همدان- اردیبهشت سال ۹۶ که منبت ملایر پس از طی مسیری پرفراز و نشیب ثبت ملی شد، صاحبان شهر ملی منبت، پا را فراتر گذاشته و عزم خود را برای جهانی‌شدن این شهر جزم کردند و درنهایت طبق قوانین و مقررات شهرهای جهانی صنایع‌دستی، پرونده‌ای پربار از هنر منبت تهیه و با هماهنگی و حمایت‌های وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، روند جهانی‌شدن را آغاز کردند اما متأسفانه با شیوع بیماری کرونا و این روزها با گرانی لجام‌گسیخته قیمت‌ها دست منبت‌کاران استان همدان در پوست گردو مانده است.

« پایتخت منبت ایران » چوب گرانی  را می خورد؛ دست تولیدکنندگان در پوست گردو

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: شهرستان ملایر به‌عنوان مهم‌ترین مرکز منبت ایران در استان همدان اسم و آوازه‌ای جهانی دارد و این صنعت تنها در همین شهر توانسته در قالب پنج هزار واحد تولیدی و اشتغال‌زایی حدود ۲۵ هزار نفر را به‌طور مستقیم و ۳۵ هزار نفر را به‌طور غیرمستقیم با خود درگیر کند.

گفتنی است در ملایر سالانه بیش از ۶۰ هزار دست انواع مبل و منبت تولید می‌شود که این میزان ۶۵ درصد تولید کشور است.

تهیه مواد اولیه باقیمت بالا، بیمه فعالان مبل و منبت و خام فروشی محصولات دغدغه تولیدکنندگان مبل و منبت ملایر است که این روز ها به دلیل تلاطم قیمت ها در بازار بیش از هر چیز دیگری موجب نارضایتی آن ها شده است.

تعطیلی بازاری در قامت جهانی آن‌هم در نخستین سال جهانی‌شدنش، ضربه بزرگی به هنر صنعت مبلمان منبت ملایر بود که شاید آسیب کرونا به این حوزه به این سادگی قابل جبران نباشد؛ بازاری که پس از گذران نوروز در تکاپوی جشنواره تابستانی بود، اما بازهم کرونا مانع این فستیوال بزرگ در جنوبی‌ترین شهر استان همدان شد.

رکود کارگاه‌های تولیدی

رضا خراط یکی از فعالان این صنعت به ما می‌گوید: آن‌قدر قیمت چوب افزایش‌یافته است که تمامی تولیدکنندگان از خرید آن عاجز ماندند.

وی در این رابطه اذعان می‌کند: چوبی که تا یک سال پیش تولیدکنندگان باقیمت یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌خریدند، حالا به ۱۴ میلیون تومان رسیده است.

وی با اشاره به این موضوع که تأمین مواد اولیه همچون چوب و پارچه از مشکلات اصلی حوزه مبل و منبت است می‌افزاید: متأسفانه قیمت اسفنج نیز بیش از چهار برابر افزایش قیمت داشته که چنین چیزی در دنیا بی‌سابقه است و این صنعت را با مشکل جدی مواجه کرده است.

گره خوردن مواد اولیه با ارز

وی بابیان اینکه بیشتر مواد اولیه وارداتی بوده لذا باقیمت ارز در بازار گره‌خورده است ادامه می‌دهد: مدتی به علت شیوع کرونا و بسته شدن مرزها با کمبود مواد اولیه مواجه بودیم و در حال حاضر نوسانات بازار ارز خرید چوب‌های وارداتی را برای تولیدکننده سخت کرده  و لذا این صنعت را به سمت رکود کشانده است.

وی با اشاره به این موضوع که پارچه‌های داخلی تنوع زیادی ندارند و ما مجبوریم از پارچه‌های وارداتی استفاده کنیم اظهار می‌کند: اگر دولت می‌توانست کارخانه‌های پارچه‌بافی را در منطقه راه‌اندازی کند  کمک زیادی به تولیدکنندگان می‌شد.

خراط بیان می‌کند: در کنار مبل، سایر مصنوعات همچون میز غذاخوری، میز مطالعه، صندلی، تخت خواب و آثار تزئینی هم در کارگاه‌های شهرستان ساخته و وارد بازار می‌شود که مشتری خوبی دارد اما این روزها قیمت مواد اولیه تأثیر سوئی بر بازار خرید گذاشته است.

صنعت مبل نیاز به اصلاحات بنیادی در زمینه کیفیت، رنگ و رویه‌کوبی دارد، در غیر این صورت طی چند سال آینده رقبا گوی سبقت را از ملایر خواهند گرفت

وی عنوان می‌کند: در این شهرستان با چوب‌های راش، گردو، چنار، انواع مبل و منبت در سه نوع مصری، کلاسیک و مدرن و با سبک‌های گل‌درشت، گل ریز، انگلیسی، پشت بیضی، خرچنگی، متکایی، دسته چوبی، نیلوفری، سوزنی، سه‌بعدی، کلاسیک، استیل و راحتی تولید و به بازار عرضه می‌شود.

تلاش برای خروج از بحران

رئیس هیئت‌مدیره بازار مبل ملایر که معتقد است در شرایط فعلی فروش مبل از طریق تبلیغات اینترنتی تنها راه خروج از رکود است اظهار می‌کند: با توجه به شیوع ویروس کرونا و کاهش حضور فیزیکی افراد به‌ویژه برای خرید کالاهای موردنیاز خود در سطح دنیا، به نفع بازار مبل ملایر است که در فضای مجازی خریدوفروش داشته باشد.

شهباز خانی که پایه‌گذار نخستین شهرک صنعتی مبلمان کشور در ملایر است، بیان می‌کند: وقتی می‌دیدم نهالی که سال ۱۳۸۰ توسط هیئت دولت به تصویب رسید و در حاجی‌آباد ملایر احداث شد، حالا رشد کرده و به درخت تنومندی تبدیل و ثبت ملی شده، احساس کردم به یکی از بزرگ‌ترین آرزوهای زندگی‌ام رسیدم و پس از درخواست رئیس هیئت‌مدیره بازار مبل ملایر برای کمک به این صنعت و معرفی آن از طریق صداوسیما، خودم را آماده کردم.

وی اظهار می‌کند: از همین رو سایت فروش اینترنتی مبلمان منبت ملایر طراحی و راه‌اندازی کردیم.

وی با تأکید بر اینکه برای جهانی‌شدن صنعت مبلمان ملایر باید در جهان‌دیده شویم و راه مهم آن راه‌اندازی بهترین سایت اینترنتی است گفت: این صنعت علاوه بر بازار اینترنتی و طراحی سایت معتبر جهانی، نیاز به تغییر، اصلاحات بنیادی در زمینه کیفیت، رنگ و رویه‌کوبی دارد، در غیر این صورت طی چند سال آینده رقبا گوی سبقت را از ملایر خواهند گرفت و شهر جهانی منبت به‌آرامی به جایگاه سنتی خود بازخواهد گشت.

این حامی صنعت مبلمان منبت ملایر با اشاره به دستاوردهای شگرفت این هنر صنعت طی چهار سال گذشته، از مشارکت ضعیف فعالان این صنعت در ایجاد بازار اینترنتی ابراز گلایه کرد و گفت: بدون شک تحقق آرزوهای تاریخی ملایر برای تبدیل‌شدن به قطب اقتصادی غرب کشور و الگوی تمدن اسلامی، نیاز به وحدت و همدلی و تغییر در روش‌های سنتی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.