حجت الاسلام دریاباری با تبیین زوایای وجوب استفاده از ماسک در شرایط امروز جامعه گفت: همه مردم باید با کنار گذاشتن خیره سری و تکبر هم خودشان ماسک بزنند و هم به ماسک زدن تواصی داشته باشند.

استفاده از ماسک در شرایط امروز وجوب شرعی، عقلی، فردی و اجتماعی دارد

حجت الاسلام سید علی موسوی دریاباری مفسر قرآن و کار شناس امور دینی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین با اشاره به اوضاع وخیم شیوع ویروس کرونا در کشور و تأکید مسئولین بر لزوم استفاده همگانی از ماسک به تبیین وجوب زدن ماسک از لحاظ شرعی پرداخت و گفت: این مسئله را از چند زاویه می توان تحلیل کرد، اولین زاویه، زاویه حب ذات است؛ یعنی آنکه هر فردی خود و بقای خود را دوست دارد و همیشه تلاش کرده است که موانع بقا را کنار بزند و عوامل آن را تقویت کند تا بتواند به حیات خود ادامه دهد.

حجت الاسلام دریاباری افزود: براساس همین حب ذات که حتی نباتات و حیوانات هم خودشان را دوست دارند، انسان هم به طریق اولی خود را می‌خواهد و باید عقلا موانعی که در طریق حیات، سلامتی و بقای او اخلال ایجاد می کند را رفع کند. قرآن کریم هم در آیه صدو نودو پنجم سوره مبارکه بقره می فرماید: « وَأَنْفِقُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَلَا تُلْقُوا بِأَیْدِیکُمْ إِلَی التَّهْلُکَةِ ۛ وَأَحْسِنُوا ۛ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ» و (از مال خود) در راه خدا انفاق کنید (لیکن نه به حد اسراف)، و خود را به مهلکه و خطر در نیفکنید، و نیکویی کنید که خدا نیکوکاران را دوست می‌دارد. موضوع در این آیه این است که مردم باید انفاق کنند و با انفاق نکردن موجب هلاکت خود نشوند، پس از آن کار نیکو انجام دهید که خداوند نیکوکاران را دوست دارد. امروز هم می توانیم از روح این آیه اینگونه برداشت کنیم که با ترک ماسک زدن خودمان و مردم را به هلاکت نیندازیم. بنابراین هم عقل و هم قرآن هر دو حکم می کنند که خود را حفظ کنید و جلوی شیوع بیماری را بگیرید.

کارشناس امور دینی تصریح کرد: زاویه دوم تحلیل مسئله استفاده از ماسک در شرایط امروز جامعه، رجوع به متخصص است. عقلای عالم در هر امری که تخصص ندارند و نیاز به تخصص وجود دارد، به اهل فن و متخصصین رجوع می کنند. در قرآن کریم می‌فرماید: «فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ» شما هر آنچه را که نمی‌دانید از متخصصین بپرسید. فقها از همین آیه در تبیین علم اصول استفاده می کنند و می گویند از آیه این بر می آید که  انسان در هر کاری که آگاهی و شناخت کافی ندارد باید به اهل فن مراجعه کننند. متخصیین امر بهداشت و پزشکان به همه توصیه کرده‌اند که باید از ماسک استفاده کنند یعنی اگر احیاناً کسی آیه قرآن و حکم عقل را قبول ندارد دستکم باید نظر متخصصان را نصب العین قرار داده و حتماً از ماسک استفاده کنند.

وی زاویه سوم تحلیل وجوب استفاده از ماسک را مرتبط با مسئله ولی و مولی علیه دانست و گفت: وقتی ولی امر از دریچه عقل و حکم ارشادی می‌فرماید که استفاده از ماسک ضروری است و باید به توصیه پزشکان گوش فرادهید، دستکم افرادی که مذهبی و انقلابی هستند و ولی امر را قبول دارند، باید از این زاویه پایبند باشند و از دستور ولی امر خود اطاعت کنند.

حجت الاسلام دریاباری در ادامه گفت: چهارمین زاویه این است که جدای از جنبه فردی مسئله به لحاظ اجتماعی ما مسئولیم؛ «کلکمْ راعٍ، وَ کلکمْ مَسْؤُولٌ عَنْ رَعِیتِهِ» همه ما مسئولیم نسبت به یکدیگر، حتی انسان ملحد و لائیک هم این را قبول دارد که وقتی در اجتماع زندگی می کند نسبت به اجتماع مسئول است. در روایات ما آمده است که : " فإنّکُم مَسؤولُونَ حتّی عنِ البِقاعِ و البَهائمِ" انسان حتی نسبت به حیوانات و زمین و ملک خود مسئول است، چه برسد به آنکه ما بخواهیم با ماسک نزدن دیگران را آزار دهیم و به آنها آسیب بزنیم.

کارشناس امور دینی تصریح کرد: وقتی دین ما می‌گوید حق نداری به هیچ موجودی اعم از حیوانات و نباتات آسیب برسانید، چگونه ما می‌توانیم به خودمان اجازه دهیم که با ماسک نزدن سلامت و جان هم نوعانمان را به خطر بیندازیم؟ ممکن است افرادی بگویند ممانعت ماسک از شیوع ویروس ثابت نشده و به اصطلاح یک جنبه روانی دارد اما این موضوع به مانند یک قاعده فلسفه و ریاضی نیست که ثابت باشد و در همه موارد صدق کند، بلکه تجربه‌های ضمنی این مسئله را تأیید کرده‌اند، جدای از این حتی اگر ما علم و یقین نداشته باشیم که نزدن ماسک باعث شیوع ویروس است، دستکم ظن و گمان داریم، بنابراین از لحاظ عقلی اگر انسان احتمال دهد که با ماسک نزدن خود و یا اطرافیان بیمار می‌شوند باید به آن احتمال پایبند باشیم.

حجت الاسلام دریاباری در جمع بندی سخنان خود گفت: بنابراین هم از زاویه فردی، هم از زاویه عقلی و هم از زاویه شرعی و اجتماعی و علمی بر همگان واجب است که ماسک بزنند و این امر برای حفظ سلامت خود و دیگران یک وجوب شرعی ثانویه دارد و براساس آیه شریفه سوره والعصر که می فرماید:« إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ * إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ» همه باید یکدیگر را به تحقق این حق توصیه و سفارش کنیم و با کنار گذاشتن خیره سری و تکبر به ماسک زدن تواصی داشته باشم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.