حجت‌الاسلام احمدزاده در حالی که معتقد است تخریب مسجد «هفت در» خلاف شرع و انجام فعل حرام بود، از پیگیری قضایی ماجرا خبر داد.

تخریب مسجد در روز اربعین!

به گزارش قدس آنلاین، شهریور ماه گذشته بود که ماجرای توافق مسئولان دخیل در طرح پیرامون حرم در صدر اخبار استانی قرار گرفت. در تشریح قسمتی از متن این توافق‌نامه که با حضور اعضای ستاد تدابیر ویژه اقتصادی (استانداری، دادگستری، سازمان بازرسی و ســپاه پاسداران) و نیز قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی، مدیرکل راه و شهرسازی، شهردار مشهد، رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی مشهد و نماینده مشــاور طرح تفصیلی جدید برگزار شد و در تاریخ ۲۹ شهریور ماه در روزنامه قدس منتشر گردید، اشاره شد که بر پایه این توافق، تملک بخش‌های باقیمانده از طرح گذشته که تملک املاک مردم در آن صورت نگرفته متوقف و در طرح جدید مالکیت مردم تثبیت می‌شود.   در یکی‌دیگر از مصوبات این جلســات نســبت بــه کاهش عرض مقطع خیابان شارســتان در محدوده نوغان تأکید شــده است که می‌تواند موجــب جلوگیری از تملک‌هــا و تخریب‌های اجباری شود که به تازگی مورد اعتراض فعالان مردمی و ساکنان نوغان قرار گرفته است.

از این توافق همه‌جانبه چند روزی نگذشته بود که مطلع شدیم شهرداری زیر میز توافق زده و اقدام به تخریب مسجد «هفت در» واقع در کوچه نوغان، آن هم در روز اربعین کرده است.

در حالی که پیش از این ماجرای تخریب مسجد حوض معجردار که سابقه ثبت در آثار ملی را هم داشت، شهرداری مشهد را درگیر حاشیه‌سازی‌های فراوانی کرده بود.

**شهرداری اعتنایی به هشدار اوقاف نکرد!

از سوی دیگر بررسی اسنادی که در اختیار ما قرار داشت نشان می‌داد مدیرکل اوقاف و امورخیریه خراسان‌رضوی که متولی مسجد «هفت در» محسوب می‌شد، در پی صدور نامه‌ای به تاریخ ۱۶/۷/۹۹ با عنوان «خیلی مهم» و خطاب به کلایی، شهردار مشهد رسماً اعلام می‌کند که شهرداری نباید اقدام به تخریب بنای مسجد «هفت َدر» بکند که در متن این نامه آمده است: «با صلوات بر محمد و آل محمد؛ با عرض تسلیت فرارسیدن اربعین شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(علیه‌السلام)؛ احتراماً با عنایت به اینکه معاونت محترم پژوهشی دانشگاه تهران به عنوان مشاور طرح تفصیلی ویژه محدوده پیرامون حرم مطهر امام‌رضا(ع) تعیین گردیده و اخیراً نامه شماره ۲۰۲/۹۹ مورخ ۱۲/۷/۹۹ مدیر محترم دفتر طرح مزبور وابسته به معاونت محترم پژوهشی دانشگاه تهران و ضمائم آن به این اداره کل واصل و صراحتاً اعلام نموده: «بنای مسجد هفت در واقع در محله نوغان در طرح تفصیلی جدید در موقعیت فعلی تثبیت و از نظر این مشاور نیاز به تخریب و جابه‌جایی آن نمی‌باشد»؛ و از طرفی یکی از مدارک لازم برای صدور مجوز تبدیل به احسن مساجد توسط نماینده محترم ولی‌فقیه و ریاست سازمان، اعلام نظر کتبی مشاور طرح مبنی بر عدم‌امکان تثبیت موقعیت کنونی مساجد واقع در معابر و شوارع عمومی است، ضمن رفع اثر از مفاد صورتجلسه ثبت شده به شماره ۱۶۰۰۰/۸۰ مورخ ۱۲/۷/۹۹ دبیرخانه شهرداری ثامن در رابطه با مسجد «هفت در» خواهشمند است دستور فرمایید از هر گونه اقدام اجرایی نسبت به مسجد «هفت در» خودداری شود؛ بدیهی است حقوقات شهرداری بابت معوض پیش‌بینی شده در زمین الحاقی به مسجد امام‌صادق (علیه‌السلام)، در سایر مطالبات اوقاف بابت معوض سایر مساجد تخریب شده محاسبه و تهاتر خواهد شد. بنابراین توافق مورد اشاره که با فرض عدم‌امکان تثبیت مسجد در طرح تنظیم شده است تا بررسی مجدد و ویرایش لازم، کان لم یکن بوده و قابلیت اجرا نخواهد داشت».

