علی رغم آنکه زردچوبه یک ادویه خوش رنگ با فواید بسیار است اما برخی افراد باید از خوردن آن پرهیز کنند.

دور زردچوبه را خط بکشید اگر این بیماری‌ها را دارید

قدس آنلاین: زردچوبه یکی از ادویه‌های محبوب است که  برای رنگ دادن به غذاها از آن زیاد استفاده می‌شود اما مصرف آن فقط به دلیل رنگ دادن به غذا نبوده است و ویژگی‌های بی نظیری برای سلامت دارد.

علی رغم فواید بسیاری که این ادویه خوش رنگ دارد، اما کارشناسان تغذیه برخی افراد که از مشکلات پزشکی خاصی رنج می‌برند  از مصزف آن منع کرده اند. در این گزارش گروه‌هایی که پزشکان توصیه کرده اند تا از خوردن زردچوبه برحذر باشند، نام بردیم.

زنان باردار و شیرده

زردچوبه یک تقویت کننده عالی سیستم ایمنی بدن است و به طور کلی مصرف آن در غذا  برای خانم‌های باردار و شیرده بی خطر است، زیرا سطح کورکومین در غذاهای پخته شده کم است اما اگر به شکل دارو مصرف شود برای خانم‌های باردار پرخطر خواهد بود چراکه موجب طولانی شدن دوره قاعدگی و تحریک رحم می‌شود که در نتیجه سلامت جنین را به خطر می‌اندازد.

دور زردچوبه را خط بکشید اگر این بیماری‌ها را دارید

افراد مبتلا به کم خونی

کمی خونی زمانی رخ می‌دهد که بدن به اندازه کافی گلبول‌های قرمز تولید نمی‌کند یا به دلیل خونریزی و مشکلات دیگر میزان این گلبول‌ها در بدن کاهش می‌یابد. خوردن زردچوبه به مقدار زیاد برای کسانی که به این مشکل مبتلا هستند موجب جلوگیری از جذب آهن و بدتر شدن شرایط می‌شود.

دور زردچوبه را خط بکشید اگر این بیماری‌ها را دارید



کسانی که از اختلالات خونی رنج می‌برند

افرادی که دچار اختلالات خونی هستند مانند کسانی که داروی رقیق کننده خون مصرف می‌کنند یا کسانی که خون دماغ می‌شوند، باید به شدت از خوردن زردچوبه برحذر باشند، چرا که مصرف آن موجب کاهش سرعت انعقاد خون شده و خطر ایجاد کبودی و خونریزی را افزایش می‌دهد.

دور زردچوبه را خط بکشید اگر این بیماری‌ها را دارید

افراد مبتلا به مرض قند

کسانی که به مرض قند مبتلا هستند باید به رژیم غذایی خود بسیار اهمیت دهند و سطح قند خون خود را به طور دقیق و منظم مدیریت کنند. گفته می‌شود زردچوبه از میزان قند خون می‌کاهد و اگر با احتیاط مصرف نشود میزان قند خون را به شدت کاهش می‌دهد.


افرادی که کلیه‌های سنگ ساز دارند

سنگ کلیه عبارت است از بلورهایی که در نتیجه رسوب املاح و مواد معدنی شکل می‌گیرند. زردچوبه حاوی مقدار زیادی ماده معدنی اگزالات است که موجب تشکیل سنگ کلیه می‌شود؛ بنابراین اگر از این مشکل رنج می‌برید بهتر است که در خوردن زردچوبه محتاط باشید.

دور زردچوبه را خط بکشید اگر این بیماری‌ها را دارید

چه میزان مصرف زردچوبه بی خطر است؟

 زردچوبه اگر به عنوان ادویه در غذا استفاده شود طبیعی است، بنابراین اگر حدود ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ میلی گرم از این طعم دهنده را به غذا اضافه کنید، این مقدار  زیان آور نیست، اما اگر این ادویه را با مکمل‌های غذایی دیگر مخلوط می‌کنید حتما باید با پزشک مشورت کنید.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.