حجت الاسلام عبدالعلی پاکزاد با اشاره به وقایع مهم دهه آخر ماه صفر این دهه را دهه بصیرت افزایی، ایستادگی در برابر ظالم، بخشش دیگران و مهربانی با آنها توصیف کرد.

دهه آخر صفر، دهه بصیرت حسینی، مقاومت پیامبرگونه، کرامت حسنی و رأفت امام رضایی است

حجت الاسلام عبدالعلی پاکزاد استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین با اشاره به اینکه در دهه آخر ماه صفر قرار داریم به بیان ویژگی‌های این دهه پرداخت و گفت: ابتدای این دهه همزمان با اربعین سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین بود که امسال با توجه به شرایط کرونایی به جای آنکه قدم‌ها راهی کربلا شود، دل‌ها عازم این صحن و سرا شدند و مردم ملل اسلامی در خانه‌های خودشان با سالار شهیدان ارتباط گرفتند و این نکته را به جهانیان گوشزد کردند که اگر چه شرایط امسال مساعد نیست، اما ارتباطشان با امام حسین(ع) قطع ناشدنی است.

حجت الاسلام پاکزاد افزود: در روایتی از پیامبر اکرم(ص) روایت شده است که فرمود: "ان لقتل الحسین(ع) حرارة فی قلوب المؤمنین لایبرد ابدا" شهادت امام حسین(ع) حرارتی را در قلوب مؤمنین قرار می‌دهد که هرگز به سردی نمی‌گراید. هر روز که می‌گذرد عشق و محبت و علاقه و ارادت دوستداران آن حضرت به ایشان بیشتر و عمیق‌تر می‌شود. این آیه قرآن در سوره شوری که فرموده است: «قل لا اسئلکم علیه اجرا الا المودة فی القربی» روز به روز تفسیرش آشکارتر می‌شود. آن نکته مهم زیارت امام حسین(ع) که مرحوم شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان آورده این است که "لسیتنقذ عبادک من الجهالة" حسین بن علی(ع) قیام کرد تا مردم از جهالت برهاند؛ زیرا مقابل جهالت دانایی و بصیرت و این مهم می‌تواند اخلاق و رفتار ناهنجار جامعه را به رفتار خوب و هنجار تبدیل کند.

استاد حوزه دانشگاه ادامه داد: در قرآن کریم آنجا که جریان حضرت موسی و سحره فرعون اشاره می‌کند به نقش دانایی پرداخته و می‌فرماید که وقتی سحره فرعون به موسی کلیم الله ایمان آوردند، فرعون عصبانی شد و آنها را توبیخ و تهدید کرد و گفت پای شما را از جهت خلاف هم می‌برم، اما سحره فرعون در برابر این تهدید و توبیخ ایستادگی کردند، شجاعت به خرج دادند و به بیان قرآن کریم گفتند: «قالُوا لَنْ نُؤْثِرَکَ عَلی‌ ما جاءَنا مِنَ الْبَیِّناتِ» هرگز ما تو را بر دلایل آشکاری که برایمان آمده است مقدم نمی‌داریم. برخی از مفسرین مانند صاحب تفسیر نمونه در ذیل این آیه می‌نویسد بینات اشاره به این است که ساحرین علم سحر داشتند و دانستند که کار موسی با کار خودشان تفاوت دارد.

وی تاکید کرد: بنابراین آنها به خاطر دلایل روشنی که دیدند در برابر فرعون ایستادگی کردند و تسلیم تهدید و توبیخ فرعون نشدند؛ منظور این است که پیام اصلی نهضت امام حسین(ع) این بود که مردم از جهالت خداحافظی کنند و به سمت دانایی و بصیرت رهنمون شوند.

حجت الاسلام پاکزاد با اشاره به شهادت امام حسن مجتبی(ع)، امام رضا(ع) و رحلت پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) در دهه آخر ماه صفر گفت: این شهادت سه گانه این پیام را دارد که ما در برابر ظلم و طاغوت وظیفه ایستادگی داریم. یعنی اگر مستضعف نیستیم و راه تدبیر و چاره در دستمان است، وظیفه داریم در برابر دشمن ایستادگی کنیم. پیامبر اکرم(ص) پس از آنکه از مکه به مدینه هجرت نمود وقتی برایش توان حاصل شد در برابر دشمنان ایستادگی و نهایتا مکه را فتح کردند.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: پیامبر اکرم(ص) این درس را به ما داده است که با حربه اعتقادی و اخلاقی می توان بر قلوب مردم مسلط شد. برخی از افراد که مسلمان شدند به خاطر آن رفتار صحیح پیامبر اکرم(ص) بود که قرآن کریم اشاره می‌کند: «وَلَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ» ای پیامبر اگر خشن بودی، مردم از اطرافت پراکنده می‌شدند لذا از ویژگی‌های این دهه آخر، این است که باید در برابر تحریم و دشمن ایستادگی کرد و تدبیر و چاره اندیشید تا مکر دشمنان را بتوانیم از بین ببریم.

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین درس های زندگی و شهادت امام حسن مجتبی(ع) آن است که در این شرایط کرونایی توجه خود را به همنوعانمان بیشتر کنیم. در منتهی الآمال آمده است که امام حسن(ع) سه بار اموال خود را بین فقرا تقسیم کرده است. من و شما در این شرایط حساس وظیفه داریم تا به فکر هم نوع خود باشید و آلام آنها را با نیکی‌های اخلاقی و انفاق مالی کمتر کنیم.

حجت الاسلام پاکزاد در ادامه سالروز شهادت امام رضا(ع) را یادآور شد و گفت: زندگی امام هشتم سرشار از نیکی‌هاست که یکی از این نیکی ها رأفت و مهربانی به دیگران است. وقتی به زیارت ایشان می‌رویم می‌گوییم السلام علیک یا امام الرئوف. بنابراین باید از ایشان بیاموزیم، کدورت‌ها و دل تنگی‌ها را کنار بگذاریم و خود را به صفت رأفت امام رضا(ع) آراسته کنیم و نسبت به هم مهربان باشیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.