رئیس مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی از اجرای ویژه برنامه‌های «نذر امام» و «زیارت نیابتی» توسط این مرکز در دهه آخر ماه صفر خبر داد.

بانوان مشهدی، نائب‌الزیاره مردم ایران

«فاطمه دژبرد» در این ارتباط به خبرنگار قدس گفـت: طرح نذر امام، یک طرح کشوری است و در آن رابطین کانون‌های خانواده و بانوان سراسر کشور با همکاری کانون‌های محلات رضوی در استان‌ها با شناسایی رابطین محلی و آموزش آنان توسط مربیان مربوط نسبت به طبخ نان و نذر آن برای حضرت امام رضا(ع) و توزیع نان‌های طبخ شده در محلات مختلف اقدام می‌کنند.

وی ادامه داد: قرار است در این طرح طبخ نان با بسته‌بندی یکسان و واحد در کشور به اجرا درآید. پیش‌بینی می‌شود مطابق برنامه‌ریزی‌های انجام شده حدود ۳۰ هزار بسته و در هر بسته دو قرص نان و در مجموع حداقل ۶۰ هزار قرص نان طبخ و توزیع شود.

دژبرد تصریح کرد: در این طرح قرار است هر یک از شرکت‌کنندگان در هنگام طبخ نان زیارت اربعین را قرائت کنند و رابطین استانی اسامی مشارکت‌کنندگان در این طرح را به مجریان یا به دبیرخانه طرح زیارت به نیابت مستقر در مرکز امور بانوان آستان قدس رضوی اعلام ‌کنند تا بانوان مشهدی در حرم مطهر رضوی به نیابت از آنان نسبت به زیارت بارگاه امام هشتم(ع) اقدام کنند.

رئیس این مرکز در مورد طرح زیارت به نیابت اظهار کرد: این طرح پیوست طرح نذر امام(ع) است و هدف از اجرای آن این است که با توجه به شرایط خاص ناشی از محدودیت‌های بیماری کرونا، بسیاری از افراد به دلایل مختلف نمی‌توانند دهه آخر ماه صفر به زیارت امام رضا(ع) مشرف شوند، از طرفی دیگر در سال گذشته بسیاری از بانوان مشهدی به نیت خدمت به زائران امام هشتم(ع) در محل باغ اردوگاه خاتون به ارائه خدماتی همچون: توزیع غذای نذری، توزیع پوشاک، کفش، کتاب و خدمات فرهنگی و... می‌پرداختند که در سال جاری به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی ارائه برنامه‌های سال قبل از سوی بانوان مقدور نیست، به همین دلیل به منظور استفاده از ظرفیت بانوان مشهدی و در راستای خدمت‌رسانی به زائران امام هشتم طرح زیارت به نیابت از سوی مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی پیش‌بینی شده است.

این مقام مسئول افزود: در این طرح، بانوان مشهدی نائب‌الزیاره زائران امام هشتم(ع) به خصوص زائرانی که هر ساله در روز شهادت امام رضا(ع) خود را به مشهد می‌رساندند، می‌شوند.

دژبرد یادآور شد: نائب‌الزیاره شدن هزار و ۳۶۰ بانوی مشهدی در ۱۷۰محله مشهد، زیارت نیابتی حدود ۶۸ هزار زائر(هر نایب به نیابت از ۵۰ زائر)، ختم ۶۸ هزار زیارت اربعین برای رفع گرفتاری و بلا از جامعه جهانی و... از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده در این طرح به شمار می‌رود.

رئیس این مرکز در مورد چگونگی اجرای طرح زیارت به نیابت گفت: در این طرح از طریق ارتباط باغ اردوگاه خاتون با رابطین ۱۷۰محله مشهد که از مخاطبان پایدار این باغ اردوگاه هستند، در هر محله هشت نفر از بانوان مشهدی برای انجام اعمال زیارت، نایب می‌شوند که در مجموع هزارو ۳۶۰ بانوی نایب مشهدی خواهیم داشت که به هر کدام فهرستی از اسامی زائران ارائه خواهد شد که در بازه زمانی دهه آخر ماه صفر(هفدهم تا بیست و ششم مهرماه) برای انجام زیارت (دو رکعت نماز زیارت و قرائت زیارت امین‌الله) به حرم مطهر رضوی مشرف و پس از انجام اعمال، اسامی افراد تحت نیابت خود را قرائت خواهند کرد.

