دولت دونالد ترامپ در راستای کارزار فشار حداکثری روز پنجشنبه  با تحریم ۱۸ بانک دیگر ایرانی مدعی شد تحریم بخش مالی و تجاری ایران را کامل کرده است، اما هم نوع واکنش بازارهای مالی ایران به این رویداد، هم بازخوردهای بین‌المللی این اتفاق و هم بررسی سوابق تحریم‌های یکجانبه آمریکا نشان می‌دهد این ادعا با واقعیت همخوانی ندارد.

آخرین تیر مشقی تفنگ تحریم‌های ترامپ

قدس آنلاین: وزارت خزانه‌داری امریکا روز پنجشنبه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که نام ۱۸ بانک ایرانی به فهرست شرکت‌های تحت تحریم دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (اوفک) که از نهادهای زیرمجموعه این وزارتخانه به شمار می‌رود، اضافه شده است.

دستپخت سناتورهای جمهوریخواه و ذوق ترامپ

تحریم‌های جدید آمریکا علیه باقی مانده بانک‌های ایرانی به تعبیر مقامات واشنگتن به پیشنهاد شمای از سناتورهای جمهوری‌خواه در دستور کار دولت ترامپ قرار گرفت.

کمتر از یک ماه پیش، یعنی اواخر شهریور ماه بود که شش نفر از سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا از ترامپ درخواست کردند همه بخش مالی ایران را تحریم کند.

«مارکو روبیو»، «تام کاتن»، «جان کورنین»، «تد کروز»، «ریک اسکات» و «تام تیلیس» شش سناتوری هستند که نامه درخواست تحریم بخش مالی ایران را امضا کردند.

سناتورهای نامبرده تأکید کردند، هنوز چهارده بانک ایرانی آزاد و به شبکه سوئیفت وصل‌اند که باید در لیست تحریم‌های آمریکا قرار بگیرند.

شش سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی در نامه خود به ترامپ عنوان کردند که باید دسترسی ایران به نظام مالی جهانی به‌طور کامل قطع شود و ترامپ هم در آستانه انتخابات و در شرایطی که از رقیب دموکرات خود عقب مانده بود به شدت از این ایده استقبال کرد و ظرف ۳ هفته آنرا به اجرا گذاشت.

تحریم‌های جدید حتی فعالیت صرافی‌های ایران را هم تحت پوشش قرار داده و از مبادلات مالی و دلاری آنها ممانعت بعمل خواهند آورد.

آمریکا به دنبال مسدود کردن کانالهای دارو و غذا

این تحریم‌ها و اهداف آن آنقدر بی رحمانه و سخت دیده شده‌اند که «ایلهان عمر» عضو زن مسلمان مجلس نمایندگان آمریکا و از منتقدان سرسخت ترامپ روز جمعه در پیامی توییتری نوشت: این تحریم‌های جدید خرید غذا و دارو را برای مردم ایران سخت‌تر و نزدیک‌تر متحدان ما را دورتر می‌کند و مطلقا هیچ چیزی به منافع آمریکا نمی‌افزاید.

ایلهان عمر: آمریکایی ها از سفیدپوستان بیشتر بترسند - ایرنا

وی گفت: مثل همیشه ترامپ، پمپئو و آبرامز به شکل حیرت‌انگیزی بی‌رحم و از لحاظ راهبردی سردرگم هستند.

محمدجواد ظریف نیز در واکنش به این تحریم‌ها در توئیتی نوشت: در میانه همه‌گیری کرونا، رژیم ایالات متحده درصدد نابود کردن کانال‌های باقی‌مانده برای پرداخت‌ پول دارو و غذا است.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه نوشت: ایرانیان این آخرین سبُعیت‌ها را نیز از سر خواهند گذراند. اما تبانی برای گرسنگی‌دادن یک ملت، جنایت علیه بشریت است. آمران و مجریان که پول‌های ما را بلوکه کنند به دست عدالت سپرده خواهند شد.

رئیس جمهور روحانی هم در واکنش به این تحریم‌ها، تلاش‌های آمریکا برای ایجاد موانع و مشکلات جدی در نقل و انتقال ارزی برای تامین دارو و غذا را ظالمانه، تروریستی و غیرانسانی خواند و تاکید کرد که آمریکایی‌ها تاکنون هر کاری علیه ملت بزرگ ایران می‌توانستند انجام داده‌اند و با این نوع اقدامات ضدانسانی و حقوق بشری نمی‌توانند مقاومت ملت ایران را بشکنند.

