عضو مجلس خبرگان رهبری معتقد است عمل دقیق به نیات واقف وظیفه‌ای است که در موقوفات آستان قدس رضوی با رعایت همه جزئیات صورت می‌گیرد.

پیاده‌سازی کامل نیات واقفان توسط آستان قدس/ مردم به آستان قدس اطمینان کامل دارند

به گزارش قدس آنلاین، «وقف، سنت حسنه» کلیدواژه‌ای است که بارها و بارها با استناد به آیات و روایات از بزرگان خود شنیده‌ایم که بر آن تأکید و مردم را به سمت وقف هدایت کرده‌اند.

به‌راستی چرا در آیات و روایات تا این میزان بر وقف تأکید شده و چگونه است که این سنت دیرینه توانسته است این‌گونه در دل جامعه اسلامی رسوخ و آن را متحول کند؟

وقف امروز هم یک سازوکار است و هم یک نهاد، نهادی که قرن‌هاست بر جامعه اسلامی حاکم است و شهروندان و کارگزارانش به یک میزان به آن حساس بوده و این سنت را سینه‌به‌سینه منتقل کرده و به امروز رسانده‌اند. امروز نیز هم‌چنان اهتمام خاصی به وقف وجود دارد.

آیت‌الله حسن عالمی، عضو مجلس خبرگان رهبری، به این سنت حسنه رویکردی خاص دارد و معتقد است امروز نیز وقف هم‌چنان کارساز است و می‌توان با تأملی دوباره در کارویژه‌هایش، آن را در جامعه اسلامی بیش از گذشته ساری و جاری کرد.

همکلامی با ایشان می‌تواند برای متولیان حوزه وقف بسیار کارساز باشد. در زیر شاهد گوشه‌ای از نظرات عضو مجلس خبرگان رهبری در حوزه وقف در گفت‌وگو با آستان‌نیوز هستید.

 

ترویج وقف بدون استناد به روایات مؤثر نخواهد بود

عضو مجلس خبرگان رهبری ابتدا با بیان اینکه متأسفانه ترویج و تبلیغ ما در بحث سنت حسنه وقف اندک بوده و هم‌چنین مستند نبوده است، می‌گوید: ترویج مسئله وقف بدون استناد به روایات و احادیث معتبر مؤثر نخواهد بود.

آیت‌الله حسن عالمی ادامه می‌دهد: به اعتقاد بنده، اولین نکته‌ای که برای ترویج سنت حسنه وقف باید مورد توجه قرار گیرد این است که آثار، برکات و پیامدهای وقف را برای واقف و عموم مردم در حد گسترده تبلیغ کنیم.

عالمی ادامه می‌دهد: اگر این کار را انجام دهیم، طبیعتا مردم پای کار می‌آیند و اموالشان را برای امور خیریه وقف می‌کنند.

 

از کدام سازوکار باید بهره گرفت؟

وی درباره راه‌های ترویج وقف افزود: راه‌های ترویج وقف به اعتقاد بنده تمسک به سخنان اهل‌بیت(ع) است. یعنی باید روایاتی را که درباره وقف و حسن آن و پسندیده بودن کار واقف آمده است ترویج کنیم مخصوصا اگر این روایات از متون معتبر و متن سخن ائمه(ع) برخاسته باشد. اگر این‌طور باشد، در دل مردم بهتر می‌نشیند و مردم به وقف توجه بیشتری می‌کنند.

 

استناد به یک روایت

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: از امام صادق (ع) نقل شده است که «انسان وقتی از دنیا رفت، پشت سرش چیزی همراه او نمی‌رود مگر سه چیز: اول صدقه‌ای  که در زندگی خود جاری کرده است و آثار و برکاتش بعد از موتش به او می‌رسد (وقف)، دوم انجام کار نیک برای مردم و سوم فرزند صالحی که برای پدر و مادرش بعد از مرگشان دعا کند. چنانچه این مضامین تبلیغ و ترویج شود، قطعا مردم به امر وقف علاقه‌مند می‌شوند.

وی ادامه داد: در جای دیگر نقل شده است که محمدبن‌مسلم، یکی از شاگردان خاص امام صادق(ع)، می‌گوید: من از صدقات رسول خدا(ص) و موقوفات حضرت فاطمه زهرا(س) از امام(ع) سؤال کردم. ایشان در پاسخ فرمودند این صدقات و وقوف برای بنی‌هاشم و بنی‌عبدالمطلب است.

 

تبلیغ غیرمستند کارساز نیست

آیت‌الله عالمی تصریح کرد: متأسفانه ترویج و تبلیغ ما در بحث سنت حسنه وقف بسیار اندک است و مستند نیست. گاهی به موارد عاطفی می‌پردازد یا به مباحث روزمره زندگی انسان مرتبط است ولی اگر موضوع وقف مستند به سخنان اهل‌بیت(ع) و سیره پیامبر(ص) و فاطمه زهرا(س) ترویج شود، قطعا اثر خودش را خواهد داشت.

وی اشاره کرد: توصیه من این است که در مدیریت وقف با کارشناسان حوزه علمیه موارد را درمیان بگذارند و در درس‌های فقه به استادان حوزه توصیه کنند درس خارج فقه وقف را مطرح کنند. متأسفانه سراغ ندارم در حوزه علمیه قم، خراسان و تهران درس خارج فقه وقف را مطرح کرده باشند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با مهم و مؤثر دانستن نقش استادان حوزه علمیه در ترویج و تبلیغ وقف تأکید کرد: ترویج مسئله وقف بدون استناد به روایات و احادیث معتبر مؤثر نخواهد بود.

وی اظهار کرد: اگر موقوفات و صدقات کشور ما در سطح گسترده باشد، برای نمونه، سازمان اوقاف و امور خیریه دستش در این زمینه باز باشد، خیلی از مسائل و مشکلات را می‌تواند حل کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه به ضرورت ترویج وقف به صورت مبنایی، اعتقادی، علمی و پی‌درپی در طول سال تأکید کرد. وی گفت: جایگاه و عملکرد رسانه مثل سیم برقی است که برق را به لامپ منتقل و لامپ اطراف خود را با شعاع نورش روشن کند. رسانه‌ها می‌توانند صحبت‌ها و نظرات استادان برجسته حوزه را که درباره وقف تخصص دارند و صاحب‌نظر هستند منتشر کنند تا مردم آگاهی یابند.

 

ضریب اطمینان بالا به آستان قدس

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه آستان قدس رضوی در عرصه وقف کارنامه‌ای درخشان دارد تصریح کرد: مهم‌ترین مسئله درباره این نهاد منتسب به علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) این است که در میان آحاد مسلمین از اعتماد بالایی برخوردار است.

وی میافزاید: یکی از نکات مهم درباره موقوفات این است که نیت واقف بدون کم و کاست اجرایی شود. آستان قدس در این زمینه عملکرد درخشانی دارد و اقبال عمومی به آستان قدس در حوزه وقف نیز از این مسئله نشئت می‌گیرد.

 

آستان قدس پرچم‌دار شود

وی در پایان گفت: آستان قدس رضوی می‌تواند به دلیل جایگاه شاخصی که در میان مردم دارد، در زمینه وقف‌های جدید هم پیش‌گام شود. قطعا مردم نیز به این نهاد اعتماد دارند و از طرح‌های نوین در این حوزه استقبال می‌کنند.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.