رئیس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد از شناسایی خیابان‌های جمهوری و امام خمینی به عنوان یکی از اصلی ترین کانونهای تجمع موش های فاضلابی در میان ۱۱ کانون شناسایی شده تجمع جوندگان موذی در سطح شهر مشهد خبر داد.

دو خیابان در مشهد  یکی از اصلی ترین مراکز تجمع موش های فاضلابی

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از روابط عمومی معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد، محمد پذیرا با اعلام این خبر اظهار کرد: کنترل جمعیت جوندگان موذی همواره یکی از موضوعات و دغدغه های مدیریت شهری در کلان شهرها بوده و در شهر مشهد نیز به عنوان دومین کلانشهر بزرگ کشور، موضوع مقابله با گسترش جمعیت و حضور این جوندگان در سطح شهر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

پذیرا با اشاره به اقدامات صورت گرفته در خصوص کنترل جمعیت جوندگان موذی در سطح این کلانشهر افزود: در حال حاضر مهمترین گونه جونده موجود در سطح شهر مشهد موش فاضلابی است که با بررسی‌های صورت گرفته در سال ۹۶ بیش از ۶۰ کانون تجمع این موش‌ها در نقاط مختلف شهر شناسایی شد اما با انجام اقدامات پیشگیرانه و کنترل جمعیت این جوندگان از طریق طعمه گذاری توانستیم در سال ۹۸ تعداد این کانونهای تجمعی را به ۱۱ کانون کاهش دهیم.

وی گفت: کانون های فعال تجمع جوندگان موذی در شهر مشهد در مناطق ۱،۲،۶،۷،۸ تمرکز بیشتری داشته و یکی از دلایل حضور آنها در این مناطق عدم رعایت برخی کسبه و مغازه‌داران در خصوص قرار دادن زباله جلوی درب مغازه، پسماندهای خوراکی‌های فست‌فودها و نانوایی هایی است که باعث می‌شود حضور جوندگان به دلیل تامین شدن نیاز غذایی آنها در این مناطق بیشتر شود.

رئیس اداره محیط زیست سلامت و ایمنی شهرداری مشهد تصریح کرد: با توجه به اینکه بیشترین شکایت مردمی از حضور موش های فاضلابی در مسیر کال قره خان بوده است. از ابتدای پاییز طعمه گذاری در سرتاسر مسیر کال قره خان در چند نوبت آغاز شده و پیش بینی می‌شود کاهش قابل توجهی در جمعیت جوندگان موذی در این مسیر صورت گیرد.

پذیرا در خصوص شیوه طعمه گذاری در کانون‌های تجمعی نیز افزود: کانال‌های فعال به صورت یک روز در میان طعمه گذاری می شوند و پس از بازدیدهای روزانه در صورتی که طعمه مصرف شده باشد مجدداً طعمه گذاری صورت میگیرد و در صورتی که طعمه ها دست نخورده باقی مانده بود آنجا لانه کوبی می‌شود و طعمه در مکان‌های فعال قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت حفظ محیط زیست شهری در سال‌های اخیر استفاده از سموم خطرناک برای کنترل جمعیت موش های فاضلابی به طور کامل حذف شد و در حال حاضر تنها از مواد دانش بنیان تولید داخل که با شرایط محیط زیستی کاملاً سازگار هستند و هیچ گونه خطری برای انسان ندارند نسبت به کنترل جمعیت جوندگان اقدام می‌کنیم

 رییس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد در پایان گفت: با رعایت بهداشت عمومی و محیطی، رعایت بهداشت واحدهای صنفی و غذایی در سطح شهر و نریختن زباله های خانگی و خوراکی می توان تا حد قابل توجهی از جمعیت این جوندگان را کنترل کرد و از شهروندان عزیز تقاضا می شود در صورت مشاهده موش های فاضلابی مراتب را به سامانه ارتباطات مردمی ۱۳۷ اعلام کنند تا در اسرع وقت نسبت به طعمه گذاری و کنترل جمعیت جوندگان موذی در آن منطقه اقدام شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.