مسئول مرکز فراهم‌آوری و پیوند اعضا مشهد گفت: .در چند ماهه اخیر بیش از ۷۰ نفر به عنوان مرگ مغزی از آی سی یو های مختلف برای اهدا عضو معرفی شدند که بدلیل شیوع کرونا، از این میان فقط ۱۱ نفراز این افراد به مرحله اهدا عضو رسیدند.

کرونا باعث کاهش اهدای عضو شده است

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: در روزهای اولیه شیوع کرونا هرگونه اقدام در زمینه اهدای عضو تعطیل شد، اما به مرور عمل‌های جراحی در زمینه اهدای عضو و پیوند با در نظر گرفتن تمهیدات بهداشتی و انجام آزمایشات و رادیوگرافی‌های لازم برای رد احتمال ابتلای اهدا کننده و گیرنده کرونا به تدریج آغاز شد. در همین خصوص ابراهیم خالقی، مسئول مرکز فراهم‌آوری و پیوند اعضا مشهد بیان کرد: به دلیل شیوع بیماری کرونا در چند ماهه اخیر متاسفانه میزان اهدا کنندگان عضو کاهش چشمگیری داشته است دلیل این کاهش هم کاهش کم مرگ های مغزی هایی است که برای اهدا عضو مناسب نبوده اند. البته این قضیه به معنای کاهش در فرایند اهدا عضو نیست به دلیل این است که بعضا خیلی از افرادی که برای مرگ مغزی معرفی می شوند برای اهدا عضو مناسب نیستند.

وی ادامه داد: مرگ مغزی هایی که کاندید اهدا عضو هستند همان بیمارانی هستند که در آی سی یو یا اورژانس های بیمارستان ها بستری بوده اند و معمولا از این دو مکان مرگ های مغزی به ما معرفی می شوند.

خالقی افزود: در چند ماه گذشته تمام ای سی یوها پذیرای بیماران کرونایی بوده اند که دچار مرگ مغزی شده اند بنا براین شاید بشود گفت که بین ۸۰ تا ۹۰ درصد از کسانی که در این مدت دچار مرگ مغزی می شدند متاسفانه تست کرونا ی آنها نیز مثبت بوده است که طبق دستور العمل وزارت بهداشت و سازمان بهداشت جهانی فرد اهدا کننده عضو باید تست کرونا و سی تی اسکن قفسه سینه انجام بدهد و در صورتی که تست منفی بود برای اهدا عضو تحت عمل پیوند قرار بگیرد. متاسفانه به دلیل شیوع بیماری کرونا در این مدت حدود ۷۰ درصد کاهش اهدا عضو داشته ایم که دلیلش مثبت بودن تست کرونای فرد مورد نظر بوده است.

وی اضافه کرد: حتما می دانید که ۵۰ درصد از بیمارانی که به کویید ۱۹ مبتلا می شوند ناقلین بی علامت هستند و به این شکل بعد از انجام تست های لازم عملا از گردونه اهدا عضو خارج می شوند. در چند ماهه بیش از ۷۰ نفر به عنوان مرگ مغزی از آی سی یو های مختلف برای اهدا عضو معرفی شدند که از این میان فقط ۱۱ نفراز این افراد به مرحله اهدا عضو رسیدند.

مسئول مرکز فراهم‌آوری و پیوند اعضا مشهد توضیح داد: سال گذشته درهمین زمان که حرف و خبری از کویید ۱۹ نبود ما حدود ۷۸ اهدا کننده عضو داشتیم. این درحالی است که کماکان خیلی از بیماران همچنان در لیست انتظار پیوند عضو قرار دارند که متاسفانه به علت عدم وجود فرد مناسب فوت می کنند.

وی در پاسخ به اینکه چه پروتکل هایی از دارو تا شیوه نگهداری خاص پس از اهدا و حین اهدا باید برای بیماران نیازمند انجام شود گفت: طبیعتا باید برای کسی که دچار مرگ مغزی شده است تست کرونا و سی تی اسکن ریه و تست های خونی انجام شود که مطمئن شویم این فرد هیچ گونه آلودگی به کویید ۱۹ ندارد. بعد این فرد را برای اهدا به آی سی یو بیمارستان منتصریه منتقل می کنیم تا مراحل اهدا عضو انجام شود.

خالقی افزود: گیرندگان عضو هم موظف به انجام باید یکسری پروتکل های بهداشتی هستند اینکه از روز قبل از پیوند غیر از آزمایشات معمول که برای این افراد انجام می دهیم یکسری آزمایشات خون و تست های تکمیلی را به صورت اورژانسی انجام می دهند تا فرد آماده گرفتن عضو شود. این افراد هم نباید هیچ نشانه ای از ویروس کرونا در آزمایشات و عکس هایشان وجود داشته باشد. و بعد از پیوند هم به همه این افراد تذکر داده می شود به علت اینکه سیستم ایمنی بدنشان ضعیف می شود حتما قرنطینه خانگی باشند.

وی گفت: کویید ۱۹ بیماری نو ظهوریی است که هیچ چیزی برای پیش بینی ندارد و با توجه به شیوع موج سوم آن در دنیا به هر شکل نمی شود هیچ چشم اندازی برایش متصور شد و توصیه من به همه مردم این است که به توصیه های بهداشتی توجه کنند.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.