شهرکرد- کلنگ راه آهن مبارکه - سفیددشت-شهرکرد در سال ۹۰ بر زمین خورده است که با اجرای این پروژه تحول بزرگی در بخش‌های مختلف چهارمحال و بختیاری ایجاد می‌گردد، اما بعد از گذشت ۹ سال مسئولین وعده تکمیل زیرساخت‌های آن را تا پایان عمر دولت، دوازدهم می‏‌دهند.

۹ سال انتظار، برای شنیدن سوت قطار در بام ایران

به گزارش قدس‎آنلاین از چهارمحال و بختیاری راه‌آهن از مبارکه به سفیددشت به شهرکرد به عنوان یکی از مهم‌ترین اهداف سال ۹۰ با هدف جابجایی بار و مسافر به دولت پیشنهاد می‌شود که تکمیل آن تحول بزرگی در بخش‌های مختلف چهارمحال و بختیاری ایجاد می‌کند و چند کیلومتر از مسیر این طرح با راه‌آهن اصفهان – شهرکرد – اهواز مشترک است که مدیران ذیربط برای تحقق این هدف اقداماتی را هرچند کم یا زیاد انجام داده‌اند.

طبق تحقیقات انجام شده مشخص است که پیشرفت فیزیکی طرح نسبت به زمانبندی مطرح شده به کندی پیش رفته و طی ۹ سالی که از پیشنهاد طرح می‌گذرد هنوز زیرساخت‌های آن نیز مهیا نشده است و این در حالی است که دولت اتمام زیرساخت‌های راه‌آهن را تا پایان عمر خود وعده داده است حال جای این سوال است، زیرساخت‌هایی که طی ۹ سال پیشرفت چندانی نداشته در این چندماه آینده به سرانجام خواهد رسید؟

در این گزارش با چند نفر از مسئولان ذیربط به گفت‌وگو نشسته‌ایم تا از تأثیرگذاری این پروژه عظیم بر حمل‌ونقل و نقش آن در ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای استان باخبر شویم و در جریان روند و پیشرفت فیزیکی این مجموعه قرار بگیریم که جزییات گزارش را در ادامه می‌خوانید.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار قدس‎آنلاین در شهرکرد، گفت: کل اعتبار این پروژه تا پایان سال ۹۷ مبلغ ۴۰ میلیارد تومان بود و در سال ۹۸ اقدامات خوبی برای تأمین اعتبار و سرعت بخشی به عملیات اجرایی طرح از سمت مسئولان استان انجام شد که سبب مصوب شدن ۱۰۱ میلیارد و ۷۹۰ میلیون تومان و تخصیص ۸۷ میلیارد تومان شد.

علی شهریارپور، ادامه داد: در سال ۹۹ بر اساس تفاهمنامه منعقد شده ما بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه کشور برای سرعت بخشی به عملیات اجرایی طرح  مقرر شد ۶۵۰ میلیارد تومان دیگر برای این پروژه اختصاص یابد که در قانون بودجه سال جاری تا مبلغ ۲۵۰ میلیارد تومان با تخصیص ۱۰۰ درصد به این طرح اختصاص یافت و با هماهنگی و پیگیری‌های انجام شده مقرر گردید در روزهای آینده مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز به پروژه اختصاص یابد و ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر برای تکمیل زیرساخت‌های پروژه مورد نیاز است که براساس پیشرفت کار و هزینه کرد اعتبارات تخصیص یافته به پروژه اختصاص خواهد یافت.

وی، اظهار کرد: با اکتساب اعتبارات فوق زیرساخت‌ پروژه تا پایان فعالیت دولت دوازدهم تکمیل خواهد شد که پس از آن اقدامات لازم برای ریل‌گذاری طرح صورت می‌پذیرد.

شهریارپور در پایان با اشاره به اینکه طرح‌ها طبق اولویت‌بندی بودجه دریافت می‌کنند و عمده فعالیت این پروژه در دو سال گذشته صورت گرفته لذا اعتبار لازم در سال جاری تخصص یافت، گفت: افزایش مابقی بودجه نیز متناسب با افزایش تورم و تخصیص اسناد خزانه لحاظ خواهد شد.

