۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۶
کد خبر: 723383

موج سوم کرونا با بی‌رحمی وکژتابی بیشتری کشور را در می‌نوردد. میزان مبتلایان روزانه از مرز ۴ هزار نفر عبور کرده است و کشته شدگان در هر روز به عدد قربانیان سقوط یک هواپیما نزدیک می‌شوند.

قدس آنلاین: وضعیت تأسفبار کنونی حاصل بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی و کاهش حساسیت نسبت به اپیدمی کرونا و عادی شدن آن برای مردم است؛ سفرهای بی‌رویه سیاحتی و زیارتی به ویژه در تعطیلات یکی دو ماه اخیر، برخی کم توجهی‌ها در مراسم عزاداری ایام محرم و صفر-باوجود پایبندی اکثریت محافل سوگواری نسبت به پروتکل‌ها- بی‌توجهی به ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی در بسیاری از مراکز کسب و کار، پاساژها و بازارها و کاهش برخی محدودیت‌ها از عوامل اصلی وضعیت کنونی است. اگرچه طغیان کووید- ۱۹ یک پدیده جهانی است و تقریباً همه کشورها با جهش فراگیری کرونا مواجه هستند.

بر اساس سنت سالیان متمادی معمولاً هیئت‌های مذهبی در روزهای دهه پایانی ماه صفر و ایام رحلت نبی اکرم اسلام (ص) و شهادت امام حسن مجتبی و امام رضا (ع) راهی مشهد مقدس می‌شوند تا روزهای پایانی عزاداری دو ماهه محرم و صفر را در جوار مرقد منور حضرت رضا (ع) ابراز ارادت کنند و امسال شوق این سفر برای عزاداران حسینی به دلیل عدم حضور در مراسم اربعین در کربلا مضاعف شده است.

اما متأسفانه وضعیت قرمز در مشهد و افزایش بیماران کرونایی و تکمیل ظرفیت بیمارستان‌ها توفیق میزبانی از این عزیزان را از مردم مشهد سلب می‌کند. به اعتقاد مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد هرگونه تجمع به ویژه با توجه به فصل بیماری آنفلوانزا می‌تواند اوضاع مشهد و حتی کشور را به سوی بحرانی شدن پیش ببرد.

نکته قابل توجه اینکه ممنوعیت سفر به مشهد در دهه پایانی ماه صفر مثل سایر موارد گذشته با خواهش و تمنا تحقق نمی‌یابد و اگر صرفاً قرار به توصیه باشد، باز هم شاهد تجمع هیئت‌ها در مشهد خواهیم بود.

انتظار می‌رود مسئولان مربوط در این خصوص تصمیماتی عملیاتی اتخاذ کنند و ممنوعیت سفر هیئت‌ها به مشهد از مبدأ اعمال شود. به ویژه اینکه معمولاً این سفرها با اتوبوس یا قطار انجام می‌شود و می‌توان آن را به خوبی رصد کرد و با اعمال ممنوعیت از پایانه‌های مسافربری و ایستگاه‌های راه‌آهن شهرهای مبدأ به طور جدی از سفر به مشهد در این ایام جلوگیری کرد.

دراین زمینه نقش رسانه ملی و فضای مجازی نیز بسیار حائز اهمیت است. ایجاد پویش‌هایی نظیر ایام اربعین و ترویج زیارت از راه دور و تولید و پخش برنامه‌های مناسب برای ماندگاری عزاداران در شهرهای خویش و زیارت از منزل می‌تواند در تحقق این ممنوعیت بسیار مؤثر باشد.

افتخار مردم مشهد همواره میزبانی زائران عزیز و هیئت‌های عزاداری بوده است و از اینکه امسال چنین توفیقی ندارند متأسف هستند، اما اولویت نخست در شرایط کنونی حفظ جان هموطنان عزیز است.

مشهدی‌ها نائب الزیاره همه عزاداران حسینی و عاشقان امام مهربانی حضرت ثامن الائمه (ع) هستند و از همه هموطنان عزیز می‌خواهند برای حفظ سلامت خویش ودیگران از سفر به مشهد خودداری کرده و عشق و ارادت خود را از منزل به پیشگاه امام ثامن و ضامن ابراز نمایند که؛ بعد منزل نبود در سفر روحانی!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.