**مدیرکل اوقاف  و امور خیریه خراسان‌رضوی:مسجد نباید تخریب می‌شد

با توجه به اهمیت ماجرا و اینکه طبق اطلاعات دریافتی شهرداری بدون توجه به نامه مدیرکل اوقاف روز بعد از وصول نامه(روز اربعین) مسجد «هفت در» را به طور کامل تخریب می‌کند، با حجت‌الاسلام احمدزاده تماس گرفتیم و در این زمینه با ایشان گفت‌وگو کردیم.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه خراسان‌رضوی در تشریح این اقدام قابل تأمل گفت: در نامه‌ای که از سوی اداره کل اوقاف و امورخیریه استان به شهرداری مشهد زده شده، ماجرا به صورت کاملاً شفاف بیان شده است؛ تمام الزامات آن هم وجود دارد.

فرع بر این هست که اگر طرحی ضروری باید در منطقه اجرا بشود و مجری طرح هم نتواند طرح را به گونه‌ای مدیریت کند که مسجد حفظ شود، تخریب صورت گیرد. همچنین اصل بر این است که مسجد وقف است و باید حرمت آن نگه داشته شود. حتی حرمت شرعی زمین مسجد و فتاوای مراجع‌تقلید در این زمینه شفاف و روشن است.

حجت‌الاسلام احمدزاده ادامه داد: با فرض بر اینکه مسجد به لحاظ فنی امکان بقا در محل را ندارد، اجازه تبدیل به احسن و تخریب آن با حکم ثانویه داده می‌شود. در رابطه با مسجد «هفت در» یک توافق‌نامه اولیه‌ای حسب گزارش شهردار منطقه ثامن تنظیم شد و از سوی ایشان اعلام شد مسجد در طرح است و هیچ امکانی برای بقای آن نیست و طبق طرح باید تخریب بشود و بر همین اساس آن توافق‌نامه اولیه تنظیم شد.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه خراسان‌رضوی بیان کرد: همزمان با ماجرا نامه‌ای از سوی مشاور طرح به اداره کل اوقاف و امور خیریه استان واصل شد که در آن اعلام آمده بود مسجد مذکور قابلیت تثبیت دارد و هیچ ضرورتی برای تخریب آن وجود ندارد.

بلافاصله ما هم به صورت شفاهی و هم طی نامه‌ای اداری موضوع را به مسئولان شهرداری مشهد اعلام کردیم. گفتیم مبنی بر اینکه مشاور طرح این نامه را زده است، از نظر ما مسجد قابلیت تبدیل به احسن را ندارد و باید حفظ شود.

نامه هم به دست آن‌ها رسیده؛ چرا که به محض اطلاع از ماجرا، مکاتبه فکس و از طریق شبکه دولت هم ارسال شد، اما متأسفانه یک نوع کم‌توجهی به مسائل شرعی در وقف و حرمت مساجد صورت گرفته است؛ چرا که نه الزامات قانونی مربوط رعایت شده و نه از نظر مشاور طرح تبعیت شد.