وعده یک ساله، بعد از ۹ سال عملی نشده است

علی نیکزاد، وزیر راه و شهرسازی وقت در آئین کلنگ زنی از  افتتاح فاز نخست تا پایان سال ۹۱ خبر داده بود این درحالیست که این فاز بعد از ۹ سال تنها ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و حتی به نیمه راه هم نرسیده است.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان چهار محال و بختیاری رابطه با پیشرفت فیزیکی زیرساخت‌های راه‌آهن مبارکه به سفیددشت - شهرکرد با اشاره به اینکه این مجموعه به چهار قطعه تقسیم شده است، بیان کرد: قطعه اول از حسن‌آباد مبارکه تا نزدیک سفید دشت می‌باشد که حدود ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب خاک‌برداری و حدود ۸۰۰ هزار متر مکعب خاک‌ریزی شده است.

حمید ربیعی با اشاره به اینکه قطعه دوم از سفیددشت تا گردنه زردیار می‌باشد و حدود ۹۲ درصد پیشرفت کرده، گفت: قطعه سوم نیز از گردنه زردیار تا منطقه ویژه اقتصادی ادامه دارد که تنها ۱۰ درصد پیشرفت داشته و حجم خاکبرداری در این قطعه به حدود ۳۰۰ هزار مترمکعب و خاکریزی آن به ۱۷۰ هزار مترمکعب می‌رسد.

وی با بیان اینکه در قطعه چهارم که از منطقه ویژه اقتصادی تا میدان قمربنی هاشم(علیه السلام) شهرکرد ادامه دارد با مشکلاتی مواجه هستیم، اظهار کرد: عمده مساحت قطعه چهارم به زمین‌های کشاورزی می‌رسد که باید مشکل تملک اراضی آن حل شود، همچنین ایستگاه شهرکرد به مناصقه گذاشته شده و به محض اعلام آمادگی پیمانکار فعالیت در این ایستگاه نیز آغاز خواهد شد.

بی‏‌مهری مسئولین کشور به چهارمحال و بختیاری

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان با اشاره به اینکه سرعت قطار مسافربری در دشت حداکثر به ۱۶۰ کیلومتر و در کوهستان حداکثر  به  ۱۲۰ کیلومتر و سرعت قطار باربری در دشت حداکثر به ۱۲۰ کیلومتر و در کوهستان حداکثر به ۸۰ کیلومتر می‌رسد، توضیح داد: طول کل راه‌آهن ۹۲ کیلومتر است و مجموعأ ۱۵ تونل به طول ۵ هزار و ۲۸۴متر در این مسیر احداث خواهد شد که تا کنون یک هزار و ۲۵۰ متر آن حفاری شده است همچنین طول پل‌های این مسیر نیز به ۲هزار و ۴۸۵متر می‌رسد.

ربیعی با بیان اینکه ۶۵۰ میلیارد تومان برآورد هزینه جهت تکمیل زیرسازی شده است، افزود: موافقتنامه‌ای با سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت شهر و شهرسازی مبادله شده و در ۲۵۰ میلیارد به این پروژه اختصاص داده شده همچنین قول مساعد جهت تخصیص ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر در سال جاری یعنی تا اواخر تیرماه سال ۱۴۰۰ نیز داده شده است.

وی در پایان در پاسخ به کند بودن روال زیرساختی راه‌آهن تصریح کرد: این پروژه تا کنون مشکل اعتبار داشته و تنها در ۱ الی۲ سال گذشته اعتبارات لازم به آن تخصیص داده شده که این تقسیم‌بندی بودجه نیز اولویت‌بندی و مراحل قانونی دارد که پس از طی شدن همه مراحل بودجه لازم به این پروژه اختصاص داده شده که بعد از اتمام پروژه‌های استان‌های دیگر نوبت به اجرای این طرح در استان چهارمحال و بختیاری رسیده و این مراحل از دست ادارات خارج بوده است، البته با افزایش تورم ممکن است مقدار اعتبارات مورد نیاز جهت تکمیل زیرساخت‌ها نیز افزایش یابد و اگر تملک اراضی با موفقیت انجام شود این پروژه تا پایان عمر دولت انجام و ریل‌گذاری آن به دولت بعدی منتقل می‌شود.

