چندی پیش مهرداد بذرپاش به عنوان رئیس دیوان محاسبات مجلس شورای اسلامی با مدیران ارشد دو باشگاه استقلال به میزبانی احمد مددی ملاقات کرد و دقایقی پشت درهای بسته با آن‌ها به گفت‌وگو پرداخت،

هزار میلیارد غرامت خارجی محصول بی‌کفایتی در فدراسیون

به گزارش قدس آنلاین، پس از این ملاقات مهرداد بذرپاش در گفت‌وگو با رسانه از ورود این دستگاه به موضوع پرونده‌های مالی و قراردادهای خارج از عرف بازیکنان خبر داد و تأکید کرد مجلس شورای اسلامی به عنوان یک دستگاه نظارتی به دقت همه چیز را بررسی خواهد کرد تا در صورت بروز تخلف، اتفاقات مذکور را به دستگاه قضایی گزارش دهد.

پس از این اظهارنظر رسانه‌های منتقد با استقبال از ورود دستگاه‌های نظارتی به حوزه فوتبال خواستار برخورد جدی با متخلفان شدند و این مسئله را به عنوان یک مطالبه جدی در سطح جامعه مطرح کردند. حالا پس از گذشت چند روز از ملاقات بذرپاش با مدیران استقلال و پرسپولیس گزارش تحقیقاتی مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص مسئله غرامت‌های بین‌المللی در رسانه‌ها منتشر شده که نشان می‌دهد در ۱۰ سال گذشته مبلغ هنگفتی بابت سوء مدیریت در حوزه فوتبال به عنوان غرامت از خزانه عمومی کشور و منابع مالی این دو باشگاه و فدراسیون فوتبال به طرف‌های غیر ایرانی پرداخت شده است.

رقم هنگفت تحمیل شده به پیکره فوتبال به عنوان غرامت و جریمه که از سوی فیفا و دادگاه عالی ورزش اعمال شده می‌توانست در ساختار فوتبال ایران انقلابی بزرگ به وجود آورد اما نبود ساختار مدیریتی درست و منطقی باعث شد این پول به جای به وجود آمدن زیر ساخت ورزشی به عنوان جریمه از سوی باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس و فدراسیون فوتبال به شاکیان غیر ایرانی پرداخت شود.

* فدراسیون طلایه دار پرداخت غرامت!

وضعیت قراردادها و پرونده‌های سرمربیان خارجی تیم ملی فوتبال ایران در یک دهه اخیر جدای از محکومیت فدراسیون در ماجرای ویلموتس - که تاکنون سنگین‌ترین رقم محکومیت فیفا (۶ میلیون و ۱۳۷ هزار یورو معادل حدود ۱۶۶ میلیارد تومان) را در پرونده‌های فوتبالی ایران داشته - نشان می‌دهد که پیش از این نیز فدراسیون در انجام قرارداد خود با مربیان خارجی به خوبی عمل نکرده و در بیشتر مواقع کار به فیفا و صدور حکم علیه فدراسیون فوتبال ایران کشیده است.

پیش از ویلموتس، کارلوس کی‌روش که مدت زیادی مربی تیم ملی کشورمان بود، بعد از جدایی برای رسیدن به بخشی از مطالباتش از فدراسیون ایران شکایت کرد و در انتها، فدراسیون را ۲۰۰ هزار یورو محکوم کرد. نکته قابل تأمل این است که این مبلغ در قرارداد کی روش جهت کسب مقام سومی جام ملت‌ها تعیین شده بود، در حالی که در رتبه‌بندی مسابقات جام ملت‌های فوتبال ۲۰۱۹ اساساً مقام سوم تعریف نشده بود و این خود نشانگر اهمال و ناآگاهی مسئولان فدراسیون فوتبال از نحوه برگزاری مسابقات و سوء مدیریت بارز آن هاست، چرا که اشتباه فاحشی در نحوه قرارداد حرفه‌ای کی‌روش قلمداد می‌شود.

پیش از این نیز، برانکو ایوانکوویچ برای رسیدن به مطالباتش در زمانی که سرمربی تیم ملی بود، از فدراسیون فوتبال شکایت کرد و فدراسیون فوتبال به ۴۵۰ هزار دلار محکوم شد.

*افتضاح دردانه ها

در کنار فدراسیون فوتبال دو باشگاه استقلال و پرسپولیس که در طول سال‌های اخیر به صورت کاملاً رسمی زیر نظر دولت مشغول فعالیت بودند نیز سهم قابل توجهی در خلق این بدهی ایفا کردند تا مشخص شود سوء مدیریت حاکم در مدیریت فوتبال و باشگاه داری دولتی تأثیر بسیار زیادی در به بار آوردن این وضعیت افتضاح داشته است. بعد از فدراسیون فوتبال باشگاه پرسپولیس تهران۱۳.۶۵ میلیون دلار و مدیریت باشگاه استقلال تهران۸.۵ میلیون دلار را بابت سوء مدیریت به عنوان بدهی به جریمه‌های فدراسیون فوتبال اضافه کردند.

نکته تأمل برانگیز و تأسف بار اینجاست که این مبلغ تنها گوشه ای از سوء مدیریت موجود در این سه مجموعه فوتبالی است که با بررسی‌های تحقیقاتی تکمیلی قطعاً این مبلغ رشد خواهد کرد تا غرامت‌های ناشی از سوء مدیریت و بی‌کفایتی به بیش از هزار میلیارد تومان برسد. البته به این غرامت‌ها باید میزان غرامت باشگاه‌هایی چون تراکتورسازی تبریز، ماشین سازی تبریز، شهرخودرو مشهد، ملوان بندرانزلی، سیاه جامگان، نفت تهران را نیز اضافه کرد که قطعاً مبلغ مذکور به مراتب بیشتر از این رقم خواهد شد.

*قراردادهای پر ایراد

در تحقیقات صورت گرفته این حقیقت محض برملا شد که در حوزه حقوقی به عمد یا سهو در قراردادها ایرادهای فاحشی وجود دارد و در مجموع مشاهده می‌شود این اتفاقات علاوه بر هدررفت بیت المال، ضربه مهلکی به وجهه و اعتبار کشور در عرصه‌های داخلی و خارجی وارد آورده و حیثیت ملی و منافع عمومی ملت و نظام حکمرانی را خدشه‌دار کرده است.

*پیگرد متخلفان

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در پایان گزارش پیشنهاد کرده که این موضوع می‌تواند مورد پیگرد قانونی قرار گیرد و پرونده افراد و اشخاص باید به اتهام اهمال منجر به تضییع و ایجاد دین بر ذمه فدراسیون و ورود خسارت به اموال دولتی و حقوق عمومی و تضییع آن‌ها به دادستان عمومی و انقلاب تهران و هیئت تخلفات اداری ارسال شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.