**عاملان تخریب مسجد مرتکب فعل حرام شده‌اند

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان بیان کرد: این کار یک بداخلاقی اداری بود که  اتفاق افتاد و قطعاً در مناسبات اوقاف و شهرداری تأثیر بدی خواهد گذاشت.

انتظار ما این است افرادی که این اقدام را صورت داده‌اند در اسرع وقت این موضوع را جبران کنند و مسجد به حالت اولیه برگردد.

حجت‌الاسلام احمدزاده گفت: بنده این افراد را به رعایت الزامات شرعی دعوت می‌کنم و چیز بیشتری نمی‌توان گفت. کمترین تکلیف ما این است که مسائل شرعی و حرمت مسجد را حفظ کنیم.

فرض ما در ابتدا بر این بود و نظر آقایان هم این بود که این مسجد قابلیت حفظ در طرح را ندارد و وقتی مشاور ذی‌صلاح طرح اعلام می‌کند طبق بررسی‌های صورت گرفته قابلیت بقا و تثبیت در طرح را دارد، نباید این کار صورت می‌گرفت. حتی اگر هیچ کسی هم پیگیر ماجرا نباشد، این تکلیف هر مسلمانی است که حرمت خانه خدا را حفظ کند.

وی در پاسخ به این نکته که می‌توان گفت در محل یک اقدام خلاف شرع صورت گرفته است، بیان کرد: حرف ما هم همین هست، هیچ مرجع معظم تقلیدی اجازه نمی‌دهند مسجدی بدون ضرورت و اضطرار عموم مسلمین تخریب شود، آن هم نه هر ضرورتی، در آن هم باید امور مسلمین مختل شود تا اجازه تخریب مسجد داده شود و در غیر آن، این گونه نخواهد شد.

حتی آن بزرگواری که دستور تخریب مسجد را داده مقلد هر مرجع‌تقلیدی که باشد  و به او مراجعه کند و بگوید که اضطراری برای عموم مسلمین وجود نداشته و ما مسجدی را تخریب کرده‌ایم قطعاً اعلام خواهند کرد که ذمه آن‌ها مشغول و مرتکب فعل حرام شده‌اید، مگر اینکه او مقلد کسی نباشد.

**در دادستانی شکایت می‌کنیم

وی همچنین در واکنش به این نکته که آیا نباید شهرداری مشهد با وجود مشخص بودن متولی مسجد، ماجرا را به شما اطلاع می‌داد، گفت: قطعاً این گونه است، حتی طبق صورتجلسه اولیه که اعتباری نداشت باید موضوع به ما منتقل می‌شد تا ما در محل حاضر و صورتجلسه اموال را امضا می‌کردیم، نه اینکه اموال مسجد را رأسا از محل خارج کنند. مسجد «هفت در» را هم در روز تعطیل(اربعین) تخریب کردند که این اقدام کمال بداخلاقی بود. بنده شرم می‌کنم که چه اسمی می‌توان روی این اقدام گذاشت، فقط همین که اولیات التزام به مبانی شرعی یک مسلمان ساده رعایت نشده؛ چرا که یک مسلمان هیچ‌گاه این‌گونه به خانه خدا تعرض نمی‌کند.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه خراسان‌رضوی در پاسخ به این نکته که آیا در دادستانی طرح شکایت می‌کنید، عنوان کرد: قطعاً این گونه خواهد بود و پیگیری حقوقی ماجرا در دستور کار قرار دارد.

گزارش ماجرا هم در حال تنظیم است تا برای دادستان مشهد ارسال شود. ما فکر نمی‌کردیم این‌گونه به خانه خدا متعرض شوند، وقتی خبر ماجرا به ما رسید، پیگیری حقوقی را در دستور کار قرار داده‌ایم.

حتی به شهردار منطقه شفاهی اعلام کردیم که با توجه به اعلام مشاور طرح توافق اولیه قابلیت اجرا ندارد. متأسفانه مساجد زیادی در طرح تخریب شده که هنوز ساخته نشده است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.