رئیس اداره هواشناسی فریمان گفت: اعتباراتی که به شهرستان تخصیص پیدا می‌کند فقط صرف هزینه نگهداری ایستگاه و تجهیزات می‌شود در صورتی‌ که ساختمان اداره مستهلک شده و نیاز به تعمیرات اساسی دارد.

اعتبارات هواشناسی فریمان فقط صرف هزینه نگهداری ایستگاه می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، سید علی مروت عنوان کرد: متأسفانه در هواشناسی فریمان از امکانات و تجهیزات به‌روز و مناسب محروم هستیم، بارها در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان اعلام کردیم که بسیاری از تجهیزات را نداریم.

وی ادامه داد: به دلیل نبود اعتبارات مناسب بسیاری از تجهیزات مربوط به چندین سال گذشته است، از سویی ادوات سنتی موجود هم قیمت‌های بسیاری بالایی دارند به‌ طوری که دماسنج بسیار معمولی جیوه‌ای بیش از ۳ میلیون تومان، دماسنج برای دمای عمق خاک بالغ‌بر ۵ میلیون تومان و دستگاه‌های دمانگار و رطوبت نگار ۳۰ میلیون تومان قیمت دارند.

رئیس اداره هواشناسی فریمان مطرح کرد: حتی برای تهیه ادوات سنتی هم با این وضعیت اعتبارات با مشکلات جدی مواجهیم، در حال حاضر مهم‌ترین نیاز هواشناسی فریمان توسعه شبکه ایستگاه‌ها به خصوص باران‌سنجی است.

وی اظهار کرد: هر چند در شهرستان فقط ۴ دستگاه باران‌ سنج داریم که کارکرد دقیقی ندارند دو دستگاه خودکار و دو باران‌ سنج که در شاهان گرماب و سنگ بست نصب هستند، سیستم سنتی دارند و ایستگاه دیگری نداریم.

مروت بیان کرد: اگر چه شبکه ایستگاه‌ها در فریمان که از نظر بارندگی شهری خاص اعلام شده زیاد توسعه پیدا نکرده اما در شهرستانی مانند سبزوار مملو از ایستگاه شده در صورتی‌ که منطقه خشکی است.

وی همچنین در خصوص وضعیت نیرو در هواشناسی فریمان عنوان کرد: در حال حاضر ایستگاه هواشناسی فریمان به صورت ۱۲ ساعت فعال است ولی با این شرایطی که بر شهرستان حاکم شده می‌طلبد ساعت کاری ایستگاه هم ۲۴ ساعت شود.

رئیس اداره هواشناسی فریمان با اشاره به اینکه در حال حاضر در هواشناسی فریمان فقط دو نفر هستیم و اگر ۲۴ ساعته شود به دو نیروی دیگر نیاز داریم، بیان کرد: متأسفانه از کمبود اعتبارات به شدت رنج می‌بریم.

وی گفت: اعتباراتی که به شهرستان تخصیص پیدا می‌کند فقط صرف هزینه نگهداری ایستگاه و تجهیزات می‌شود در صورتی‌ که ساختمان اداره مستهلک شده و نیاز به تعمیرات اساسی دارد.

مروت افزود: اگر چه باید مأمور سرا را تجهیز کنیم تا همیشه یک نیرو مستقر باشد اما با این وضعیت اسفناک به مرور دارد، تخریب می‌شود و اعتباری هم برای تکمیل نداریم.

وی عنوان کرد: متأسفانه اعتبارات فقط به پروژه‌های نیمه‌تمام در نظر گرفته می‌شود ولی برای هواشناسی که پروژه مستمر داریم و هزینه نگهداری دارد، اعتباری تخصیص پیدا نمی‌کند.

رئیس اداره هواشناسی فریمان مطرح کرد: اگر اعتباری هم از استان تخصیص پیدا می‌کند فقط صرف نگهداری می‌شود و برای نوسازی، تجهیز و توسعه هیچ اعتباری نداریم.

وی ادامه داد: هر چند سال جاری برای هواشناسی فریمان ۶۵ میلیون تومان اعتبار اعلام شده اما در خوش‌بینانه‌ترین حالت فقط ۳۵ تا ۴۰ درصد از این مبلغ تخصیص پیدا می‌کند.

مروت تصریح کرد: با توجه به تغییر اقلیم یکی از نیازهای جدی شهرستان به‌روز رسانی تجهیزات هواشناسی فریمان است، اگر مسئولان از هواشناسی انتظار ارائه اطلاعات دقیقی را دارند باید نسبت به تخصیص اعتبارات و به‌روز رسانی تجهیزات اقدام کنند.

وی بیان کرد: اگر چه در همان ابتدای شروع به کار هواشناسی فریمان تجهیزات نو نصب شد اما عملاً به‌رغم هزینه‌هایی که شد برخی از آن‌ها جوابگو نیستند و به‌ نوعی فقط رفع تکلیف کردند.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.