پژوهشگر و فردوسی شناس برجسته خراسان رضوی گفت: کاری که فردوسی برای ماندگاری زبان فارسی و تقویت و بازتولید هویت ملی ایران کرد، مرحوم استاد "محمدرضا شجریان" با آواز خود برای هویت فعلی ایران انجام داد و او را به فردوسی روزگار خود در عرصه آواز ایرانی مبدل ساخت.

شجریان فردوسی عرصه آواز ایرانی بود

به گزارش قدس آنلاین، محمدجعفر یاحقی خاکسپاری پیکر مرحوم استاد شجریان در آرامگاه فردوسی را اقدامی ستودنی دانست و افزود: مردم قدرشناس شجریان هستند و حضور پرشور آنان در مراسم خاکسپاری استاد نشان از همین قدرشناسی دارد.

وی ادامه داد: هنگامه‌ای که اکنون در فضای مجازی برای مرحوم استاد شجریان برپا شده است و ابراز احساسات مردم و اشکهایی که برای این مرد بزرگ ریخته می‌شود نشان از این موضوع دارد که چه قدر همه ایرانیان، فارسی زبانان و آریایی‌ها انسانهای هنرشناسی هستند و این شوخی نیست.

استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: شجریان سلطان قلبهاست و به یاد ندارم که فردی به اندازه شجریان در حوزه غیرسیاسی به ویژه هنر توانسته باشد این گونه بر دلها حکومت کند، همه شجریان را دوست دارند و حتی کسانی که بنا بر مصلحتهایی علاقه خود را ابراز نمی‌کنند از ته دل به خسروی آواز ایران علاقه دارند.

یاحقی افزود: طیف وسیعی از مردم که از زمان وخیم شدن حال استاد شجریان تا مراسم خاکسپاری در آرامگاه حضور داشتند، شور و شیفتگی خود را نشان دادند و همچنین ابراز احساسات مسوولان سیاسی و فرهنگی کشورهای دیگر، حکایت از این نکته دارد که مرحوم استاد شجریان یک شخصیت فراملی است که من چنین توفیقی برای یک هنرمند ایرانی تاکنون به یاد ندارم.

وی اضافه کرد: استقبال از مراسم خاکسپاری مرحوم شجریان در حالی شکل گرفت که محدودیتهای ناشی از شیوع کرونا بر جامعه حاکم بود و اگر این محدودیت وجود نداشت، استاد دنیایی را به تصرف خود درآورده بود و شور و هیجان دیگری در کشور برپا می‌شد.

این پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی گفت: خوشبختانه مسوولان نیز هماهنگی خوبی برای برگزاری مراسم خاکسپاری انجام دادند و به عقیده من برای یک هنرمند کم توفیقی نیست که مردم برای او گریه و عزاداری برپا کنند آن هم در شرایط خاصی که اکنون بر کشور حاکم است.

یاحقی افزود: طیف وسیع دوستداران مرحوم استاد شجریان هر انسانی را به حیرت می‌اندازد و معجزه هنر را ثابت می‌کند، این معجزه هنر است که بر دلها سوار می‌شود و در این روزگاران کمتر کسی مانند شجریان پیدا می‌شود که چنین توفیق بزرگی نصیبش شود.

وی اضافه کرد: احساساتی که مردم نثار استاد شجریان کردند جاودانه است چرا که از عمق وجودشان نشات می‌گیرد و هرگز از آن کاسته نمی‌شود بلکه به نسلهای بعدی نیز منتقل می‌گردد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.