پس از آنکه سعد حریری اعلام کرد حاضر است داوطلب تشکیل کابینه در لبنان شود، منابع گزارش دادند او رایزنی‌های خود با فراکسیون‌های پارلمانی را در روزهای آینده آغاز می‌کند.

حریری؛ آخرین تیر در ترکش مکرون

قدس آنلاین:  پس از آنکه سعد حریری اعلام کرد حاضر است داوطلب تشکیل کابینه در لبنان شود، منابع گزارش دادند او رایزنی‌های خود با فراکسیون‌های پارلمانی را در روزهای آینده آغاز می‌کند. این منابع اشاره کردند حریری تمایل دارد برای جلوگیری از فروپاشی کشور، ریاست دولت را به‌عهده بگیرد. روزنامه الجمهوریه (نزدیک به سعد حریری) در همین زمینه به نقل از منابع خود گفت: رئیس جریان المستقبل بر اساس ابتکار فرانسه نقشه راهی برای لبنان ترسیم کرده است که دستاوردهای آن در یک سقف زمانی ۶ماهه محقق می‌شود و حریری از همه می‌خواهد در راستای تحقق این ابتکار گام بردارند و فرصت را از دست ندهند!

منابع آگاه گفته‌اند: رایزنی‌های سعد حریری به‌ویژه از فراکسیون جریان المستقبل و نخست‌وزیران سابق آغاز می‌شود تا باب تماس با سایر گروه‌ها نیز باز شود و ارتباط میان گروه‌هایی که از زمان انتخاب مصطفی ادیب برای نخست‌وزیری مکلف لبنان با یکدیگر قطع رابطه کرده بودند از سر گرفته شود.

سعد حریری پیش از این از تصدی پست نخست‌وزیری امتناع کرده بود. گفته می‌شد این تصمیم حریری پس از آن قطعی شده است که پادشاه عربستان در نطق خود در مجمع عمومی سازمان ملل و همچنین با پیام‌های خصوصی او را تهدید به حذف از چرخه قدرت در لبنان کرده است. اما حالا حریری دوباره اعلام کرده حاضر است نخست‌وزیر شود.

حریری در گفت‌وگوی خود با تلویزیون ام‌تی‌وی ادامه داده است: اگر بخواهیم مشکل را حل کنیم باید به اساس بازگردیم که همان چگونگی وارد کردن دلار به کشور است. این مسئله بدون کسب برنامه از صندوق بین‌المللی پول صورت نمی‌گیرد. او حتی شرط گذاشته در صورتی حاضر است به قدرت برگردد که سیاستمداران لبنانی بر سر معامله با صندوق بین‌الملی پول توافق داشته باشند. گفته می‌شود هدف حریری از رایزنی‌هایی که مطرح شده هم پی‌بردن به همین پایبندی گروه‌های سیاسی به برگه صندوق بین‌المللی و اصلاحات اقتصادی مد نظر این نهاد است.

گفته می‌شود پس از اعلام آمادگی حریری، میشل عون از سعد حریری، جنبش امل و حزب‌الله دعوت کرده نشستی سه‌جانبه درباره پرونده تشکیل دولت در کاخ بعبدا برگزار کنند. هدف عون از برگزاری این نشست پایان دادن به ابهام و بن‌بست پرونده تشکیل دولت اعلام شده تا درباره انتخاب نخست‌وزیر جدید-چه سعد حریری و چه شخص دیگری- توافق شود.

حریری البته از طرح فرانسه هم تمجید کرده و گفته است:‌ «باید صریح باشیم؛ ابتکار فرانسه تنها راه و سریع‌ترین راه برای بازسازی بیروت است. برای من بازسازی بیروت بدیهی است؛ اما باید برای آغاز بازسازی یک جو کلی حاکم شود. شما سیاستمداران اگر واقعاً... واقعاً... واقعاً خواهان توقف فروپاشی [کشور] و بازسازی بیروت هستید، افتخار بدهید ابتکار [فرانسه] را اجرا کنید». او همچنین به سیاستمداران لبنان ۷۲ ساعت زمان برای فکر کردن در این خصوص داد.

*

گروه‌های شیعه در انتظار طرح حریری

اگرچه گروه‌های دوگانه شیعه یعنی امل و حزب‌الله هنوز درباره این شروط حریری اعلام موضع نکرده‌اند اما الجمهوریه در گزارشی به نقل از محافل نزدیک به این دو گروه خبر داد:‌ «تا به این لحظه، نمی‌دانیم سعد حریری چه می‌خواهد، روز گذشته به همه حمله کرد و [در عین حال] همه را راضی گرداند و [بحث] نامزدی مشروط را پیش کشید. نه می‌خواهیم عجله کنیم و نه در محل کشمکش قرار خواهیم گرفت بلکه منتظر طرح او خواهیم ماند و با ارائه طرح، تصمیم خواهیم گرفت».

محافل یادشده در پاسخ به پرسشی درباره اینکه اگر حریری بار دیگر همان شرط‌هایی را پیش بکشد که دوگانه شیعی در دوره تشکیل دولت «مصطفی ادیب» آن‌ها را رد کرد، گفتند: «ما در شرایطی جدید و در برابر نامزد جدیدی برای ریاست دولت قرار داریم. آنچه بدان امید داریم این است که امور برای تشکیل دولت در اسرع وقت آسان خواهد بود. ما منتظریم نخست‌وزیر حریری رایزنی‌های خود را آغاز کند. اگر مسائل یادشده و چیزهای دیگری را بر ما عرضه کرد پاسخ خود را در روند رایزنی‌ها اعلام خواهیم کرد».

حزب‌الله و امل پیش از این نسبت به نخست‌وزیری حریری (اگرچه وابسته به جریان رقیب این دو گروه است) واکنش مثبت داشته‌اند و معمولاً با شروط او موافقت کرده‌اند اما به گزارش رأی‌الیوم، مسئله جدید این است که این شروط این بار همراه با اشاره به جنگ داخلی بود. حریری هشدار یا تهدیدش به جنگ داخلی را این‌گونه توجیه کرد که خیابان‌های لبنان شاهد گسترش سلاح و مظاهر نظامی است و نمی‌دانیم واکنش فراکسیون مقاومت و همپیمانانش به این شروط و لحن تهدیدآمیز حریری و نشان دادن خودش به عنوان تنها ناجی لبنان چه خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.