عدم تحقیق بر تأثیر گذاری پروژه بعد از ۹ سال

با توجه به اینکه با اجرای پروژه راه‌آهن چهارمحال و بختیاری، تحول بزرگی در جابجایی و حمل و نقل ریلی مسافر و کالا، بین استان‌های بزرگ و صنعتی کشور رخ می‌دهد و فاصله استان‌های جنوبی تا مرکز کشور حدود ۵۰۰ کیلومتر کوتاه‌تر می‌شود به سراغ مدیرکل اداره حمل‌ونقل رفته‌ایم تا از تأثیرگذاری راه‌آهن بر وضعیت حمل و نقل استان جویا شویم.

عزیزالله روشن،  مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: قطعاً ساخت و افتتاح این پروژه در توسعه وضعیت حمل و نقل استان تاثیرگذار خواهد بود اما پاسخگویی به این سوال نیاز به مشورت و مطالعه کارشناسان دارد که بعد از افتتاح این پروژه تحقیقات آغاز می‌شود تا تاثیر گذاری آن را بسنجیم.

موانع سد راه

جالب است که بعد از ۹ سال هنوز تحقیقاتی راجع به تأثیر این پروژه بر وضعیت استان صورت نگرفته است و شاید علت عدم پیشرفت پروژه نیز همین موارد باشد، در ادامه این گزارش به سراغ فرماندار رفته‌ایم تا از وضعیت زیرساخت‌های قطعه چهارم راه‌آهن جویا و از علت عدم پیشرفت این قسمت مطلع شویم.

عبدالعلی ارژنگ در گفت‌وگو با خبرنگار قدس‌آنلاین با بیان اینکه این پروژه به چهار منطقه و چهار ایستگاه تقسیم شده است، اظهار کرد: یک ایستگاه درجه یک در شهرکرد، یک ایستگاه درجه دو در سفید دشت و دو ایستگاه درجه سه در مبارکه و منطقه ویژه اقتصادی احداث خواهد شد.

وی ادامه داد: منطقه چهارم این پروژه از منطقه ویژه اقتصادی تا میدان قمربنی هاشم (ع) ادامه دارد که حدود ۲ ماه است عملیات اجرایی به صورت جدی در این منطقه آغاز شده و تا کنون ۴ الی ۵ کیلومتر کار زیرساخت در منطقه ویژه انجام شده است.

فرماندار شهرکرد با اشاره به اینکه کم بود اعتبار، مشکلات حقوقی و تملک اراضی دلایل اصلی عدم پیشرفت در این منطقه است، گفت: برخی از زمین‌های این پروژه در نزدیکی پادگان سپاه قرار دارند و بخش عمده آن‌ها از زمین‌های کشاورزی هستند که مشکلات حقوقی و تملک اراضی را در پیش داشته و روند حرکت پروژه را کند کرده که تا حدودی رفع شده و اخیرا با دستور استاندار رفع مشکلات و موانع سرعت پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه اعتبارات تخصیص داده شده تا کنون صرف فعالیت در مناطق ۱ تا ۳ شده است، ادامه داد: این پروژه از ابتدا دارای مشکل اعتبار بوده که با سفر معاون رئیس جمهور به استان تا حدودی حل شده است.

ارژنگ در پاسخ به این سوال که آیا پروژه‌ای که طی ۹ سال هنوز پیشرفت چشمگیری نداشته ظرف چندماه پایانی عمر دولت تکمیل خواهد شد؟ پاسخ داد: مشاوران و متولیان امر به دستور دولت برای هر کیلومتر این مساحت برنامه‌ریزی کرده‌اند که طبق صحبت‌های گذشته قرار است تا پایان خردادماه زیرساخت‌ها به پایان برسد که امیدواریم در عمل نیز به این برنامه‌ها جامعه عمل پوشانده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.