با این حال حسن روحانی روز جمعه در پی گزارش رئیس کل بانک مرکزی از روند تأمین ارز کالاهای اساسی و دارو در چارچوب برنامه تدوینی دولت و تلاش‌های ضد ایرانی دولت آمریکا، ضمن قدردانی از تلاش‌های بانک مرکزی و بانک‌های فعال در تأمین نیازهای اساسی مردم اظهار داشت: اقدامات دولت آمریکا در چارچوب تلاش‌های تبلیغاتی-سیاسی با اهداف داخلی خودشان است.

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی هم پس از امضای فرمان اجرایی ترامپ برای اجرای این تحریم‌ها تحریم‌های جدید آمریکا معافیت‌های قبلی دارو و کالاهای اساسی را لغو نکرده و بانک‌هایی که در این مرحله مشمول تحریم ثانویه شده‌اند، همچنان از سوئیفت استفاده کرده و به کار تأمین مالی کالاهای اساسی ادامه خواهند داد.

وی گفت: دولت آمریکا به بهانه های مختلف، موانع و مشکلات جدی در نقل و انتقال ارزی برای تامین دارو و غذا ایجاد می‌کند، ولی با تلاش بانک مرکزی، بانک‌ها و تجار، با استفاده از روش‌های خاص نگذاشتیم کمبودی از این لحاظ ایجاد شود.

وی تاکید کرد: بانک‌های خارجی که با این بانک‌ها مبادلاتی داشتند، عملا معافیت‌ها و مجوزهای لازم را برای تأمین مالی مبادلات دارو و محصولات غذایی دریافت کرده‌اند.

تحریم های تکراری با عناوین جدید

اما آنگونه که حمید قنبری مدیرکل بین‌الملل بانک مرکزی می‌گوید همه بانک‌هایی که نام آن‌ها به عنوان تحریم شده، اعلام شد قبلاً هم در فهرست تحریم‌های آمریکا وجود داشتند.

مدیرکل بین‌الملل بانک مرکزی: توافق ارزی میان ایران و عراق در مراحل نهایی

در واقع دولت ترامپ تجحریم های کلی و ثانویه علیه اقتصاد ایران را  بخش بندی کرده و هر از چند گاه یک بار با عناوین متفاوت به عنوان تحریم‌های جدید اعلام می‌کند تا از این مسیر یک عملیات روانی و تبلیغاتی را برای متشنج کردن فضای اقتصادی ایران و بهره برداری سیاسی به نفت ترامپ در رقابت های انتخاباتی به راه اندازد.

در حقیقت وقتی که وزارت خزانه داری امریکا با مدیریت فکری استیون منوچین دسترسی ایران به دلار و مبادلات دلاری را از گذشته ممنوع ساخته و تمامی بانک های دنیا را برای مبادله با ایران تهدید به مجازات نموده است، ولو انکه دسترسی این ۱۸ بانک به سویفت هم تا پیش از این بسته نشده بود، عملا مبادلات مالی آنها با بانکهای خارجی ممکن نبود.

حالا اما معاون بانک مرکزی به این واقعیت استناد می‌کند که  نوع اعلام این خبر نشان می‌دهد که قرار نیست اتفاق جدیدی رخ دهد. برای این که یک مجموعه مالی را مورد فشار قرار دهند تحریم آن را از قبل اعلام نمی‌کنند و بعد از چندین سال این موارد را در یک شب اعلام می‌کنند.

قنبری خاطرنشان می‌کند: می‌بینیم که با اثرات رسانه‌ای ماه هاست اعلام می‌کنند می‌خواهیم تحریم کنیم. در مواردی که یک بانک اولین بار است که تحریم می‌شود می‌تواند بر روابط اقتصادی اثر گذار باشد، اما هم اکنون تحریم‌های بانک‌های ایران تنها اثرات سیاسی دارد.

تحلیل میدانی صفر برای تحریمهای جدید

نشانه‌های میدانی هم با این تحلیل تطابق دارد زیرا با وجود انکه مقامات وزارت خازنه داری آمریکا مدعی هستند نظام مالی و بانکی ایران را بطور کامل تحریم کرده‌اند اما این خبر نه در بورس ایران تاثیر معنا داری نشان داده و شاخص‌ها را جابجا کرده است و نه در بازار ارز نوسانات شوک دهنده و قابل تفسیر و تحلیل در ارتباط با این موضوع رخ داده است.

