رییس اداره غله و خدمات بازرگانی قوچان گفت: به دلیل افزایش قیمت آرد خارج از سهمیه دولتی و عدم صرفه اقتصادی، نانوایی‌ها در این شهرستان تمایلی به خرید آرد مازاد نداشته و همین امر باعث کاهش ساعات پخت نان در نانوایی‌های این شهرستان شده است.

افزایش قیمت آرد آزاد علت کاهش ساعت پخت نانوایی‌ها در قوچان است

به گزارش قدس آنلاین، اسدالله خموشی در خصوص کمبود آرد و کاهش ساعات کار نانوایی ها در این شهرستان افزود: سرانه مصرف آرد برای هر شهروند ایرانی ۷.۵ کیلوگرم است اما در این شهرستان به ازای هر نفر  ۸.۵ کیلوگرم توزیع می‌شود و این نشان می‌دهد به‌هیچ‌وجه کمبود آرد در شهرستان وجود ندارد.

وی ادامه داد: در مجموع در هر ماه هزار و ۵۰۰ تن آرد میان نانوایی‌های شهری و روستایی و دولتی و نیمه‌دولتی پز شهرستان قوچان توزیع می‌شود.

رییس اداره غله و خدمات بازرگانی قوچان یکی از مهم‌ترین علت‌های تعطیلی زودهنگام نانوایی‌ها در این شهرستان را افزایش نرخ گندم در سطح کشور دانست و گفت: تا پایان شهریور ماه دولت، خرید تضمینی گندم را به قیمت ۲ هزار و ۵۰۰ تومان انجام می‌داد که با اضافه شدن نرخ نهاده های دامی به خصوص جو افزایش قیمت را در گندم نیز شاهد بودیم.

خموشی افزود: در چنین شرایطی سهمیه آزاد آرد نانوایی‌ها که خارج از سهمیه دولتی توسط اداره غله توزیع‌ شده است از کیسه‌ای ۷۰ هزار تومان به کیسه‌ای ۱۲۵ هزار تومان و اخیراً نیز تا کیسه ای ۱۴۰ هزار تومان افزایش قیمت داشت.

وی با تأکید بر این که حتی یک گرم از سهمیه آرد واحدهای نانوایی دارای مجوز این شهرستان کسر نشده است ادامه داد: اخیراً بنا به تصمیم کارگروه آرد و نان خراسان رضوی تمام واحدهای نانوایی در سطح استان باید شناسنامه‌دار یعنی دارای پروانه کسب به‌روز و مهلت‌دار باشند.

رئیس اداره غله و خدمات بازرگانی قوچان گفت: پروانه کسب چند واحد نانوایی در این شهرستان تاکنون تمدید نشده است اما مراحل اداری آن طی شده و نیازمند ثبت در سامانه کشوری «ایرانیان اصناف» است که هنوز اقدامی در این زمینه انجام نداده‌اند.

خموشی افزود: تا زمانی که این چند واحد در سامانه کشوری ثبت نشوند ۲۰ درصد سهمیه آرد دولتی آنها توسط استان کسر می‌شود که به‌محض اخذ پروانه کسب این سهمیه به آنان بازگردانده خواهد شد.

وی تأکید کرد: مسوولان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی باید در این زمینه همکاری و سامانه «ایرانیان اصناف» را برای قوچان  باز کنند تا برای این چند واحدی که پروانه کسب آنها صادر نشده به شکل تمدیدی پروانه کسب صادر شود و سهمیه آنها بازگردد.

او ادامه داد: پنج نانوایی کشیک همچون گذشته در چهار خیابان اصلی این شهر فعالیت داشته و موظفند تا ساعت ۲۲ نان توزیع کنند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.