وی ادامه داد: با توجه به اجرای طرح «نذر امام» که به مناسبت شهادت امام رضا(ع) در ۳۱ استان انجام خواهد شد، رابطین استان‌ها اسامی شرکت‌کنندگان این طرح را برای اجرای طرح «زیارت به نیابت» به دبیرخانه طرح مستقر در باغ اردوگاه خاتون ارسال می‌کنند تا تمام افرادی که برای امام هشتم(ع) نذر کردند اسامی آنان به طرح زیارت نیابتی ارسال شود و بانوان مشهدی نائب‌الزیاره تمام آن‌ها باشند. در این طرح در نظر است تمام افراد شرکت‌کننده برای برطرف شدن گرفتاری‌ها و از بین رفتن بیماری، زیارت اربعین را ختم کنند.

عزاداری زنان مشهد در هیئت نجمه خاتون

دژبرد در بخش دیگری از سخنانش به برگزاری مراسم عزاداری دهه آخر ماه صفر ویژه بانوان و دختران با عنوان «هیئت نجمه خاتون» اشاره و خاطرنشان کرد: این برنامه با همکاری چندین هیئت و تشکل بانوان مشهدی در مکان باغ اردوگاه خاتون و با حضور بانوان شهر مشهد (زائر و مجاور) و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک، مواد ضدعفونی و... انجام می‌شود. این مراسم از روز اربعین آغاز شده و تا سالروز شهادت امام هشتم(ع) ادامه دارد.

وی اظهار کرد: در هشت روز اول دهه آخر ماه صفر، مراسم مربوط به بانوان بوده که برنامه‌هایی از جمله: قرائت زیارت اربعین، سخنرانی و مداحی با حضور بانوان سخنران و استادان کشوری و بانوان مداح و ذاکر اهل بیت(ع)، بیان موضوعات مرتبط با حوزه بانوان و... برگزار می‌شود و در دو روز پایانی این دهه، مراسم ویژه دختران نوجوان و جوان بوده که برای این روز برنامه‌هایی مانند: مقتل‌خوانی، همخوانی، تئاتر، عزاداری و... مرتبط با موضوعات دهه آخر ماه صفر پیش‌بینی شده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: ضمناً در دهه پایانی ماه صفر با توجه به اینکه مراسم پیاده‌روی اربعین از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا ممنوع اعلام شده است، به منظور یادمان این حرکت عظیم فرهنگی و مذهبی، شبیه‌سازی مسیر پیاده‌روی اربعین در باغ‌راه‌های باغ اردوگاه خاتون همراه با غرفه‌ها و موکب‌های شبیه‌سازی شده طراحی شده است که در این غرفه‌ها خدمات فرهنگی و... به بانوان عزادار ارائه می‌شود.

دژبرد متذکر شد: بستر و مکان مناسب برای اجرای برنامه‌های فوق از سوی باغ اردوگاه خاتون فراهم شده است و اجرا و مدیریت برنامه توسط هیئت‌ها و تشکل‌های بانوان مشهدی تحت عنوان هیئت نجمه خاتون انجام می‌شود و هدف از تشکیل این هیئت هم‌افزایی و استفاده از ظرفیت‌های هیئت‌ها و تشکل‌های بانوان مشهدی در مراسم دهه آخر ماه صفر و مراسم و مناسبت‌های مذهبی و ملی در طول سال است.

گفتنی است در اجرای برنامه‌های این هیئت، تشکل‌ها و هیئت‌های زنانه همچون: انصارالمهدی(عج)، ابوالفضلی‌ها، خیمه الانتظار، مؤسسه نسیم حیات طیبه، جوادالائمه(ع)، دختران تمدن‌ساز، گروه دانشجویی ساجا، ستاد تکریم خانواده شهدا و جانبازان و سایر هیئت‌ها و تشکل‌های مربوط به بانوان همکاری دارند.