با این حال موج جدید فشارهای آمریکا و جنبه روانی و تنبیهی تحریمهایی که چندیند و چند باره و به صورت همپوشان اعمال می‌شوند بی شک مبادله و تجارت با ایران را برای کشورها و شرکتها و بناک های خارجی دشوارتر و نگران کننده تر می‌کند و بالطبع دسترسی ایران به اقلام مورد نیاز خود از جمله دارو و غذار را آنگونه که محمد جواد ظریف هم گفته است دشوارتر خواهند ساخت.

از همین روست که  مقامات آمریکایی همزمان با این تحریم ها به تهران پیشنهاد کمک‌های دارویی برای مقابله با کرونا را ارائه می‌دهند تا از تبعات و بازتاب های منفی تحریم هایی که حتی بخش دارو و غذا را هدف قرار گرفته و به قول ظریف می‌خواهد دسترسی ایران به این اقلام را سخت‌تر کند بگریزند.

در همین رابطه یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با قدس آنلاین می‌گوید ما مدتهاست که در تحریم هستیم و بالاترین سطح تحریمی ممکن برای اعمال علیه یک کشور درم ورد جمهوری اسلامی ایران اعمال شده از تحریم نفت و ممانعت از انتقال پول به کشور گرفته تا ممنوعیت و جلوگیری از فروش و انتقال کالا اعم از دارو و غذا به ایران در شرایط همه گیری کرونا برای فشار مضاعف بر مردم ایران و حتی تحریم شخصیت های سیاسی و اقتصادی و نظامی ایران.

احسان ارکانی :: خبرگزاری خانه ملت

احسان ارکانی می‌افزاید با وجود این و در شرایطی که آمریکایی ها هر چند روز یک بار مدعی اعمال تحریم‌های جدید هستند، عملا هیچ اتفاق جدید رخ نداده و همانطور که مقام معظم رهبری تاکید فرمودند ما باید فارغ از این تحریم‌ها و عملیات روانی کشور و اقتصاد آنرا به جلو ببریم و با تکیه بر ظرفیت‌هایی که  اقتصاد مقاومتی ایجاد کرده به فکر عبور از مشکلات با نبوغ و ابتکار و توان داخلی باشیم و به این فکر کنیم که تحریم سال‌ها با ما بوده و خواهد بود، در این شرایط چه باید بکنیم!؟.

نماینده مردم نیشابور با بیان اینکه وقتی این نگاه بر ذهنیتس مسئولین ما حاکم باشد، بدون دل خوش کردن به گشایش‌های خارجی و وعده‌های قدرتهای غربی برای برخی گشایش‌ها و کانال‌های مالی نظیر اینستکس و امثالهم که هیچ گاه هم اجرایی نشدند، با نگاه به داخل باید کشور را به جلو ببرند، تصریح می‌کند: ما با فعالان اقتصادی که در تماس هستیم، اکثریت‌شان می‌گویند با تحریم‌های آمریکا مشکلی ندارند و راه‌های دور زدن آنرا در این سال‌ها آموخته اند.

ارکانی تصریح می‌کند: مشکل عمده کشور ما امروز تحریم‌های داخلی، سوء مدیریت داخلی و قوانین دست ‌و پاگیری است که مانع تولید، افزایش ظرفیت‌های تولیدی و اقتصادی و در یک کلمه کم توجهی به اقتصاد مقاومتی است.

وی ی‌گوید امیدواریم باتوجه دولت به این بخش و با مشارکت مجلس به جایی برسیم که بود و نبود تحریم ها اساسا تاثیری بر اقتصاد ما نداشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علي ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
    0 0
    سفره مردم را بي تدبيري دولت كوچك كرده است نه تحريم ها بانك مركزي به هر بهانه اي كه شده قيمت ارز را گران ميكند تا از اين راه جيب مردم را خالي و خزانه دولت را پر كند . دولت هم از اين سر و صدا ها بيشترين سود را عايد خود مي كند ، تحريم و كرونا دو بازوي كمك براي پوشاندن بي تدبيري و تنبلي دولت است . به هوش باشيد با آدرس غلط دولتمردان به چاه نيفتيد .