عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان دیروز در نشست خبری خود با خبرنگاران رسانه‌ها به تشریح آخرین اقدام‌های شورای نگهبان پرداخت.

تحرکات انتخاباتی افراد را رصد می‌کنیم

مینا افرازه/

 عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان دیروز در نشست خبری خود با خبرنگاران رسانه‌ها به تشریح آخرین اقدام‌های شورای نگهبان پرداخت.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسشی درباره اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری و اینکه آیا اصلاح قانون به انتخابات ۱۴۰۰ خواهد رسید یا نه، بیان کرد: درباره اینکه این قانون به انتخابات سال آینده می‌رسد یا نه، اکنون نمی‌توانم اظهارنظر کنم؛ چون هنوز مصوبه به دست ما نرسیده و هر زمانی که مصوبه به شورای نگهبان ارسال شد و بررسی‌ها صورت گرفت، آن موقع اگر مصوبه ایرادهای جدی داشته باشد، به مجلس اعاده می‌شود و در صورت عدم ایراد جدی به تصویب می‌رسد.

ارائه نظر مشورتی به معنای پیشنهاد طرح از سمت شورا نیست

کدخدایی درباره ارائه نظرات به مجلس درباره اصلاح قانون انتخابات از سوی شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان در همه ادوار مجلس، تجربه خودش را در قالب ارائه نظرات مشورتی توسط پژوهشکده شورای نگهبان در اختیار مجلس می‌گذارد، اما نظر نهایی خود را در زمان دریافت و بررسی مصوبه اعلام می‌کند.

وی همچنین در پاسخ به خبرنگاری مبنی بر طرح برخی ادعاها درباره ارائه طرح اصلاح قانون انتخابات توسط شورای نگهبان بیان کرد: ارائه نظر مشورتی شورای نگهبان درباره این موضوع به مفهوم پیشنهاد طرح از سمت شورا نیست. ارائه هر طرحی به مجلس تنها در اختیار نمایندگان است.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در بخش دیگری در پاسخ به پرسشی درباره برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ در شرایط کرونایی و تمهیدات لازم درباره آن ادامه داد: در این خصوص مذاکراتی را با وزارت کشور شروع کرده‌ایم و اگر قرار باشد هر کدام از مراحل برگزاری انتخابات تغییراتی داشته باشد، آن را پیش از موعد برگزاری اطلاع رسانی خواهیم کرد.

گزارش تحرکات انتخاباتی برخی افراد به دستمان می‌رسد

عباسعلی کدخدایی در پاسخ به پرسش خبرنگار قدس درباره اینکه شنیده شده برخی از آقایان مثل حداد عادل یا محسن رضایی، تحرکات انتخاباتی زودهنگام خود را شروع کرده‌اند، آیا شورای نگهبان چنین تحرکاتی را رصد و دنبال می‌کند و توصیه وی درباره این اقدام‌ها چیست، اظهار کرد: ما اکنون نمی‌توانیم اقدام خاصی را انجام بدهیم، اگرچه گزارش‌هایی هم مانند همین مواردی که خودتان عنوان کردید به دست ما می‌رسد. به هر حال ما باید تا زمان ثبت نام انتخابات صبر کنیم و آن موقع ببینیم تکلیف چه خوهد شد، اما اینکه هر فردی درباره انتخابات اظهار نظری می‌کند یا حرفی می‌زند، این‌ها دیگر ارتباط چندانی به شورای نگهبان ندارد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره احتمال حضورش در انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: دوره فعالیت من در شورای نگهبان تا سال ۱۴۰۱ است و بعد از اتمام آن باید از مسئولیت کنونی خود که برعهده دارم، کنار بروم. بنابراین اگر بعد از اتمام دوره، در انتخابات ثبت نام کردم، پاسخ این پرسش مشخص می‌شود.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان همچنین درباره طرح مجلس برای تغییر در نحوه توزیع بنزین، افزود: من هم تنها این موضوع را شنیده‌ام و پیش نویس طرح را ندیده‌ام، بنابراین نمی‌توانم نظر شورای نگهبان درباره آن را پیش‌بینی کنم. به هر حال اگر این طرح در مجلس تصویب و به شورای نگهبان ارسال شود، در صورت داشتن بار مالی، شورا به آن ایراد خواهد گرفت.

نام‌نویسی زنان در انتخابات ریاست جمهوری مانعی ندارد

کدخدایی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر نام‌نویسی بانوان در انتخابات ریاست جمهوری گفت:  در حال حاضر ثبت‌نام زنان در انتخابات ریاست جمهوری مانعی ندارد، اما دیگر مباحث درباره آن باید به تدریج حل شود.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به پرسش مشابه دیگری در همین زمینه که عنوان شد چرا هیچ یک از کاندیداهای زن توسط شورای نگهبان به تأیید صلاحیت نرسیده‌اند، در حالی که خود کدخدایی نیز حتی در جایی گفته بود در مصادیق رجل سیاسی برخی تغییرات رخ داده است، بیان کرد: من عرضم این بود که  بحث‌های فرهنگی در کشور ما جدی است و مسئله‌ای نیست که با  یک قانون حل شود. امیدواریم در دوره‌های آتی مسئله فرهنگی آن هم حل شود. ضمن اینکه نظر فقها درباره بحث ریاست جمهوری خانم‌ها هیچ تغییری نکرده است.

به قرارداد ایران و چین ورودی نداشته‌ایم

کدخدایی در پاسخ به پرسشی درباره قرارداد ۲۵ ساله چین و ایران اظهار کرد: شورای نگهبان به قرارداد ۲۵ ساله چین و ایران ورودی نداشته و تا زمانی که مصوبه‌ای در این زمینه از مجلس به دست ما نرسد، بررسی نخواهیم داشت.

وی همچنین درباره برخی ادعاها درباره تلاش شورای نگهبان برای اعمال نفوذ و توسعه قدرت خود به حوزه انتخابات شوراهای شهر و روستا اظهار کرد: اختیارات شورای نگهبان روشن و شفاف است و این اختیارات در اصل ۹۹ و در چند اصل تقنینی موجود است. نه تنها ما نمی‌توانیم اختیارات خود را توسعه دهیم که هیچ نهادی هم نمی‌تواند توسعه اختیاراتی در انتخابات داشته باشد. این مواردی که درباره این موضوع گفته می‌شود یک فضاسازی است وگرنه پس از ارسال این طرح از مجلس و بررسی شورای نگهبان خواهید دید که نظر شورای نگهبان و فقها براساس قانون اساسی و شرع مقدس خواهد بود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت مصوبه قاچاق کالا وارز گفت: مصوبه ارسال شد و قوه قضائیه درباره آن اعلام کرده که نظرات ما لحاظ نشده است، بنابراین پس از آن نامه رئیس قوه قضائیه آمد که نظرات را لحاظ کرده‌اند و ما هم آن را به مجلس فرستادیم. در مرحله بعد، مجلس باید مصوبه را  ارسال کند تا بعد از ما وارد بررسی ماهیت آن شویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.