حمایت مرکز بانوان از روضه‌های خانگی

وی در بخش دیگری از سخنانش به برنامه‌های دیگر این مرکز در دهه پایانی ماه صفر اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از این برنامه‌ها که در شهر مشهد و استان‌ها انجام می‌شود، مربوط به سامان‌دهی محافل خانگی بانوان در دهه آخر صفر با محوریت حمایت و تسهیلگری روضه‌های خانگی برای انجام مراسم مذهبی در این دهه است.

رئیس این مرکز بیان کرد: «تسهیل برگزاری عزاداری بانوان و تعظیم شعائر اسلامی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی» و «تقویت نقش بانوان در گسترش و نهادینه‌سازی فرهنگ رضوی» از مهم‌ترین این اهداف است.

این مقام مسئول گفت: در اجرای این طرح سعی شده است در کنار مراسم عزاداری و سوگواری، با اجتماع بانوان در محل مدرسه خیرات‌خان در حرم مطهر رضوی، با ایجاد شرایط مناسب برای گفت‌وگوی علمی، فرهنگی و دینی، بانوان ضمن بیان تجربیات، هم‌اندیشی پیرامون مسائل روز به ویژه در خصوص نقش‌های محوری بانوان در خانواده اقدام شود و در این پاتوق، قالب‌های مختلف هنری، سخنرانی، کارگاه آموزشی، گعده‌های فکری- مذهبی و... با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

این مقام مسئول همچنین به نام‌نویسی محافل خانگی بانوان که در دهه آخر صفر روضه دارند برای اعزام خواهران مبلغه برای آن‌ها اشاره و اظهار کرد: این طرح با همکاری دفتر و سازمان تبلیغات اسلامی استان خراسان رضوی و حوزه علمیه خراسان امر آموزش خواهران مبلغه توسط یک نفر از استادان کشوری در باب تبیین سبک و سیره خانوادگی امام رضا(ع) و ترویج معارف رضوی انجام می‌شود.

دژبرد همچنین به برخی از طرح‌های استانی که توسط این مرکز برای دهه آخر ماه صفر تدارک دیده شده اشاره کرد و افزود: یک بسته خدمتی هم ویژه محافل خانگی بانوان در سراسر کشور تدارک دیده شده است که خدمات پیشنهادی برای محافل خانگی بانوان در دهه پایانی ماه صفر در آن لحاظ شده و به اجرا درمی‌آید.

وی گفت: نذر مشارکتی «سفره‌های مهربانی» ۳ یکی از این برنامه‌هاست که اعضای جلسه خانگی بانوان می‌توانند در کنار سایر ظرفیت‌ها در حد توان خویش در این امر مشارکت کنند. قرائت زیارت‌های امین‌الله، عاشورا و اربعین در جمع‌های خانوادگی و محدود با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای تجدید پیمان با امام معصوم(ع)، اعزام مبلغ با موضوع تبیین سیره و سبک خانوادگی امام رضا(ع) و... از دیگر برنامه‌هایی است که رئیس این مرکز به آن‌ها اشاره کرد.

دژبرد یادآور شد: برای ارتقای سطح معرفتی مخاطبان جلسات، محتوایی به صورت صوت و مکتوب در اختیار مبلغین (خواهران مبلغه) قرار می‌گیرد و هر یک از مبلغین حداقل راهبری یک جلسه خانگی بانوان را بر عهده می‌گیرد و این گونه است که توفیق خدمت به ساحت مقدس امام رضا(ع) در این روزها برای آنان میسر می‌شود و نامشان در فهرست اسامی «زیارت نیابتی» ثبت می‌شود.

مشارکت در پویش نذر امام به همراه زیارت نیابتی از دیگر موضوعات اشاره شده توسط رئیس این مرکز بود. وی در این زمینه گفت: این طرح برای اجرا در استان‌های مختلف کشور نیز تدارک دیده شده است و جلسات خانگی بانوان می‌توانند در مواردی مانند: اطلاع‌رسانی به مخاطبان این محافل توسط مسئول جلسه و همراهی بانوان مخاطب در پخت و توزیع نان، در اختیار گذاشتن منازل و مکان جلسات خانگی بانوان برای آموزش و پخت نان و اطلاع‌رسانی به مخاطبان این محافل برای مشارکت در تأمین ملزومات مورد نیاز و... مشارکت کنند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.