفتگویی داشته است گه مهمترین بخش‌های آن در ادامه آمده است.

تحریم‌های جدید بیشتر تبلیغاتی است

- تصور نمی‌کنم تحریم جدید، تغییری در روابط بانک‌های ما با خارج ایجاد کند. دو سالی هست که تحریم بسیار سختی بر ما تحمیل و اعمال شده است و عملا ارتباط ایران با بانک‌های جهانی قطع است.

- تحریمی که اکنون درباره آن حرف می‌زنند، بیشتر جنبه تبلیغاتی و روانی دارد و آن جنبه‌های دیگر آن هم بسیار محدود است.

- تحریم جدید هیچ فشار یا تأثیری بیش از آنچه تاکنون داشتیم، ندارد؛ زیرا همین بانک‌هایی را تحریم کرده‌اند که تحریم بوده‌اند؛ البته نه تحریم توسط دولت‌های آسیا و اروپا، بلکه توسط شرکت‌هایی که با آمریکا سروکار دارند؛ زیرا شرکت‌ها از قدرت اقتصادی آمریکا می‌ترسند؛ بنابراین شرکت‌ها و بانک‌ها هستند که ما را تحریم کرده‌اند و نه سازمان‌های بین‌المللی. این اقدام جدید دولت آمریکا رابطه آن شرکت‌ها و بانک‌ها را با ما بدتر از آنچه هست، نمی‌کند.

پذیرش FATF هم گره کار را باز نمی‌کند

- حتی اگر FATF را بپذیریم و بانک‌های دنیا هم تأیید کنند یا اگر ما قوانین مبارزه با پول‌شویی و ضوابط بین‌المللی درباره جرائم سازمان‌یافته را هم قبول کنیم، باز آمریکا تحریمی بر ما اعمال کرده است که به خاطر آن بانک‌ها حاضر نیستند با ما فعالیت کنند.

باید کشورهای همسایه را به خود وابسته کنیم

- اگر ما با هند و پاکستان روابطی داشتیم، شبیه آنچه با ترکیه داریم و گاز به آنها می‌فروختیم یا پالایشگاه آنها به ما وابسته بود، این کشورها می‌توانستند به این سختی که اکنون علیه ما موضع گرفته‌اند، موضع بگیرند؟ هندوستان تاجایی‌که به مسائل ایران مربوط است، دربست در اختیار آمریکاست؛ اما ترکیه به اندازه هند تابع نیست. خود اینکه ما به ترکیه گاز می‌فروشیم، دو کشور را به نحوی به هم وابسته کرده‌ایم. اگر علیه ما موضع حادی بگیرند، گازشان قطع می‌شود و لطمه می‌خورند. همین رابطه را با سایر کشورهای همسایه می‌توانستیم داشته باشیم.

- خدا را شکر امکانات خوبی در کشور هست؛ اما به نحو خوبی از آن استفاده نمی‌کنیم. همه درباره نفت صحبت می‌کنند. از نفت نباید فقط نفعش را دید. ما می‌توانیم با استفاده از نفت و گاز، به ۱۵ کشور همسایه برق صادر کنیم. اگر سیم برق خانه‌های آنها به ما وصل باشد، آیا آنها می‌توانند این‌گونه با ما برخورد کنند که اکنون رفتار می‌کنند. تدبیر ما باید این باشد که با کشورهای دنیا ارتباط داشته باشیم و آنها را به نحوی به خودمان وابسته کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.