حسین فهیمی عضو هیات مدیره و مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه «سمات» توضیحاتی در باره سامانه سِجام ارائه کرد.

کدام شرکت ها سود مجامع خود را از طریق سجام پرداخت می‌کنند؟/مشکل ثبت نام افرادی که به سن قانونی نرسیده‌اند حل شد

قدس آنلاین؛ در حالی که قرار بود سامانه سِجام(sejam) بستر متمرکز و تسهیل‌کننده‌ای برای سهامداران بازار سرمایه باشد تا بتوانند از این طریق سود تقسیمی شرکت‌ها را دریافت کنند اما متاسفانه تاکنون جز تعدادی اندک، سایر شرکت ها اقبالی به استفاده از این بستر مفید  برای پرداخت سود تقسیمی در مجامع نشان نداده اند.

«حسین فهیمی» عضو هیات مدیره و مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی در گفت و گو با قدس آنلاین در رابطه با آخرین تحولات سامانه سجام گفت: در نیمه نخست امسال، تعداد ۳۶ شرکت توزیع سود خود را به ارزش بیش از ۱۵ هزار و ۸۱۵ میلیارد ریال از طریق شرکت سپرده گذاری مرکزی انجام دادند.

کدام شرکت ها سود مجامع خود را از طریق سجام پرداخت می کنند؟

به گفته فهیمی شرکت های تامین سرمایه امید، سپه، پرداخت الکترونیک سامان کیش، قند نیشابور، ارتباطات سیار ایران، پتروشیمی خراسان، تندگویان، آهن و فولاد ارفع، بورس انرژی ایران، خدمات انفورماتیک، سیمان ارومیه، مجتمع تولید گوشت مرغ ماهان، تامین سرمایه بانک ملت، پتروشیمی مبین، پلیمر آریا ساسول، عطرین نخ قم، پتروشیمی نوری، فرابورس، معدنی و صنعتی گلگهر، بیمه کوثر، پتروشیمی قائد بصیر، شیشه رازی، پتروشیمی فناوران، نفت ایرانول، بیمه آسیا، غلتک سازان سپاهان، گروه مالی مهر آیندگان، فجر انرژی خلیج فارس، نوش مازندران، پتروشیمی پارس، امیر کبیر، صنایع بهشهر، بانک خاورمیانه، بیمه نوین، ملی صنایع مس ایران و سیمان بجنورد  امسال(سال ۹۹) سود سهام خود را از طریق سمات پرداخت کردند.

مشکل ثبت نام افرادی که به سن قانونی نرسیده اند حل شد

وی در رابطه با مشکلاتی که در زمینه ثبت نام افرادی که به سن قانونی نرسیده‌اند و یا تلفن همراهی به نام خود ندارند نیز گفت: این مشکل حل شده است افراد زیر ۱۸ سال با شماره همراه پدرشان می‌توانند ثبت نام و همچنین مراحل ویرایش را انجام دهند.

فهیمی در پاسخ به این پرسش که چه مبلغی بابت ویرایش اطلاعات در سامانه از افراد دریافت می‌شود، گفت: این مبلغ ۵ هزار تومان است و این مبلغ صرفاً برای استعلام‌ها از متقاضی اخذ می‌شود.

تکلیف شرکت هایی که از سامانه سجام استفاده نمی کنند چه می شود؟

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی در پاسخ به این پرسش که تکلیف شرکت های باقی مانده ای که تاکنون از طریق سامانه سجام برای پرداخت سود تقسیمی بهره نبرده‌اند چه خواهد بود و آیا سازمان بورس یا شرکت سپرده گذاری اقداماتی در این زمینه انجام داده‌اند یا خیر، گفت: پیگیری این مطالب باید از سوی سهامداران در مجامع به شرکت‌ها تکلیف شود.

لازم به ذکر است که پرداخت سود شرکت‌های بورسی به سهامداران با روش‌های قدیمی از جمله مراجعه به بانک و یا خود شرکت مشکلات عدیده‌ای برای سهامداران ایجاد می‌کند و با توجه به ناچیز بودن سود بسیاری از سهم‌ها، سهامداران خرد از دریافت سود خود صرف نظر می‌کنند.

از طرفی با توجه به شرایط بحرانی کرونا در کشور و لزوم کاهش رفت و آمدهای غیرضروری بهتر است سود سهام تمام شرکت‌های بورسی از طریق سامانه سجام که ظرفیت کافی برای انجام کار را دارد به حساب سهامداران واریز شود تا از مراجعه حضوری در بانک‌ها آن هم با توجه به فراگیر شدن بازار سرمایه و وجود بیش از ۱۲ میلیون فعال بورسی جلوگیری شود. به نظر می‌رسد بهتر است سازمان بورس و اوراق بهادار یا وزارت امور اقتصادی و دارایی با تصویب قانون و یا بخشنامه‌ای مشخص در پرداخت سود از طریق سامانه سجام الزامی به وجود بیاورد. اما در حالی که بسیاری از سهامداران در مجمع عمومی از مدیرعامل و هیات مدیره شرکت درخواست می‌کنند تا سود آنها به شکل آسان و سریع از طریق درگاه سجام واریز شود، متأسفانه شرکت‌ها به دلایل نامعلوم و علی رغم اینکه وعده تحقق این امر را می‌دهند، حاضر به انجام این کار نیستند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.